05 شهريور 1402 - 09:57
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

بریکس تضعیف‌کننده بازار‌های غیرمولد و سفته‌بازانه/ انتظارات تورمی کاهش می‌یابد

بریکس تضعیف‌کننده بازار‌های غیرمولد و سفته‌بازانه  انتظارات تورمی کاهش می‌یابد
عضویت در بریکس علاوه بر کاهش انتظارات تورمی می‌تواند بر کاهش سرمایه‌گذاری در بازار‌های غیرمولد و سفته‌بازانه هم اثرگذار باشد.
کد خبر : ۱۵۴۴۰۹

حمیدرضا جیهانی، کارشناس ارشد بازار‌های مالی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه عضویت در پیمان‌های بین‌المللی مانند بریکس می‌توانند به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک کنند، اظهار کرد: پیمان‌های بین‌المللی می‌تواند علاوه بر موضوعات اقتصادی، بر ارتقای شرایط امنیت اقتصادی و تعاملات سیاسی کشور‌ها نیز تاثیر گذار باشد.

 

وی تصریح کرد: موسسان و اعضاء پیمان بین المللی بریکس شامل کشور‌های درحال توسعه و اقتصاد‌های نوظهور هستند و رویکرد‌ها و قابلیت‌های آن بیشتر در حوزه‌های اقتصادی بروز پیدا کرده است.

 

این تحلیلگر اقتصادی اضافه کرد: عضویت در سازمان بریکس می‌تواند دست بالاتر را در حوزه سیاسی و چانه‌زنی‌های امنیتی و منطقه‌ای ایجاد کند.

 

این مدرس دانشگاه بیان داشت: یکی از مزیت‌های اقتصادی که بریکس می‌تواند برای کشور ما داشته باشد، نظام واحد پولی و ارز مشترک و در کل بحث نظام‌های پرداختی مشترک بین اعضای بریکس است.

 

جیهانی عنوان کرد: با توجه به اینکه حدوداً نیمی از جمعیت جهان عضو بریکس یا در حال عضو شدن در بریکس هستند و با توجه به اینکه یک بانک توسعه‌ای قرار است در این مجموعه شکل بگیرد، عضویت در بریکس تاثیر بسیار زیادی بر کاهش هزینه‌های مالی و نقل و انتقال پول و کاهش فرصت‌های از دست رفته اقتصادی خواهد داشت.

 

وی تصریح کرد: از سوی دیگر عضویت در بریکس ظرفیت‌های بسیار خوبی برای ایجاد بازار‌های فروش کالا‌های مصرفی و همچنین سرمایه‌گذاری در کشور‌های های عضو این پیمان ایجاد خواهد کرد که این موضوع برای توسعه اقتصادی کشور و افزایش سطح تعاملی با طرف‌های اقتصادی متنوع ضروری است.

 

این کارشناس ارشد بازارهای مالی در پاسخ به این پرسش که آیا عضویت در بریکس موجب کاهش انتظارات تورمی نیز خواهد شد، پاسخ داد: انتظارات تورمی در حوزه اقتصاد رفتاری در داخل کشور مطرح می‌شود و این موضوع به پوشش رسانه‌ای بریکس باز می‌گردد، قاعدتاً اگر بریکس و دیگر توفیقات اقتصادی دولت در سطح بین‌المللی به خوبی به مردم کشور شناسانده شود و ظرفیت‌هایی که می‌توان از طریق بریکس برای کشور ایجاد کرد و دورنمای آن را برای مردم روشن کرد که چه تاثیری بر سفره مردم خواهد داشت، عضویت در بریکس به کاهش انتظارات تورمی نیز منجر خواهد شد.

 

جیهانی در پایان تاکید کرد: علاوه بر کاهش انتظارات تورمی، عضویت در بریکس می‌تواند بر روند کاهش سرمایه گذاری در بازار‌های غیر مولد و سفته بازانه موجود در اقتصاد کشورمان نیز اثرگذار باشد.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر