22 شهريور 1402 - 13:58

مسکو: اقتصاد روسیه آمار خوبی را در ۲۰۲۳ ثبت کرد

مسکو: اقتصاد روسیه آمار خوبی را در ۲۰۲۳ ثبت کرد
وزیر توسعه اقتصادی روسیه گفت که رشد سرمایه گذاری در سه ماهه دوم امسال به بیش از ۱۲ درصد افزایش یافت.
کد خبر : ۱۵۵۰۹۰

به گزارش ایبِنا، «ماکسیم رشتنیکوف»، وزیر توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد که اقتصاد روسیه در سال‌های آینده بیش از دو درصد رشد خواهد کرد و سرمایه‌گذاری خصوصی محرک اصلی رشد اقتصاد این کشور خواهد بود.

وزیر اقتصاد روسیه در حاشیه اجلاس اقتصادی شرق که در ولادی وستوک در شرق روسیه برگزار شد، در گفتگو با روسیا الیوم گفت: اقتصاد روسیه به لطف بخش تجاری که انعطاف‌پذیری نشان داد و توانست به سرعت زنجیره‌های تامین، پرداخت و خدمات لجستیکی را بازسازی کند، خیلی زود از زیان تحریم‌ها خارج شود.

وی افزود: روسیه در حال حاضر فعالانه برای افزایش حجم مبادلات تجاری با کشور‌های آسیایی تلاش می‌کند و انتظار دارد حجم تجارت با چین در سال ۲۰۲۳ بین ۱۳ تا ۱۶ درصد رشد کند و این شاخص از سطح ۲۰۰ میلیارد دلار فراتر رود.

وی تاکید کرد: صادرات روسیه امروز تنها شامل منابع انرژی نیست، بلکه شامل مواد غذایی و کود‌ها و همچنین محصولات مهندسی مکانیک و فلزات می‌شود.

وزیر اقتصاد روسیه در پاسخ به سوالی در مورد عملکرد اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۳ گفت: برای سال جاری اعداد خوبی از رشد اقتصادی داریم، اعداد مهم زیادی وجود دارد، از جمله رشد سرمایه گذاری در سه ماهه دوم به بیش از ۱۲ درصد و در نیمه اول سال به ۷.۶٪ افزایش یافت.

وی افزود: رشد اقتصاد روسیه در سال‌های ۲۰۲۴، ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ ادامه خواهد داشت و با نرخ ۲ درصد خواهد بود.

وزارت توسعه اقتصادی روسیه نیز انتظارات خود را برای عملکرد اقتصاد ملی این کشور تا پایان سال جاری ۲۰۲۳ بهبود بخشید و اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی تا ۲.۸ درصد رشد خواهد کرد در حالی که درآمد واقعی شهروندان به ۴.۳ درصد خواهد رسید.

این وزارتخانه همچنین میانگین نرخ دلار در سال جاری را از ۷۶.۶ روبل به ۸۵.۲ روبل افزایش داد و اعلام کرد که نرخ ارز آمریکا تا پایان سال جاری در سطح ۹۴ روبل خواهد بود.

وزارت توسعه اقتصادی روسیه انتظار دارد که نرخ دلار به تدریج کاهش یابد و تا سال ۲۰۲۶ به ۹۲.۳ روبل برسد. در مورد تورم، این وزارتخانه اعلام کرد که نرخ تورم از ۵.۳ درصد به ۷.۵ درصد خواهد رسید.

 

منبع: فارس

فیلم و پخش زنده
بیشتر