07 شهريور 1402 - 16:34

برنامه‌های بانک بریکس اعلام شد

برنامه‌های بانک بریکس اعلام شد
وزارت اقتصاد امارات گفت: این کشور حوزه خلیج فارس به دنبال تزریق سرمایه بیشتر به بانک توسعه جدید است.
کد خبر : ۱۵۴۵۵۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، روز دوشنبه عبدالله بن طوق المری، وزیر اقتصاد امارات متحده عربی به بلومبرگ گفت: امارات متحده عربی به عضویت خود در بریکس به عنوان فرصتی برای توسعه تجارت نگاه می‌کند و قصد دارد سرمایه بیشتری را به بانک توسعه جدید این گروه اختصاص دهد. ابوظبی دو سال پیش به این بانک ملحق شد و اکنون جزو شش عضو جدیدی است که هفته گذشته برای پیوستن به اتحادیه بریکس تایید شده است. آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی از ماه ژانویه ۲۰۲۴ به اعضای کامل گروه بریکس از کشور‌های بزرگ در حال ظهور تبدیل خواهند شد.

بانک توسعه جدید در سال ۲۰۱۴ توسط برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی با هدف تامین بودجه برای پروژه‌های زیرساختی و توسعه پایدار تاسیس شد. این بانک به طور رسمی در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد و بعداً بنگلادش، امارات متحده عربی، مصر و اروگوئه به آن ملحق شدند. عربستان سعودی نیز در حال مذاکره برای عضویت است. وزیر امارات متحده عربی بدون اشاره به هیچ عددی برای تزریق سرمایه گفت: "ما در واقع بیشتر فشار خواهیم آورد" و "در واقع" سرمایه را به بانک تزریق خواهیم کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، امارات متحده عربی به عنوان یکی از معدود کشور‌هایی که بیش از ۱ تریلیون دلار سرمایه مستقل را مدیریت می‌کند، یک شرکت کننده بالقوه  برای بانک توسعه ملی است. سومین تولیدکننده بزرگ اوپک می‌تواند به بانک بریکس که به عنوان وزنه تعادلی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی شده، قدرت مالی بیشتری بدهد. المری توضیح داد که امارات متحده عربی به توسعه تجارت با غرب و در عین حال تقویت تجارت با کشور‌های کمتر توسعه یافته جنوب جهان ادامه خواهد داد.

این وزیر تاکید کرد که عضویت در بریکس برای امارات بسیار ارزشمند است. پیوستن به بریکس به حمایت چندجانبه امارات از جهان کمک زیادی خواهد کرد. ما بر تجارت جهانی خود تمرکز می‌کنیم. امارات همیشه به منزله کانون جهانی بوده است. بر اساس تحلیل داده‌های جهانی توسط خبرگزاری‌های RBK و TASS، مجموع تولید ناخالص داخلی (GDP) بریکس توسعه‌یافته از نظر برابری قدرت خرید، تقریباً ۶۵ تریلیون دلار خواهد بود. به این ترتیب سهم این اتحادیه از تولید ناخالص داخلی جهانی از ۳۱.۵ درصد فعلی به ۳۷ درصد افزایش خواهد یافت. در مقایسه، سهم گروه G۷ از اقتصاد‌های پیشرفته در حال حاضر حدود ۲۹.۹ درصد است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر