18 آبان 1402 - 13:45

تحقق «دولت هوشمند» در دولت سیزدهم/استفاده ۲۷ میلیون کاربر از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

تحقق «دولت هوشمند» در دولت سیزدهم استفاده ۲۷ میلیون کاربر از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند پس از دو دهه انتظار در دولت سیزدهم اجرایی شد و آخرین آمار حکایت از حضور ۲۷ میلیون کاربر ایرانی دارد
کد خبر : ۱۵۷۰۸۰

به گزارش ایبنا؛ یکی از اهداف و آرزو‌های دیرینه در حوزه خدمات هوشمند در کشور ایجاد یک پنجره برای ارائه خدمات دولت به صورت هوشمند بود. تحقق این هدف سال‌های زیادی به طول انجامید تا در نهایت دولت سیزدهم این هدف مهم به نتیجه رسید.

 

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند پس از دو دهه انتظار در دولت سیزدهم اجرایی و تکمیل شد و تا کنون بیش از ۹۷ درصد دستگاه‌های اجرایی کشور به این پنجره پیوسته‌اند.

 

برای حرکت کامل دولت به سمت هوشمندی، دستگاه‌های اجرایی باقی‌مانده نیز باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بپیوندند و خدمات خود را از این طریق به مردم ارائه کنند. در ابتدای دولت سیزدهم با درک مشترکی که نسبت به اهمیت تحقق دولت الکترونیکی وجود داشت همگرایی بخش‌های مختلف آغاز شد تا زمینه شکل‌گیری دولت هوشمند و تبادل داده و سرویس بین‌دستگاهی فراهم شود.

 

تفاوت بین دولت الکترونیک و دولت هوشمند بسیار ظریف و نوع نگرش در این دو دولت متفاوت است. در دولت الکترونیک استفاده از ابزار‌های الکترونیکی برای تسریع در امور موردنظر دولتمردان قرار می‌گیرد، در حالی که در دولت هوشمند تلاش می‌شود تا همه زیرساخت‌های اساسی از یک هوشمندی ذاتی برخوردار شوند. جمهوری اسلامی ایران در تلاش است دولت الکترونیکی را به سمت هوشمندی ببرد.

 

رویای راه‌اندازی دولت الکترونیک و پس از آن حرکت به سمت دولت هوشمند، اوایل دهه ۸۰ و در ابتدای فراگیرشدن استفاده از اینترنت همواره مورد انتظار مردم بود؛ اما اجرایی شدن آن به دلایل مختلف به تعویق افتاد و مورد غفلت واقع شد.

 

در دولت سیزدهم زیرساخت‌های مناسب برای حرکت به سمت هوشمندسازی دولت فراهم شد و اکنون با پیوستن بیش از ۹۷ درصد دستگاه اجرایی کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، کاربران می‌توانند تعداد زیادی از خدماتی که در گذشته به صورت حضوری ارائه می‌شد را به صورت برخط دریافت کنند.

 

بر اساس آخرین آمار منتهی به مهر ۱۴۰۲، اکنون بیش از ۲۷ میلیون کاربر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و جمع کل سرویس‌های ملی و استانی به بیش از دو میلیارد و ۱۲۳ میلیون رسیده است.

 

پنجره واحد وزارت راه و شهرسازی، درگاه پیشخوان وزارت آموزش و پرورش، سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درگاه ملی مجوز‌های کشور متعلق به وزارت اقتصاد و دارایی، پنجره واحد خدمات دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به ترتیب ۵سامانه برتر ملی استانی از نظر ورود به سامانه در مهرماه ۱۴۰۲ هستند.

 

همچنین وضعیت سامانه‌های برتر ملی استانی از ابتدای شکل‌گیری تا انتهای مهر ۱۴۰۲ بر اساس تعداد نشان می‌دهد در صدر این فهرست، پنجره واحد وزارت راه‌وشهرسازی با ۱۷۹ میلیون ورود و سپس درگاه پیشخوان وزارت آموزش و پرورش با ۱۱۷ میلیون ورود قرار دارد.

 

منبع: ایرنا 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر