آیا بازپس گیری قره باغ، اقتصاد آذربایجان را تقویت می‌کند؟

آیا بازپس گیری قره باغ، اقتصاد آذربایجان را تقویت می‌کند؟
در نوشته پیش رو به اهمیت اقتصادی بازگشت منطقه قره باغ به حاکمیت آذربایجان می‌پردازیم.
کد خبر : ۱۵۶۶۹۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، تأثیر بازگشت منطقه قره باغ کوهستانی به حاکمیت آذربایجان - پس از چندین دهه درگیری با ارمنستان - به ابعاد ژئوپلیتیکی محدود نشد، بلکه علاوه بر آن، اهمیت اقتصادی منطقه نیز نمایان شد که اغلب تحت الشعاع جنگ‌ها و درگیری‌های مکرر قرار می‌گرفت.

باوجود بدتر شدن شرایط اقتصادی و منابع ضعیفی که ارمنستان (که قره باغ را کنترل می‌کرد) در سال‌های گذشته از آن رنج می‌برد، بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از هزینه‌های بودجه منطقه را تأمین مالی کرد که به عنوان «وام‌های بین دولتی» طبقه بندی شدند.

در سال ۲۰۲۲، وام بودجه ارمنستان به منطقه حدود ۴۰۴ میلیون دلار بود که تقریباً ۸۸ درصد از هزینه‌ها را تأمین می‌کرد.

گروه بین المللی بحران در گزارشی در دسامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که علاوه بر کمک‌های مالی، ارمنستان اشکال دیگری از کمک به منطقه از جمله کمک‌های غیر نقدی دوره‌ای ارائه کرده است.

علاوه بر این، قره باغ قبلاً از سازمان‌های ارمنی دیاسپورای جهانی کمک دریافت کرده است، اما میزان کل کمک‌ها در هیچ سند رسمی ذکر نشده است.

از سوی دیگر، اظهارات رسمی مقامات آذربایجان حاکی از آن است که باکو اکنون در تلاش برای حل مسئله همگرایی با منطقه است.

از جمله در مورد شهروندان ارمنی، آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها منطقه را ترک کرده اند، که به این معنی است که باکو به تمرکز بر راه اندازی یک روند "بازسازی" برای اقتصاد فروپاشیده قره باغ نزدیک شده است.

به گفته اورخان گالیلوف، اقتصاددان آذربایجانی، انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی این کشور پس از بازپس گیری منطقه و آغاز روند همگرایی اقتصادی با آن، ۰.۸ درصد رشد کند.

بر اساس اطلاعات کمیته آمار آذربایجان، تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۷۸.۷ میلیارد دلار بوده است.


گالیلوف - در مصاحبه با الجزیره نت - اشاره می‌کند که حدود یک چهارم تولید ناخالص داخلی منطقه که در سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیون دلار بود، از استخراج طلا، نقره، مس و سنگ‌های ساختمانی به دست می‌آید. علاوه بر این، چندین نیروگاه برق آبی محلی امکان صادرات برق را فراهم می‌کند که افزوده مهمی به خزانه داری آذربایجان خواهد بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر