23 آبان 1402 - 10:53
مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی:

مشارکت مردم در فعالیت‌های مولد با اوراق گواهی سپرده خاص

مشارکت مردم در فعالیت‌های مولد با اوراق گواهی سپرده خاص
با اوراق گواهی سپرده خاص مردم می‌توانند در فعالیت‌های مولد اقتصادی مشارکت داشته باشند و از سود واقعی آن منتفع شوند.
کد خبر : ۱۵۷۲۶۰

به گزارش خبرنگار ایبنا، محمد نادعلی، مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی در مراسم رونمایی از طرح اوراق گواهی سپرده خاص گفت: هدایت اعتبارات به بخش واقعی اقتصاد و فعالیت‌های مولد مسئله بسیار مهمی است و در این زمینه چالش‌هایی وجود دارد. در فرآیند عادی بانک سپرده‌ها را جذب و فرآیند اعتبارات صورت می‌گیرد و منابع مالی به بخش‌های مختلف اختصاص پیدا می‌کند. اما این دغدغه وجود دارد که این اعتبارات در کدام بخش مصرف می‌شود و صرف چه فعالیت‌هایی می‌شود.

وی افزود: در تورم بالا سپرده گذاران متضرر می‌شوند، چرا که نرخ سود شبکه بانکی پائین‌تر از سود تورم است. چنین طرح‌هایی با پرداخت سود بر اساس فعالیت‌های واقعی اقتصادی و با تمرکز بر یک فعالیت مشخص در کنار اینکه به تامین مالی فعالیت‌های تولیدی کمک می‌کنند، سپرده‌گذاران را نیز از سود بالاتری بهره‌مند می‌کنند.

نادعلی اظهار کرد: این ابزار می‌تواند منابع را به سمت فعالیت‌های تولیدی هدایت کند. سپرده‌های سرمایه‌گذاری خاص حسابرسی جداگانه دارند و به یک پروژه خاص و مشخص اختصاص پیدا می‌کند؛ بنابراین نحوه نظارت و مشارکت بانک شفاف‌تر است و سود‌ها نیز حاصل از یک فعالیت مشخص و با فرآیند حسابرسی و نظارت است.

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی با اشاره به اینکه در عقود مشارکتی بانک منابع را به یک فعالیت خاص و با نظارت خاص اعطا می‌کند، گفت: این اقدام نکات مثبت بسیاری دارد. بانک از دو منظر کارمزدی و مشارکتی از این طرح منتفع می‌شود و سپرده‌گذاران نیز انتفاع بیشتری از سرمایه‌گذاری خواهند برد. مردم با استفاده از این اوراق می‎‌توانند در فعالیت‌های مولد مشارکت داشته باشند و از سود واقعی یک فعالیت اقتصادی منتفع شوند.

وی افزود: از سال ۷۸ که شورای پول و اعتبار دستورالعمل این گواهی را مصوب کرده بود از این ابزار به طور مناسب استفاده نشده بود و این مسئله به دلیل نوع حسابرسی خاص و نظارت بر این طرح‌ها است. اما با پیشرفت و تسهیل حسابرسی و نظارت بانک‌ها امروزه استفاده از این ابزار رونق بیشتری پیدا کرده است.

نادعلی با بیان اینکه بانک رفاه در استفاده از اوراق گواهی خاص پیشگام بوده است، گفت: انتظار می‌رود در سررسید سپرده‌گذاران از سود حسابرسی شده نیز علاوه بر سود علی‌الحساب بهره‌مند شوند. سود علی‌الحساب این اوراق ۲۵ درصد و سود مورد انتظار آن بیش از ۳۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۳۰ میلیارد تومان اوراق برای یک شرکت دارویی به طور کامل به فروش رفته، اظهار کرد: بنابراین این اقدام بسیار موثر بوده و این اوراق یکی از ابزار‌های موثر در هدایت منابع مالی به سمت فعالیت‌های مولد است. البته استفاده از این ابزار باید با حسابرسی و نظارت دقیق بانک باشد و نرخ تجهیز منابع نباید بالا برود بلکه بازدهی این پروژه‌ها باید بالاتر باشد.

نادعلی در پایان گفت: بانک رفاه با انتشار اولین اوراق گواهی سپرده خاص گام مهمی در این راستا برداشته است و این اقدام در توسعه استفاده از این ابزار می‌تواند الگوی سایر بانک‌ها باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر