14 شهريور 1402 - 12:47

«ایکاس» عضویت گابن را معلق کرد

«ایکاس» عضویت گابن را معلق کرد
جامعه اقتصادی کشور‌های آفریقای مرکزی عضویت گابن را پس از اجلاس سران آن در گینه استوایی به حالت تعلیق درآورد.
کد خبر : ۱۵۴۸۲۶

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، جامعه اقتصادی کشور‌های آفریقای مرکزی (ایکاس)  پس از برگزاری اجلاس سران در گینه استوایی تصمیم به تعلیق عضویت گابن تا بازگشت به "قانون اساسی" گرفت.

 

این گروه پس از کودتای چهارشنبه گذشته در این کشور آفریقایی، خواستار بازگشت سریع "نظم قانون اساسی" به گابن شده بود و "استفاده از زور" برای حل اختلافات سیاسی و کنترل قدرت را محکوم کرد.

 

در اواخر ماه اوت، اتحادیه آفریقا مشارکت گابن در تمام فعالیت ها، رویدادها، ارگان‌ها و نهاد‌های خود را به حالت تعلیق درآورد.

 

اتحادیه تصرف قدرت توسط ارتش در جمهوری گابن و برکناری رئیس جمهور علی بونگو را محکوم کرد و افزود که این تصمیم تا "احیای نظم قانون اساسی در کشور" ادامه خواهد داشت.

 

متعاقبا، اتحادیه آفریقا خواستار بازگشت "فوری" نظم قانون اساسی در گابن، از طریق برگزاری انتخابات "آزاد، عادلانه و معتبر" شد که توسط مأموریتی از سوی این سازمان نظارت خواهد شد.

 

این اتحادیه بر لزوم بازگشت ارتش به پادگان‌های خود و بازگرداندن حکومت به غیرنظامیان تاکید کرد و تهدید کرد که تحریم‌هایی را علیه "افراد دخیل در کودتا" اعمال خواهد کرد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر