رویترز: عربستان و روسیه تا پایان سال قیمت نفت را تعیین می‌کنند

رویترز: عربستان و روسیه تا پایان سال قیمت نفت را تعیین می‌کنند
کاهش عرضه عربستان و روسیه افزایش شدید قیمت نفت را به دنبال خواهد داشت و این ۲ کشور تا پایان سال تعیین‌کننده قیمت نفت خواهند بود.
کد خبر : ۱۵۵۵۷۳

به گزارش ایبِنا، به نقل از رویترز، انتظار می‌رود کاهش تولید و عرضه عربستان و روسیه همچنان به افزایش شدید قیمت نفت منجر شود، اما هرگونه رسیدن قیمت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه احتمال کوتاه‌مدت خواهد بود، زیرا ریسک‌های اقتصادی وجود دارد.

 

بر اساس نظرسنجی از ۴۲ اقتصاددان و تحلیلگر پیش‌بینی شده است، قیمت نفت خام برنت که در حال حاضر کمی بالاتر از ۹۵ دلار در هر بشکه است، در سال ۲۰۲۳ به طور متوسط به بشکه‌ای ۸۴.۰۹ دلار خواهد رسید که پیش‌بینی ماه آگوست برابر با ۸۲.۴۵ دلار در هر بشکه بیشتر است.

 

پیش‌بینی شده است که قیمت این نفت در سال ۲۰۲۴ به ۸۶.۴۵ دلار در هر بشکه برسد.

 

نفت خام آمریکا نیز در سال جاری به طور متوسط ۷۹.۶۴ دلار در هر بشکه است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴ به ۸۲.۹۹ دلار در هر بشکه برسد.

 

بیل ودربرن، اقتصاددان کالا‌های اساسی در کپیتال اکونومیکس معتقد است، عربستان و روسیه قیمت نفت را طی ۳ ماه آینده تعیین خواهند کرد.

 

بر اساس این نظرسنجی، انتظار می‌رود، قیمت نفت تا سال آینده بالای ۸۰ دلار در هر بشکه باقی بماند و میانگین قیمت نفت برنت در ۳ ماهه آخر امسال به ۸۹.۸۵ دلار برسد.

 

سورو سارکار، سرپرست تیم بخش انرژی در بانک دی‌بی‌اس در این رابطه گفت، با توجه به ماهیت کمبود عرضه غیرواقعی در سیستم و شرایط شکننده اقتصاد کلان، به نظر می‌رسد، قیمت نفت ۱۰۰ دلاری برای مدت طولانی‌تر وجود داشته باشد.

 

برخی تحلیلگران معتقدند، افزایش تولید نفت شیل آمریکا هرچند به صورت جزئی به جبران کاهش تولید اوپک پلاس کمک کرده است. افزایش تولید از سوی ایران و ونزوئلا نیز (برای جبران کاهش تولید) کمک‌کننده بوده است.

 

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی کرده است، بازار تا سال ۲۰۲۳ با کسری مواجه باشد و تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

 

با این حال، نبود کاهش تولید در ابتدای سال آینده می‌تواند توزان بازار را به سوی مازاد سوق دهد.

 

از طرفی، رابرت یاوگر، استراتژیست بازار انرژی در بانک میزوهو، گفت، نرخ بهره بالاتر در جهان ممکن است اقتصاد جهانی را در سال ۲۰۲۴ وارد رکود کند و به همراه نگرانی‌ها در مورد اقتصاد چین، تقاضای نفت را کاهش دهد.

 

منبع: فارس 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر