طلای جهانی در کمترین قیمت سه هفته اخیر

طلای جهانی در کمترین قیمت سه هفته اخیر
طلای جهانی نوسانات بالایی را در ابتدای معاملات روز دوشنبه تجربه کرد، اما ثبات قیمت نسبت به روز گذشته در ادامه روز مشاهده شد.
کد خبر : ۱۵۷۲۰۲

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از رویترز؛ بازار انس طلای جهانی در شروع معاملات روز دوشنبه شاهد نوسان شدید تا قیمت ۱۹۵۴.۶ دلار بود، اما تاکنون مجموعا بازار رفتاری نزولی داشته و سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار آمار تورم آمریکا هستند.

 

در بازار لحظه‌ای (ساعت ۹:۳۰ IRST) انس طلای جهانی با ثبات نسبی، در قیمت ۱۹۳۹.۵ دلار معامله شد. در معاملات امروز، بازار آتی طلای جهانی هم با صعود ۰.۳ درصدی به قیمت ۱۹۴۳.۱ دلار به ازای هر انس رسید.

 

هفته گذشته، انس طلای جهانی ۲.۸ درصد سقوط کرد که در یک ماه اخیر بی‌سابقه بوده است. علت آن را می‌توان در بین صحبت‌های جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس‌کل فدرال رزرو، جستجو کرد، چرا که وی موضعی انقباضی در سیاست پولی اتخاذ کرد و از صحبت در مورد هر نوع کاهش نرخ‌های بهره هدف اجتناب داشت.

 

نیکلاس فراپل (Nicholas Frappell)، رئیس بازار‌های بین‌المللی ABC Refinery، در مورد آینده نزدیک بازار طلا گفت: فعالان اقتصادی بر روی آمار تورمی ایالات متحده تمرکز کردند، زیرا می‌خواهند درک کنند آیا تورم اجازه توقف نرخ‌های بهره را به فدرال رزرو می‌دهد یا خیر. وی افزود: عقیده شخصی من مبنی بر عدم تعادل کوتاه‌مدت بازار طلا و انتظار آن برای انتشار داده‌های تورم شاخص مصرف کننده آمریکا است تا مشخص کند مسیر آینده بازار به چه سمتی حرکت خواهد کرد.

 

داده‌های تورمی شاخص قیمتی مصرف کننده (CPI) ایالات متحده قرار است روز سه‌شنبه منتشر شود. با توجه به نظرسنجی رویترز انتظار می‌رود تورم ساختاری ماه به ماه حدود ۰.۳ درصد و تورم سالانه حدود ۴.۱ درصد باشد. هر دو پیش‌بینی مانند تخمین فعالان در ماه سپتامبر است.

 

لازم به ذکر است، دلار در مقابل ارز‌های خارجی ۰.۱ درصد تقویت را تجربه کرد و به بیشترین سطح خود در یک هفته اخیر رسید. بدین ترتیب صاحبان سایر ارز‌ها قدرت خرید کمتری در برابر طلا داشتند.

 

نگهدارندگان بزرگترین صندوق پشتوانه طلای قابل معامله، SPDR Gold Trust، در روز جمعه شاهد افزایش ۰.۱ درصدی حجم دارایی صندوق بودند که در مجموع دارایی صندوق را به ۸۶۸.۱۴ تن رساند.

 

تحلیل‌گر ANZ در نوشته‌ای متذکر شد: به غیر از تقاضای پناهگاه امن ناشی از ریسک‌های ژئوپلتیک و خرید‌های عمده بانک‌های مرکزی، ذهنیت اقتصاد کلان به حمایت از بازار طلا رو آورده است، چرا که چرخه انقباض پولی ایالات متحده در حال پایان است و ارزش دلار آمریکا به اوج خود رسیده، این مسئله می‌تواند منجر به تعیدل رو به پایین بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا و در پی آن ارزش دلار شود و به صعود بازار طلا کمک کند.

 

در گروه فلزات گرانبها؛ قیمت هر اونس نقره با افت ۰.۷ درصدی به ۲۲.۱ دلار رسید و قیمت اونس پلاتین نیز با کاهش ۰.۲ درصدی در قیمت ۸۵۱ دلار معامله شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر