24 شهريور 1402 - 17:44

اعتصاب کارگران خودروسازی در آمریکا

اعتصاب کارگران خودروسازی در آمریکا
یک کارگر در کارخانه‌هایی که کارگران آن عضو اتحادیه نیستند، حدود ۵۵ دلار در ساعت هزینه دارد.
کد خبر : ۱۵۵۱۳۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، پس از پایان مهلت تعیین شده توسط اتحادیه کارگران در سه کارخانه بزرگ خودروسازی آمریکا، ۱۳۰۰۰ کارگر برای دستیابی به توافق جدید در مورد قرارداد‌های ۱۴۵۰۰۰ کارگر در کارخانه‌های جنرال موتورز، فورد و استلانتیس (کرایسلر سابق) اعتصاب خود را آغاز کردند.

شکست مذاکره بین رئیس اتحادیه کارگران خودرو UAW، شان فاین، و روسای سه شرکت بزرگ، خودروسازان آمریکایی را تهدید می‌کند؛ و این چیزی است که به توانایی آن‌ها برای رقابت با تولیدکنندگان خودرو‌های اروپایی و آسیایی و تولیدکنندگان خودرو‌های برقی آسیب می‌رساند.

این اعتصاب همچنین موقعیت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و شانس‌های انتخاباتی او در سال ۲۰۲۴ را پیچیده می‌کند، به خصوص که او - از نظر سیاسی - به عنوان حامی تاریخی اتحادیه‌های کارگری طبقه بندی می‌شود، اما او این بار از اعتصاب حمایت نمی‌کند.


اتحادیه کارگران خودروسازی متحد قصد دارد "اعتصابات هدفمند" را در برخی از کارخانه‌های خودروسازی سازماندهی کند. این یک استراتژی غیرعادی است که می‌تواند تولید خطوط مونتاژ خودرو در مقیاس بزرگ را مختل کند.


این اتحادیه - که ۸۸ سال پیش تأسیس شد و تقریباً ۱۴۵۰۰۰ کارگر را شامل می‌شود - خواهان افزایش ۴۰ درصدی دستمزد‌ها در چهار سال آینده است.

اتحادیه همچنین خواستار آن است که هفته کاری فقط ۴ روز باشد (۳۲ ساعت در هفته به جای ۴۰ ساعت فعلی)، و افزایش خودکار دستمزد مرتبط با تورم، و همچنین بهبود ارزش پاداش سود سالانه صورت گیرد.

در مقابل، شرکت‌ها می‌خواهند هزینه‌های نیروی کار را کنترل کنند و این سه شرکت معتقدند که هزینه‌های آن‌ها بسیار بیشتر از هزینه‌های رقبای غیر اتحادیه‌شان است که آن‌ها را در موقعیت رقابتی ناعادلانه قرار می‌دهد.

این سه شرکت پیشنهادات خود را به کارگران افزایش دادند، زیرا فورد افزایش ۲۰ درصدی دستمزد‌ها را در طول دوره قرارداد پیشنهاد کرد، جنرال موتورز ۱۸ درصد را پیشنهاد داد، در حالی که استلانتیس به ۱۷.۵ درصد رضایت داد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر