23 آبان 1402 - 10:09
رئیس اتاق ایران و عراق در گفت‌وگو با ایبنا:

تاثیر مثبت کنترل نقدینگی بر تورم کاملا محسوس است/ امیدواری به سیاست‌های بانک مرکزی

تاثیر مثبت کنترل نقدینگی بر تورم کاملا محسوس است  امیدواری به سیاست‌های بانک مرکزی
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: سیاست‌های کنترل و هدایت نقدینگی می‌تواند آثار مثبتی بر کاهش تورم داشته باشد.
کد خبر : ۱۵۷۱۳۷

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در خصوص آمار‌های اقتصادی و کاهش نقدینگی شهریورماه و تاثیر آن بر کنترل تورم به خبرنگار ایبنا گفت: در اینکه رابطه مستقیمی بین تورم و کنترل حجم نقدینگی وجود دارد هیچ تردیدی نیست و اگر به نحوی نقدینگی کنترل و هدایت شود، قطعا در بحث تورم تاثیر با تاثیر مثبت و بسزایی همراه خواهیم بود. البته بحث اصلی و مهم این است که کنترل نقدینگی را کدام نهاد و چگونه انجام می‌دهد که در این خصوص باید به مسئولیت و نقش مهم بانک مرکزی اشاره کرد.


وی با بیان اینکه برای کنترل و هدایت حجم نقدینگی ابزار‌های متعدد وجود دارد که بانک مرکزی به خوبی توانسته از آن بهره ببرد، اظهار کرد: در این خصوص می‌توان به سیاست‌های بانک مرکزی از جمله کنترل خلق پولی توسط بانک‌ها مخصوصا بانک‌های خصوصی، نوع مطالبات بانک ها، مساله پایه پولی و کنترل حجم اسکناس چاپی اشاره کرد که توجه به این عوامل تاکنون توانسته تاثیر مثبتی بر حجم نقدینگی داشته باشد.


رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در خصوص آمار‌های اخیر و چشم انداز ثبات اقتصاد کشور در نیمه دوم سال گفت: خوشبختانه با توجه به مجموعه اقداماتی که صورت گرفته شاهد آثاری مبتنی بر پایین آمدن آهنگ تورم هستیم. البته این در حالیست که رابطه بین پایه پولی و حجم نقدینگی همچنان نیاز به بحث و راهکار دارد و باید تخصصی‌تر به آن نگاه شود.

آل اسحاق با تاکید بر اینکه سیاست‌های بانک مرکزی تاکنون در حوزه مدیریت بازار ارز و ناترازی بانک‌ها مفید و کارا بوده، گفت: بانک مرکزی اگر بتواند در خصوص بدهی دولت به این بانک طوری عمل کند تا مشکلات قبلی برطرف شود و همچنین ابهامات پایه پولی را از بین ببرد، می‌توان گام‌هایی که تاکنون برداشته شده را کاملا مثبت ارزیابی کرد. ضمن اینکه همچنان می‌توان به سیاست‌های بانک مرکزی امیدوار بود و با نگاه مثبت به آن نگریست.

نویسنده: علیرضا هنرمنش
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر