07 شهريور 1402 - 16:30
معاون وزیر امور خارجه خبر داد:

استقبال ۶ کشور از عضویت در بریکس

استقبال ۶ کشور از عضویت در بریکس
۶ کشوری که در نشست سران بریکس برای پیوستن به این بلوک اقتصادی دعوت شدند، تصمیم خود مبنی‌بر پیوستن به این ائتلاف را اعلام کردند.
کد خبر : ۱۵۴۵۶۴

به گزارش ایبِنا، از وبگاه بیت‌کوین، سرگئی ریابکوف (Sergey Ryabkov)، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از برگزاری پانزدهمین نشست سالانه بریکس، که در ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور) در آفریقای جنوبی برگزار شد، گفت: همه کشور‌هایی که برای پیوستن به بریکس دعوت شده‌اند، تمایل خود را برای پیوستن به این بلوک اقتصادی اعلام کرده‌اند.

اعضای فعلی بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در نشست ژوهانسبورگ موافقت کردند که ۶ کشور دیگر را به عنوان اعضای این بلوک اقتصادی در ۱ ژانویه (۱۱ دی) ۲۰۲۴ میلادی بپذیرند. این کشور‌ها عبارت‌اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی.

خبرگزاری تاس به نقل از ریابکوف نوشت: همه کشور‌هایی که برای پیوستن به بریکس دعوت شده‌اند، اشتیاق و تمایل خود را برای پذیرش این دعوت ابراز کردند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد: مطمئناً برای گفتگو درخصوص نحوه مشارکت کشور‌های دعوت‌شده به بریکس، منتظر فرارسیدن اول ژانویه نخواهیم بود.

وی افزود: فهرست به‌روزشده‌ای از نامزد‌های عضویت در بریکس برای بررسی در نشست سال آینده این گروه در فدراسیون روسیه، که ریاست دوره‌ای سالانه بریکس را برعهده خواهد داشت، آماده می‌شود.

ریابکوف خاطرنشان کرد: هنوز خیلی زود است که درباره افزایش مجدد اعضای بریکس صحبت کنیم؛ زیرا به مدتی زمان برای تطبیق اعضای جدید بلوک اقتصادی نیاز است.

وی با اشاره به استفاده سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، از اصطلاح «تیم فوتبال» برای توصیف اعضای قبلی و جدید بریکس، اظهار کرد: باید ببینیم این «تیم فوتبال»، چگونه مستقیماً در زمین بازی عمل خواهد کرد و عملکرد آن‌ها چقدر هماهنگ خواهد بود.

این دیپلمات ارشد روس بیان کرد: برای سازگاری و تبادل بهترین شیوه‌ها به زمان نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: نکته اصلی این است که یک اراده سیاسی، یک اراده محکم برای پیشرفت وجود دارد.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر