ممنوعیت صادرات سوخت روسیه به ضرر ترکیه شد

ممنوعیت صادرات سوخت روسیه به ضرر ترکیه شد
اقدام روسیه برای ممنوعیت موقتی صادرات دیزل و بنزین به منظور کنترل قیمت سوخت در بازار داخلی، به ترکیه و برزیل ضربه می‌زند.
کد خبر : ۱۵۵۳۹۱

به گزارش ایبِنا، اعلام ممنوعیت صادرات دیزل و بنزین که بلافاصله از ۲۱ سپتامبر به اجرا درآمد، بزرگترین تاثیر را در بازار‌های دیزل جهان خواهد داشت، زیرا روسیه امسال تقریبا یک میلیون بشکه در روز دیزل صادر کرده و در مقابل، صادرات بنزین از سوی این کشور، حدود ۱۵۰ هزار بشکه در روز بوده است.

از آن جا که روسیه، دومین صادرکننده بزرگ دیزل در جهان پس از آمریکاست، تاثیر این ممنوعیت در بازار‌های این سوخت کاملا قابل مشاهده بوده و به افزایش چشمگیر قیمت‌ها منجر شده است.

از زمان آغاز جنگ اوکراین، دیزل روسیه، بازار‌های جدیدی خارج از اروپا پیدا کرده است. واردکنندگان سوخت آفریقایی هم خرید سوخت‌های تخفیف‌دار روسیه را افزایش داده‌اند. ترکیه و برزیل در حال حاضر بزرگترین خریداران دیزل روسیه هستند و طبق آمار اس اند پی گلوبال، مجموعا، ۵۵ درصد از صادرات دیزل روسیه را در ماه اوت جذب کردند.

اما افزایش صادرات سوخت روسیه به عربستان سعودی و ترکیه، به این کشور‌ها اجازه داده است بخشی از این صادرات را به مقصد‌های دیگری شامل اروپا، مجددا صادر کنند. در نتیجه، این ممنوعیت روی قیمت دیزل در اروپا هم تاثیر گذاشته است.

واردات دیزل از روسیه به ترکیه از اواخر سال ۲۰۲۲ افزایش یافت و امسال به طور میانگین ۲۸۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ۶۵ هزار بشکه در روز در نیمه اول سال ۲۰۲۲ بوده است و ترکیه را به بزرگترین خریدار دیزل روسیه در ابتدای سال ۲۰۲۳ تبدیل کرد. با افزایش صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه به ترکیه، این کشور به سومین تامین کننده بزرگ دیزل و گازوئیل به اروپا پس از عربستان سعودی و آمریکا تبدیل شده است.

ممنوعیت صادراتی روسیه، به برزیل که دومین بازار بزرگ برای صادرات دیزل مسکو در ماه‌های اخیر بوده، ضربه خواهد زد. دیزل روسیه حدود ۷۸ درصد از واردات به برزی از مارس بوده است. با توقف صادرات روسیه، زمینه برای صادرات و قیمت صادرات بالاتر از منطقه گلف کاست آمریکا به برزیل، هموار می‌شود.

بر اساس گزارش پلاتس، ابهام درباره مدت زمانی که ممنوعیت صادرات سوخت روسیه ادامه خواهد داشت، بازار‌ها را در حدس و گمان نگه داشته است.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: روسیه ترکیه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر