26 شهريور 1402 - 12:50
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

آغاز هفته کاهشی دلار با خبر آزادسازی منابع ارزی/ خریداران عقب‌نشینی کردند

آغاز هفته کاهشی دلار با خبر آزادسازی منابع ارزی  خریداران عقب‌نشینی کردند
دلار تلگرامی در واکنش به خبر آزادسازی منابع مسدود شده کشور، هفته جاری را نزولی آغاز کرد.
کد خبر : ۱۵۵۱۷۱

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ دوشنبه هفته گذشته بود که رسانه‌ها و مسئولان آمریکایی از صدور مجوز سوئیفت برای انتقال ۶ میلیارد دلار از منابع آزادشده ایران به حساب بانک‌های ایرانی در قطر خبر دادند.


این خبر برای بازار غیررسمی ارز خیلی سنگین بود به همین خاطر دستگاه رسانه‌ای غربی‌ها دست به کار شد تا اجازه ندهد نرخ دلار آزاد در ایران با شوک مواجه شود. به همین خاطر اظهارنظر‌های بی‌اساسی درباره نظارت آمریکایی‌ها بر منابع آزادشده و احتمال مسدود شدن دوباره مطرح شد.


این حربه در کنار نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جوسازی پیرامون احتمال صدور بیانیه علیه ایران و همچنین سه روز تعطیلی رسمی پیاپی مانند تنفس مصنوعی به دلار باعث شد بازار ارز در روز‌های پایانی هفته تا حدودی خود را حفظ کند.


اما از ابتدای هفته جاری اوضاع متفاوت به نظر می‌رسد. از یک طرف معلوم شده معافیت سوئیفت و انتقال پول‌ها قطعی است و ایران می‌تواند برای هر نیاز اساسی که تشخیص بدهد از این پول استفاده کند. همچنین نشست شورای حکام بدون صدور بیانیه خاصی علیه ایران پایان یافت و از صحنه‌گردانی دلالان در روز‌های تعطیل خبری نیست.

 


سیگنال کاهشی دلار آزاد

 


با فرونشستن گرد و خاک آخر هفته دلالان، نرخ دلار تلگرامی نخستین روز کاری هفته جدید را با کاهش ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومانی آغاز کرد. دلار نقدی که هفته گذشته در کانال‌ها تا ۵۰ هزار تومان هم قیمت می‌خورد، در ساعات آغازین امروز به حوالی ۴۹۵۰۰ تومان رسیده و خبر‌ها از کف بازار منوچهری و سبزه‌میدان حکایت از آن دارد که در این نرخ هم کسی تمایل و جرئت خرید ندارد.

دلار هرات به عنوان یکی از نرخ‌های پیش‌نگر و اثرگذار بر بازار تهران هم امروز با از دست دادن کانال ۴۹ هزار تومان، سیگنال کاهشی را به فعالان بازار تهران ارسال کرد تا خریداران از بازار عقب‌نشینی کنند.

 


تحولات روز‌های آینده

 


گفتنی است کاهش اخیر تنها با خبر آزادسازی منابع ایران رخ داده و احتمالا باز هم ادامه خواهد داشت، حال آن که کارشناسان اقتصادی معتقدند با دسترسی بانک مرکزی به ۶ میلیارد دلار آزاد شده احتمالا باید منتظر مداخله و ریزش بیشتر دلار باشیم.


آلبرت بغضیان؛ کارشناس مسائل اقتصادی در این زمینه به خبرنگار ایبِنا گفت: زمانی که این منابع آزاد می‌شود بانک مرکزی پول را به خزانه می‌آورد و می‌تواند این مبلغ را برای نیاز‌های ارزی مرکز مبادله استفاده کند و زمانی که ارز زیاد شود به نوعی ثبات نرخ ارز بیشتر می‌شود. آزادسازی منابع بلوکه شده و تخصیص بهتر آن‌ها به تولید باعث ماندگاری ثبات اقتصادی و ارزی می‌شود.


وی افزود: با آزادسازی منابع به نوعی نقدینگی که دولت برای کسری بودجه می‌خواهد تأمین می‌شود هرچه منابع بلوکه شده آزاد شود دست درازی به منابع بانکی کمتر می‌شود بنابراین مدیریت ارزی نیز توسط بانک مرکزی بهتر صورت می‌گیرد.

 


زمزمه‌های ریزش

 


مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق ایران و چین هم در این زمینه گفته است که بانک مرکزی زمانی می‌تواند قدرت مداخله در بازار ارز را در اختیار بگیرد که به اندازه کافی ارز در جیبش داشته باشد و خوشبختانه این اتفاق در حال رخ دادن است.


او با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید از امروز با بالاترین قیمت به بازار ارز ورود کند و فروشنده ارز باشد، تأکید می‌کند که مطمئناً بانک مرکزی می‌تواند منابع ارزی قابل دسترس خود را به اشکال گوناگون وارد بازار کند و همه باید منتظر اخبار و تأثیرات مثبت در بازار ارز باشند.

 


تأثیر مثبت بر بازار

 


از طرفی مسعود دانشمند؛ عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص آزادسازی ۶ میلیارد دلار دارایی‌های آزاد شده ایران گفته است: بعد از مصاحبه رئیس جمهور درباره استفاده ایران از این دارایی در زمینه‌هایی که مدنظرش هست، قیمت ارز با کاهش ۳۰۰ تومانی مواجه شد. البته آمریکایی‌ها سعی کردند با پاسخ دادن به این اظهارات جلوی کاهش قیمت ارز را بگیرند که البته تا حدودی هم جواب داد، ولی در مجموع موضوع آزادسازی پول‌های بلوکه شده می‌تواند تاثیرات مثبتی بر بازار داشته باشد.


وی افزود: حتی اگر قرار باشد دارایی‌ها در زمینه دارویی و یا غذایی استفاده شود، کارخانه‌های دارویی و غذایی به تدریج می‌توانند از این منابع برای افزایش تولیدشان هم استفاده کنند که این مسئله تأثیر مثبتی داشته باشد.


عضو اتاق بازرگانی بیان کرد: ۶ میلیارد دلار حداقل تا پایان سال می‌تواند نیاز‌های ما را به خصوص در زمینه‌های دارویی و غذایی رفع کند و تأثیر مثبتی بر بازار داشته باشد.


همان‌طور که کارشناسان اقتصادی می‌گویند، دست بانک مرکزی برای تأمین ارز واردات از محل منابع آزادشده و مداخله در بازار داخلی با منابعی که هم‌اکنون در اختیار دارد باز است و در صورت ورود به بازار می‌تواند نرخ‌ها را بشکند و ارز‌های خانگی را هم به بازار سرازیر کند؛ از اینجا به بعد حتی نیاز به مداخله خیلی جدی هم نیست و بازار روند نزولی را ادامه خواهد داد. دلالان ارزی از این موضوع بسیار نگران هستند و به همین خاطر از طریق بازو‌های رسانه‌ای خود سعی می‌کنند چنین القا کنند که خبری نیست و همه چیز آرام است؛ حال آنکه علائم جوی بازار نشانه‌های طوفانی قریب‌الوقوع را مخابره می‌کند که حاکی از تکرار ریزش قیمت دلار به کانال‌های پایین‌تر است.

برچسب ها: دلار منابع ارزی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر