بریکس، چشم انداز اتحاد تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی جهان

بریکس، چشم انداز اتحاد تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی جهان
چشم‌انداز گسترش همکاری‌های بریکس می‌تواند نقش دلار آمریکا در تجارت جهانی را کاهش دهد.
کد خبر : ۱۵۵۴۶۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا و به نقل از راشاتودی؛ ایوان گیل‌پینتو، وزیر خارجه ونزوئلا، عنوان کرد: چشم انداز گسترش همکاری‌های بریکس می‌تواند تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عمده انرژی را متحد کند. این مسیر می‌تواند نقش دلار آمریکا را در تجارت جهانی کاهش دهد.

 

اخیرا دیپلمات ارشد روس در مصاحبه‌ای با ریانووستی گفت: دعوت کشور‌های ایران و عربستان سعودی به گروه اقتصاد‌های نوظهور بریکس، تمایل ونزوئلا را برای حضور آتی در بریکس افزایش داده است. در صورت عضویت سه کشور ایران، عربستان و ونزوئلا در گروه بریکس، ذخایر و تولید نفت خام این گروه می‌تواند ۸۰ درصد کل تولیدات و ذخایر جهان را شامل شود.

 

از سوی دیگر، حضور چین و هند، از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی جهان، در گروه بریکس می‌تواند این گروه را به بزرگترین مصرف کننده جهان نیز تبدیل کند؛ به عبارتی اتحادی بهینه و مکمل بین مصرف کنندگان و تولید کنندگان عمده انرژی رقم خواهد خورد. 

 

با شروع سال میلادی جدید، ایران و عربستان سعودی، همراه با چهار عضو دیگر به عنوان اعضای دائم شناخته خواهند شد. مسیری که این گروه در آن قدم برمیدارد به سوی نهادزدایی غربی است، اعضای گروه بریکس معتقد هستند که این ابزار‌ها به کرّات مورد سوءاستفاده ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

 

پینتو، خوش بینی خود را در خصوص امکان جذب بالقوه و سریع ونزئلا در گروه بریکس، با توجه به استقبال و محبوبیت آن اعلام کرد. وی بر اثرگذاری بیش از پیش بریکس در تجارت نفت نیز تاکید کرد که می‌تواند روند دلارزدایی از تجارت انرژی و تجارت بین الملل را در پی داشته باشد.

 

با وجود گروه بریکس می‌توان مشارکتی در راستای خلق جهانی متعادل‌تر ایفا کرد. وزیر خارجه ونزوئلا اضافه کرد: ونزوئلا چشم انداز کاهش نقش دلار در اقتصاد بین الملل را برای کشور خود سودمند می‌داند. در دنیای امروز مشاهده می‌شود دلار به عنوان یک سلاح در راستای منافع آمریکا استفاده می‌شود. ترکیبی از اسکناس کشورها، در سبد تجارت جهانی می‌تواند به نفع تمامی بازیگران ساحت تجارت بین الملل باشد.

 

ونزئلا دارای بزرگترین ذخایر منابع نفت خام جهان بوده، اگرچه اکثر مخازن آن هیدوکربن‌های سنگین را تشکیل میدهد که برای پالایش آن‌ها هزینه‌ها و تکنولوژی بالاتری نیاز است. با این وجود، آمریکا همچنان فشار تحریم‌های یک‌جانبه خود را بر روی کشور ونزوئلا ادامه داده که تمرکز اصلی این تحریم‌ها بر روی صنعت نفت است. این تحریم‌ها شامل پالایشگاه‌های تحت مالکیت ونزوئلا، مستقر در آمریکا نیز می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر