رکوردشکنی پرداخت غیر نقدی در روسیه

رکوردشکنی پرداخت غیر نقدی در روسیه
سهم تراکنش‌های غیرنقدی در روسیه تا ۸۰ درصد افزایش یافته که در بین کشور‌های جهان، قابل توجه است.
کد خبر : ۱۵۶۸۹۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از راشاتودی، الویرا نابیولینا، رئیس بانک روسیه گفت که سهم تراکنش‌های غیرنقدی در روسیه در مقایسه با میزان ۲۵ درصد یک دهه قبل، تا ۸۰ درصد افزایش یافته است. نابیولینا در نمایشگاه بین المللی راشا اکسپو که اوایل روز شنبه در مسکو آغاز به کار کرد، گفت: سهم پرداخت غیرنقدی مانند فشارسنجی برای ارزیابی تکامل سیستم مالی دولتی است. سهم معاملات غیرنقدی در کشور طی چند سال گذشته پیوسته در حال افزایش بوده است.

سال گذشته، این بانک مرکزی گزارش داد که ۷۹ درصد از مردم روسیه ترجیح می‌دهند برای کالا‌ها و خدمات از روش‌های پرداخت غیرنقدی پرداخت کنند. طبق گفته این رگولاتور، این رقم در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ حدود ۷۰ درصد بود. در سال ۲۰۲۱، اسبر بانک بزرگ‌ترین بانک روسیه، اعلام کرد که سهم مخارج غیرنقدی بین روس‌ها به ۵۹.۴ درصد در سه ماه اول سال افزایش یافته است که بالاترین رقم تاریخ است.

اوایل سال جاری، اولگا اسکوروبوگاتووا، معاون اول رئیس بانک روسیه، گفت که اتحادیه اروپا و ایالات متحده از تجربه روسیه در روش‌های پرداختی خود کپی کرده اند. در سال ۲۰۲۰، رتبه‌بندی گروه مشاوره بوستون (BCG) روسیه را از نظر سرعت انتقال پرداخت‌های غیرنقدی در طول همه‌گیری کووید-۱۹ در بین پنج کشور برتر جهان قرار داد.

تحلیلگران تغییر خالص پرداخت‌های نقدی مصرف‌کننده را بر اساس نسبت مشتریانی که در طول همه‌گیری بیشتر از پول نقد استفاده می‌کردند منهای درصد مشتریانی که کمتر از آن استفاده می‌کردند، محاسبه کردند. در روسیه این تغییر منهای  ۴۸ درصد برآورد شد. تنها بریتانیا (-۶۲%)، کانادا (-۵۹%) و استرالیا (-۵۳%) از نظر این شاخص از روسیه جلوتر هستند.

نویسنده: معصومه میرمعصومی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر