03 مهر 1402 - 12:20
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

آزادسازی منابع ارزی نرخ رشد نقدینگی را کاهش می‌دهد

آزادسازی منابع ارزی نرخ رشد نقدینگی را کاهش می‌دهد
بانک مرکزی با استفاده از منابع آزاد شده می‌تواند به هدف خود که کاهش نرخ رشد نقدینگی است، دست یابد.
کد خبر : ۱۵۵۴۲۸

محمد جواد محقق نیا، تحلیلگر مسائل پولی و ارزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص آزاد سازی ۶ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی اظهار کرد: منابعی که آزاد شده متعلق به بانک مرکزی است نه دولت؛ چراکه در دولت روحانی این دلار‌ها خرج شده است.


عضو هیئت مدیره بانک سپه بیان داشت: وقتی که این منابع ارزی متعلق به بانک مرکزی باشد، به این معنی است که ریال آن در گذشته در اقتصاد استفاده شده و اثر تورمی خود را در گذشته ایجاد کرده است و بنابراین دیگر تورم جدیدی شکل نمی‌گیرد.


محقق نیا گفت: بانک مرکزی با این منابع می‌تواند دو اقدام مهم انجام دهد، اول این که سرمایه خود را افزایش دهد و دوم این که ریال را در بازار جمع کند، یعنی سیاست انقباضی در پیش گیرد تا نقدینگی را کاهش دهد.


این تحلیلگر مسائل پولی و ارزی با اشاره به اینکه آزاد شدن منابع ارزی بر مراودات ارزی ما نیز اثر مثبت خواهد داشت، تصریح کرد: این موضوع موجب خواهد شد تا فضای اقتصادی بازتر و نیاز‌های اساسی کشورمان نیز تامین شود که در ادامه می‌تواند بر کاهش نرخ رشد نقدینگی اثرگذار باشد. در نتیجه کاهش نرخ رشد نقدینگی، نرخ تورم را هم نزولی می‌کند.


وی اضافه کرد: بانک مرکزی با استفاده از منابع آزاد شده می‌تواند به هدف خود که کاهش نرخ رشد نقدینگی است، دست یابد و همچنین می‌تواند پایه پولی را کاهش دهد. به طور کلی بانک مرکزی می‌تواند با استفاده از این منابع اهداف خود برای اجرای کامل سیاست‌های انقباضی را عملیاتی سازد.


عضو هیئت مدیره بانک سپه در پایان تاکید کرد: با سیاست‌های اقتصادی مناسبی که در دولت سیزدهم انجام شد و همچنین دیپلماسی خارجی فعالی که در پیش گرفت، توانست وعده‌هایی که دولت قبلی داده بود را اجرایی کند و این موضوع جای تقدیر دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر