17 مهر 1402 - 11:31

اقتصاد جهان در مسیر دلار زدایی

اقتصاد جهان در مسیر دلار زدایی
هنگامی که از دلار زدایی صحبت می‌شود باید به مساله قیمت‌گذاری‌ها توجه کنیم؛ در موضوع دلار زدایی مساله قیمت گذاری جدی است.
کد خبر : ۱۵۵۸۹۷

به گزارش ایبنا، احسان پور مهابادیان، کارشناس حوزه اقتصاد درباره مسئله دلار زدایی و وضعیت آن در کشور در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: این مساله سابقه‌ای طولانی در ایران دارد؛ آمریکا به عنوان یکی از پیروز‌های جنگ جهانی دوم از فرصت استفاده کرد و با قانع کردن کشور‌ها برای استفاده از دلار به عنوان ارز اول معاملات قیمت‌گذاری را انجام دهند.

 

وی افزود: هنگامی که از دلار زدایی صحبت می‌کنیم باید به مساله معاملات کالا و قیمت‌گذاری‌ها توجه کنیم؛ به طور کلی دلار زدایی در بخش انجام معاملات آسان‌تر است، اما در حوزه قیمت‌گذاری مشکل عمیق‌تری وجود دارد و جدا کردن آن از دلار زمان می‌برد.

 

وی ادامه داد: ایران با وجود تحریم و فشار موفق شد ادامه دهد و این موضوع باعث شد تا بحث دلار زدایی شدت بگیرد چرا که تجربه‌ای در دنیا ایجاد شد که نشان داد کشوری جدا از اهداف آمریکا می‌تواند ادامه دهد. مقاومت ایران در برابر تحریم‌ها از ابتدا تا کنون، به ویژه در ۱۴ سال گذشته که تحریم‌ها شدت گرفت سبب شد ما دلار را از مبادلات خود حذف کنیم.

 

این کارشناس حوزه اقتصاد با بیان اینکه برای این امر دو حالت وجود دارد، یادآور شد: زمانی که دلار از مبادلات حذف می‌شود؛ نخست مبادله کالا به کالا صورت می‌گیرد و در ادامه ارز کشور مقابل، دریافت می‌شود.

 

پور مهابادیان درباره راهکار دلار زدایی از اقتصاد عنوان کرد: متأسفانه در چنین شرایطی مبادله با کشور‌های همسایه بسیار دشوار بوده چرا که چیزی برای دریافت هنگام مبادله وجود نداشت. اکنون صحبت از این است که ارز‌های دیگری به عنوان جایگزین دلار معرفی شوند و بریکس پیشنهاد دارد ارزی را به بازار دنیا معرفی کند.

 

وی درباره اهمیت دلار زدایی و چرایی این مساله اظهار کرد: پس از افزایش تعداد کشور‌های تحریم شده به وسیله آمریکا، کشور‌های مختلف احساس ناامنی کردند چرا که آمریکا ممکن است در هر زمانی آن‌ها را تحریم کند؛ در نتیجه این کشور‌ها استفاده از ارز‌های دیگر را آغاز کردند. اگر آمار ذخایر ارزشی کشور‌ها را نگاه کنیم می‌بینیم قدرت دلار در ذخایر ارزی کمتر شده و طی یک دهه اخیر نسبت دلار به دیگر ارز‌ها کاهش پیدا کرده است.

 

پور مهابادیان درباره نقش مردم در دلار زدایی اظهار کرد: دولت با حمایت و پشتیبانی مردم می‌تواند نوسان بازار اقتصاد جهانی را پشت‌سر بگذارد. در نتیجه آشنایی مردم با مبحث دلار زدایی و اهمیت آن در پیشرفت کشور باعث می‌شود بتوانیم این مسیر را پشت‌سر بگذاریم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر