21 بهمن 1402 - 13:00
در گفت‌وگو با ایبنا تاکید شد؛

با استقلال بانک مرکزی سیاست‌های پولی کارآمد‌تر خواهد شد

با استقلال بانک مرکزی سیاست‌های پولی کارآمد‌تر خواهد شد
تحقیق‌ها نشان می‌دهد زمانی که استقلال بانک مرکزی افزایش می‌یابد، سیاست پولی نیز بسیار کارآمد‌تر خواهد شد.
کد خبر : ۱۵۷۶۱۱

محمود کریمی، مدیر گروه مطالعات و فناوری‌های نوین پولی و مالی شرکت ملی انفورماتیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با بیان اینکه افزایش استقلال بانک مرکزی کاهش نرخ تورم را به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: در شرایطی که دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود، برای جبران کسری بودجه اقدام به استقراض از بانک مرکزی می‌کند، در حال حاضر که استقلال بانک مرکزی افزایش یافته است، این بانک می‌تواند طبق سیاست‌های بهینه‌ای که دارد، سیاست‌های پولی را به نحوی پیش ببرد تا منابع خود را به خوبی حفظ کند.


وی تصریح کرد: تا کنون تحقیقات و بررسی زیادی در مورد استقلال بانک مرکزی انجام گرفته است و همه این تحقیق‌ها نشان می‌دهد زمانی که استقلال بانک مرکزی افزایش یابد، سیاست‌های پولی بسیار کارآمد‌تر و تورم راحت‌تر کنترل خواهد شد که به تبع آن نقدینگی نیز آسان‌تر مدیریت می‌شود.


کریمی اضافه کرد: بنابراین زمانی که بانک مرکزی از استقلال کافی برخوردار نباشد، نمی‌تواند سیاست‌های خود را به درستی اجرا کند.

 

این کارشناس پولی و بانکی بیان داشت: وظیفه اولیه بانک‌های مرکزی کشور‌ها حفظ ثبات پولی و کاهش بیکاری است، یعنی بانک مرکزی در هر کشوری تلاش می‌کند تا نوسانات اقتصادی را هم کنترل کند.


وی عنوان کرد: زمانی که بی ثباتی و نا اطمینانی‌ها کاهش یابد و بازیگران اقتصادی بتوانند آینده را پیش بینی کنند، شرایط مناسب برای افزایش تولید نیز ایجاد خواهد شد و از این طریق رشد اقتصادی تداوم می‌یابد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر