03 آبان 1402 - 10:02
شروعی دوباره با توانمندی و اثرگذاری بیشتر؛

نسخه جدید سامانه «سرآمد» رونمایی شد

نسخه جدید سامانه «سرآمد» رونمایی شد
مراسم رونمایی و آموزش نسخه جدید سامانه سرآمد در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.
کد خبر : ۱۵۶۵۰۶

به گزارش ایبنا، مراسم رونمایی و آموزش نسخه جدید سامانه سرآمد در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی با حضور بهرام آشوریان؛ مدیر واحد ماهر بانکی کاشف، ارمغان صلواتی؛ مدیر گروه امداد و پشتیبانی کاشف، آزاده بیابانی و پوریا سلیمی از شرکت کاشف آغاز شد. همچنین در بخش دوم همایش سجاد طرهانی مدیر واحد توسعه خدمات و حمیدرضا علی‌اکبرزاده و مهین نادری پور و طاهره کمیزی اداره جلسه را بر عهده داشتند.


در این همایش؛  مدیر گروه امداد و پشتیبانی کاشف شرح کلی درباره نگرش کاشف به سامانه سرآمد و روشی که نیازسنجی‌ها درخصوص سامانه صورت پذیرفته است را توضیح داد؛ توضیحاتی که با ارائه آمار و ارقام همراه بود و شرایط آتی این سامانه را پیش بینی می‌کرد.


صلواتی با بیان اینکه طی این چهار سال و تا ابتدای مهر ماه بیش از شش میلیون زیردستور در سامانه سرآمد ثبت شده است گفت: ما به خوبی درک می‌کنیم چه حجم و فشار کاری بر روی بانک‌ها وجود دارد.


وی ادامه داد: ما سعی کردیم در سامانه سرآمد، ساختاری به دستور‌های قضائی بدهیم، هر دستور قضایی از تعداد زیادی زیردستور تشکیل می‌شود که بانکداران عموماً با زیردستور‌ها کار خواهند داشت. در حال حاضر بیش از ۶۰ زیردستور در سامانه سرآمد داریم که برخی اقدامی و برخی استعلامی است.


مدیر گروه امداد و پشتیبانی کاشف به مشکلات سامانه قدیمی سرآمد اشاره کرد و گفت: سامانه سرآمد با مشاوره دادستانی و تجربه‌ای که از سامانه قبلی حاصل شده بود، کار خود را آغاز کرد و در ابتدا پنج بانک به صورت محدود به سامانه وصل کردیم و همزمان سامانه تعاملی در حال کار بود و مورد استفاده قرار می‌گرفت. سامانه سرآمد درصد بالایی از رضایت ثبت کنندگان دستور‌های قضائی را کسب کرده است؛ هرچند ما معتقدیم مشکلاتی وجود داشت که باید در سامانه جدید رفع می‌شد.

 

سرآمد شروعی دوباره با توانمندی و اثرگذاری بیشتر

 


در بخش بعدی این مراسم صلواتی از نمایندگان بانکها، مؤسسات اعتباری و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت خواست تا سؤالات خود را مطرح کنند که با استقبال حاضران مواجه شد و آن‌ها بسیاری از مشکلات عملیاتی خود را مطرح کردند.


آشوریان، مدیر واحد ماهر بانکی کاشف به بخشی از سؤالات و انتقادات پاسخ داد و گفت: کاری که ما انجام دادیم، ایجاد یک زبان مشترک بین قوه قضائیه، پلیس و بانک‌ها بود. این کار بزرگی بوده است.


وی در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان درخصوص نرخ رشد دستور‌های قضائی گفت: با توجه به افزایش ۳۰ درصدی در هر دوره یک ساله پیش بینی می‌شود که نرخ مشابهی را برای آینده متصور شد و می‌بایست برای افزایش ۱۰ برابری دستور‌های قضائی در سال‌های آتی نیز آماده بود.


آشوریان با اشاره به محدودیت‌هایی که در موجودیت‌های نظام بانکی و پرداخت وجود دارد، افزود: به رغم همه محدودیت‌ها ما به نمایندگی از بانک مرکزی آماده توسعه و ارائه خدمات برخط و مطلوب‌تر در سامانه هستیم و هم اکنون بخش‌های زیادی از آن انجام شده است که نتیجه این تغییرات به مرور در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.


مدیر واحد ماهر بانکی کاشف بسیاری از مسائل مطرح شده را برآمده از مشکلات درون سیستمی بانک‌ها و عدم آمادگی و تأمین نیروی انسانی لازم به منظور پوشش SLA‌های تعیین شده در پاسخ دهی به دستور‌های قضائی دانست.

 

ویژگی‌های سامانه جدید سرآمد


همچنین بخش مهمی از این مراسم به آموزش و توضیحات نحوه استفاده از سامانه اختصاص داشت.


در این بخش سلیمی، کارشناس راهبری سامانه سرآمد، در توضیح ویژگی‌های سامانه جدید اعلام کرد: سرعت سامانه به شکل چشم‌گیری تغییر کرده است. سعی بر این بود قبل از توسعه، بیشتر نیازمندی‌ها برای‌بهبود سامانه قبلی را برآورده کنیم و به این منظور سرعت سامانه را افزایش دهیم.


او افزود: تقریباً ۵۰ درصد دستور‌ها منتج به اقدام از سوی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری می‌شود و ۵۰ درصد دیگر ماهیت گردآوری اطلاعات دارد.


سلیمی تاکید کرد: لازم است مشکلات و نارسایی‌های محتمل را به کاشف انتقال دهید تا در بخش توسعه مورد توجه قرار گیرد.


او به برخی مشکلات بوجود آمده از سوی بانک‌ها اشاره کرد و گفت: برخی بانک‌ها کاربرانشان تغییر می‌کند، اما اطلاع رسانی لازم در این خصوص را انجام نمی‌دهند و یا از پروفایلی اشتراکی استفاده می‌کنند. ما سعی کرده‌ایم فرآیند ثبت کاربر جدید را آسان‌تر کنیم.


در بخش دوم مراسم طرهانی، مدیر توسعه خدمات کاشف، در ابتدای صحبت‌های خود به تاریخچه مکاتبات بین قوه قضاییه و بانک‌ها اشاره کرد و گفت: بسیاری از مشکلاتی که اکنون وجود دارد، برآمده ازنوع فرآیند‌های ثبت و رسیدگی به احکام قضایی است؛ چراکه ما محدودیت‌هایی را از آن سو دریافت می‌کنیم که بانک‌ها در هنگام پاسخ به دستور قضائی باید آن‌ها را رعایت کنند.


وی افزود: ما خواستیم بستری ایجاد کنیم تا میزان نامه نگاری‌ها بین قوه قضاییه و پلیس و بانک‌ها را کاهش دهیم با این حال خیلی از فرآیند‌ها را خود بانک‌ها دور زده‌اند.


طرهانی در ادامه گفت: ما متوجه شدیم بانک‌هایی که توانسته‌اند از لحاظ فرآیندی و نیروی انسانی در سازمان خود، راهکار مناسبی را اجرا کنند، مشکلات کمتری دارند.


مدیر توسعه خدمات کاشف در بخشی از سخنان خود در پاسخ به مشکل مطرح شده از سوی نماینده یکی از بانک‌ها گفت: اگر دستوری را از لحاظ حقوقی مخدوش یا غیر قابل استناد می‌دانید، می‌توانید اقدام نکنید و توضیحات حقوقی خود را برای مرجع قضائی ارسال کنید.


در بخش پایانی این همایش نیز حمیدرضا علی‌اکبرزاده، مدیر پروژه توسعه سامانه سرآمد، در خصوص توسعه این سامانه گفت: ما فقط بخش کاربر‌های بانک را نداریم؛ بلکه باید مشکلات کاربران قضائی و انتظامی را هم برطرف کنیم که اکنون یک سری مسائل مثل ذخیره شدن فرم‌های بارگذاری شده انجام می‌شود و لازم نیست یک فرآیند را از ابتدا و دوباره انجام دهند.


همچنین او تأیید کرد که کاشف به دنبال این است تا جایی که ممکن باشد، سامانه به صورت ماشین با ماشین کار خود را انجام دهد و فرآیند‌ها خودکار شوند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر