06 آذر 1402 - 19:21
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات خبر داد:

ارائه ۴۰ درصد خدمات دولت به صورت هوشمند تا پایان ۱۴۰۳

ارائه ۴۰ درصد خدمات دولت به صورت هوشمند تا پایان ۱۴۰۳
بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال آینده، ۴۰ درصد خدمات به صورت هوشمند انجام خواهد شد.
کد خبر : ۱۵۷۷۴۴

به گزارش ایبنا؛ «رضا باقری اصل» دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات عصر دوشنبه در همایش تبیین قوانین توسعه دولت هوشمند و حکمرانی داده‌ها که در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد، گفت: اجرای دولت الکترونیک در چهار لایه انجام می‌شود. لایه نخستین لایه مربوط به ارتباط با مردم است که احراز هویت یکپارچه، دسترسی آزاد به اطلاعات، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و مواردی از این دست را شامل می‌شود. در لایه دوم ارائه خدمات دستگاه‌ها مانند آموزش، سلامت، تجارت، مالیات، انرژی و حمل و نقل به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. لایه سوم مربوط به سامانه‌های اطلاعات پایه و لایه چهارم مربوط به زیرساخت‌های فنی است.

 

باقری اصل درباره مجموعه قوانین و مقررات کشوردر گذار از دولت الکترونیکی به دولت هوشمند گفت: سال ۹۰ برای نخستین مرتبه توسعه و تکمیل پایگاه‌های اطلاعاتی تبادل و به اشتراک‌گذاری اطلاعات مطرح شد. برای نخستین بار سال ۹۷ کارگروه تعامل‌پذیری شکل گرفت و در سال ۱۴۰۱ با قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی مصوب شد. لایحه حفاظت از داده‌های شخصی نیز هفته آینده تقدیم دولت می‌شود.

 

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات تصریح کرد: بر اساس قانون دستگاه‌های اجارایی مکلف شدند تا کلیه خدمات خود را تا آبان ۱۴۰۲ از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه دهند. تا پایان آذرماه ۱۴۰۲ کلیه استعلامات بین دستگاهی به صورت برخط و در نهایت پایان دی ماه باید ۲۰ درصد خدمات الکترونیکی شوند.

 

باقری اصل افزود: برنامه‌ریزی به این صورت است که تا پایان ۱۴۰۳ برنامه داریم که ۱۰۰ درصد خدمات به صورت الکترونیکی، ۴۰ درصد خدمات به صورت هوشمند و تمامی ثبت‌نام‌ها و احراز هویت‌های دولت یکپارچه شوند. باقری اصل خاطرنشان کرد: زمانی می‌توان گفت خدمتی هوشمند شده که آن خدمت به صورت برخطر و بدون دخالت انسان انجام می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر