واردات یک چهام نفت چین در ۹ ماه ۲۰۲۳ از ایران، روسیه و ونزوئلا

واردات یک چهام نفت چین در ۹ ماه ۲۰۲۳ از ایران، روسیه و ونزوئلا
چین در ۹ ماه نخست امسال حجم بی‌سابقه‌ای نفت خام از ایران، روسیه و ونزوئلا خریده که این حجم ۲۵ درصد نفت وارداتی این کشور است.
کد خبر : ۱۵۵۹۹۱

به گزارش ایبنا، رویترز طی تحلیلی نوشت، چین احتمالا تا این زمان از سال جاری میلادی ۱۰ میلیارد دلار در واردات نفت خام صرفه‌جویی کرده است، زیرا حجم بی‌سابقه‌ای از نفت خام ارزان از روسیه، ایران و ونزوئلا، ۳ کشوری که تحت تحریم‌های آمریکا و غرب قرار دارند، وارد کرده است.

با افزایش قیمت نفت‌های معیار در جهان از ماه جولای به دلیل کاهش عرضه، چین توانسته است، میلیارد‌ها دلار از طریق صورت‌حساب‌های واردات نفت خام خود پس‌انداز کند و از محموله‌های نفت خام ارزان‌تر از ۳ صادرکننده نفت تحت تحریم سود ببرد.

بررسی رویترز با استناد به آمار رهیابی کشتی‌ها از شرکت‌های کپلر و ورتکسا، چین در بازه ژانویه تا سپتامبر، حجم ۲.۷۶۵ میلیون بشکه در روز نفت خام از روسیه، ایران و ونزوئلا وارد کرده است.

بر اساس برآورد‌های رویترز، اگر چین این حجم را از صادرکنندگان نفت غیرتحریمی خریده بود، باید ۱۰ میلیارد دلار بیشتر برای خرید نفت می‌پرداخت.

این میزان واردات حدود ۲۵ درصد خرید نفت چین در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است.

روسیه، ایران و ونزوئلا در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ حدود ۲۱ درصد واردات نفت خام چین را تشکیل داده بودند و این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ فقط ۱۲ درصد بوده است.

با وجود افزایش قیمت نفت در ماه‌های اخیر و تخفیف‌های کمتر روسیه نسبت به شاخص‌های جهانی نفت، روسیه همچنان بزرگ‌ترین فروشنده نفت خام به چین است.

بر اساس برآورد فایننشال تایمز بر اساس آمار‌های گمرک چین، در نیمه نخست ۲۰۲۳، واردات نفت این کشور از روسیه به طور متوسط ۲.۱۳ میلیون بشکه در روز بود و سبب شد تا روسیه به نخستین تامین‌کننده نفت چین تبدیل شود و عربستان را کنار بزند.

چین همچنین واردات نفت خام از ایران را در بحبوحه افزایش رقابت با هند برای (دریافت) نفت ارزان روسیه تا این زمان در سال جاری افزایش داده است.

بلومبرگ هم دو روز پیش گزارش داد، از آنجاییکه واشنگتن تلاش می‌کند تا مانع افزایش قیمت نفت در جهان شود، پالایشگاه‌های سراسر چین مطمئن هستند، صادرات نفت ایران ادامه خواهد داشت.

آن‌ها که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند، حتی با وجود فشار‌هایی که بر واشنگتن وارد می‌شود، دولت بایدن فشار‌های تورمی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری در سال آینده را بررسی خواهد کرد.

در حال حاضر، حداقل چندین پالایشگاه و تاجر چینی که نفت خام ایران را می‌خرند، گفتند، هیچ‌گونه اختلال یا سخت‌گیری را پیش‌بینی نمی‌کنند.

آمار‌های شرکت رهیابی محموله‌های نفتی نشان داده است، خرید نفت ایران از سوی چین در ماه آگوست به روزانه ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است که بیشترین رقم در یک دهه گذشته به شمار می‌رود.

بنا بر ادعای این شبکه خبری، تهدیدات همچنان وجود دارد. درحالی‌که رسانه‌های آمریکایی ادعا می‌کنند، ایران در حملات مقاومت نقش داشته است، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت، در حال حاضر، هیچ شواهدی مبنی بر اینکه ایران به طور مستقیم دخالت داشته باشد، وجود ندارد.

به گفته تحلیلگران، ایران سال‌های زیادی است که با اقداماتی نظیر انتقال کشتی به کشتی یا دستکاری فرستنده‌های موقعیت یاب GPS به گونه‌ای که کشتی‌ها در موقعیت‌های مختلف دیگر نشان دهد، تحریم‌ها را دور می‌زند و این کشور هر روز در این تاکتیک‌ها بهتر می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر