09 آذر 1402 - 16:11
مسئولان بانکی تشریح کردند؛

جزئیات انتقال موسسه نور به بانک ملی/ همه تعهدات به مشتریان عملی می‌شود

جزئیات انتقال موسسه نور به بانک ملی  همه تعهدات به مشتریان عملی می‌شود
به گفته مسئولان بانک مرکزی و بانک ملی، همه تعهدات مشتریان موسسه اعتباری نور از روز شنبه از سوی بانک ملی ایفا خواهد شد.
کد خبر : ۱۵۷۸۵۱

به گزارش خبرنگار ایبنا؛ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امروز پنجشنبه ۹ آذرماه اعلام کرد در راستای برنامه اصلاح نظام بانکی کشور نسبت به انتقال سپرده‌ها، داراییها، تسهیلات، کارکنان و شعب موسسه اعتباری نور به بانک ملی ایران اقدام می‌کند.

 

در این زمینه حسین صدقی؛ مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی با حضور در برنامه میز اقتصاد تلویزیون توضیح داد: سپرده‌های موسسه نور به بانک ملی و در مقابل بخشی از دارایی‌های این موسسه به بانک ملی منتقل می‌شود؛ بنابراین در گام اول اجرای این طرح شخصیت حقوقی موسسه نور همچنان وجود دارد و ادغام یا انحلالی صورت نمی‌گیرد، بلکه فقط به منظور تمیزسازی ترازنامه این موسسه بخشی از دارایی‌ها در قبال سپرده‌ها منتقل می‌شود.

 

وی افزود: طبق مصوبات قانونی تا زمانی که موسسه نور به انتهای راه برسد وجود دارد و اقدامات قانونی در خصوص انحلال و تسویه موسسه طبق تکالیف قانونی که بر اساس مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه به عهده بانک مرکزی گذاشته شده تا آن زمان انجام می‌شود.

 

این مسئول درباره علت این انتقال بیان کرد: دلیل انتقال موسسه نور ذیل اصلاح نظام بانکی معنا پیدا می‌کند، این اصلاح جز وظایف بانک مرکزی است و از سال ۹۷ سران سه قوه این تکلیف را برای ساماند‌هی بازار پول و صیانت از حقوق سپرده گذاران پیگیری می‌کنند.

صدقی تاکید کرد: موسسه نور از انحلال نهاد‌های غیرمجاز در بازار غیرمتشکل پولی متولد شد که ناترازی در این بازار به موسسه نور انتقال پیدا کرده و برای حل این ناترازی و برگرداندن سلامت به نظام بانکی طرح انتقال این موسسه به بانک ملی مطرح شده است.

مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی گفت: ناترازی به معنی ناتراز بودن دارایی و بدهی یک موسسه یا بانک است که به واسطه آن، ناترازی نقدینگی ایجاد می‌شود. ناترازی یعنی یک موسسه نمی‌تواند همانند یک بانک یا موسسه عادی جریان نقدی ایجاد کند و دارایی‌های مولد داشته باشد.

 

تعهدات موسسه نور ایفا می‌شود

 

ابوالفضل نجار زاده؛ مدیرعامل بانک ملی هم در این گفتگو با اشاره به اینکه مشتریان موسسه نور با مراجعه به شعب سابق موسسه، همان خدمات را از بانک ملی دریافت خواهند کرد، افزود: تمامی سامانه‌های حاکمیتی از جمله ساتنا و پایا فعال هستند و مردم نیاز به مراجعه حضوری ندارند. پول مردم در حساب موسسه نور باقی می‌ماند تا شرایط انتقال پول به بانک ملی اتفاق بیفتد و این فرایند سه ماه طول می‌کشد. تا سه ماه آینده مردم شماره حساب ملی خود را خواهند گرفت و حتی می‌توانند پول‌های خود را به طور کامل از روز شنبه دریافت کنند.


وی ادامه داد: ۳۳ هزار میلیارد تومان سپرده از موسسه نور به بانک ملی منتقل شده است و قرار شده دارایی‌های در اختیار موسسه نور به بانک ملی منتقل شود. تمامی تفاهمات بین مشتری و موسسه نور پایدار است و ما متعهد به ایفای تعهدات موسسه نور هستیم.


مدیرعامل بانک ملی مطرح کرد: کسی که کارت بانکی موسسه نور را دارد می‌تواند کار‌های خود مانند خرید را انجام دهد و امور موسسه نور با پشتوانه بانک ملی ادامه دارد و سود حساب‌ها هم هیچ تفاوتی نخواهد داشت. مردم در بانکداری مجازی هم از طبق روال از خدمات موسسه نور استفاده می‌کنند و تا سه ماه خدمات اینترنتی مشتریان از موسسه نور دریافت خواهد شد.


نجارزاده اظهار داشت: براساس توافقات با بانک مرکزی و موسسه نور، از روز شنبه تابلوی بانک ملی به جای سردر شعب موسسه نور قرار خواهد گرفت.

 

او یادآور شد: تمامی تسهیلات به بانک ملی منتقل شده و پرداخت اقساط در موسسه نور و با هماهنگی بانک ملی انجام می‌شود.

 

همه کارکنان موسسه نور جذب می‌شوند

 

نجارزاده با اشاره به اینکه ۲۴۸ شعبه موسسه اعتباری نور به بانک ملی منتقل می‌شود، بیان کرد: حدود ۲۰۰۰ نفر پرسنل و ۳۳ همت سپرده و حدود ۳ همت تسهیلات منتقل خواهد شد. پرسنل موسسه نور از این بعد پرسنل بانک ملی خواهند شد. همکاران ما باشرایط و ضوابط موسسه نور و کارکنان موسسه نور با شرایط و ضوابط بانک ملی آشنا شده‌اند.


وی ادامه داد: قرار براین شده تا ظرف یک الی دو هفته دستورالعمل جذب و استخدام کارکنان موسسه نور در هیئت مدیره بانک ملی نهایی شود. ما جلسات مشترکی را با همکارانمان در سازمان امور اداری استخدامی داشته‌ایم و به هیچ عنوان تعدیل نیرو صورت نخواهدگرفت. با توجه به تجربه و دانشی که همکاران ما در موسسه نور دارند، بسیاری از نیاز‌ها و کسری نیروی انسانی در بانک ملی با حضور این عزیزان مرتفع خواهد شد.


مدیرعامل بانک ملی اظهار داشت: از امروز واحد ارتباط با مشتریانمان را فعال کرده ایم و به طور مشخص میز مختص موسسه نور تعبیه شده است و مشتریان محترم اگر سوالی در خصوص فرایند انتقال دارند، می‌توانند با شماره تماس ۶۴۱۴۰ تماس حاصل فرمایند. در موسسه اعتباری نور هم با شماره ۴۲۹۳۱۰۱۰ تماس برقرار نمایند.

 

اصلاح نظام بانکی به نفع مردم

 

در ادامه، مدیر کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی درباره احتمال نگرانی برخی سپرده‌گذاران از این انتقال گفت: بانک ملی، بانکی دولتی، بزرگ و دارای پشتوانه است و سپرده گذاران موسسه نور هیچ نگرانی از به خطر افتادن سپرده‌های خود نداشته باشند و فقط دریافت خدمات بانکی از روز شنبه به جای موسسه نور، بانکی ملی خواهد بود و بانک ملی طبق مصوبات و شیوه نامه به تعهدات خود عمل خواهد کرد و پیش بینی می‌کنیم در این زمینه مشکلی پیش نیاید.


صدقی با اشاره به ثبات و سلامت شبکه بانکی گفت: ادغام موسسه نور با بانک ملی یکی از پازل‌های سلامت بانکی است و سلامت بانک‌ها به نفع مردم و شبکه بانکی تمام می‌شود. هر نوع اصلاح و تغییرات ممکن است که هزینه داشته باشد و سیاست گذار و حاکمیت تلاش می‌کند تا این اصلاح‌ها با کمترین هزینه و استرس پیگیری شود. هر ادغام و انحلال و انتقالی هزینه‌های خاص خود را دارد به همین دلیل سراغ انتقال رفته ایم تا کمترین هزینه را انجام دهیم.


وی اضافه کرد: موسسه نور دارایی‌های زیادی دارد که باید تکلیف آن مشخص شود. این موسسه هیئت سرپرستی دارد و این هیئت وظایف خود را پیگیری می‌کنند.

 

وی درباره ابهام در بورسی شدن موسسه نور اظهار کرد: موضوع پذیره‌نویسی موسسه نور برای حضور در بورس، در کمیته تخصصی اصلاح نظام بانکی تعیین و تکلیف شده است و حل فصل موضوع سهامداران توسط هیئت سرپرستی پیگیری می‌شود.


صدقی گفت: بانک ملی به عنوان بانکی است که در این موضوع مشارکت می‌کند. در این زمینه قطعا بانک ملی تخلف نخواهد کرد، ممکن است بانک ملی به علت بحث‌های عملیاتی و فنی به فرصتی نیاز داشته باشد و همین قسمت هم در شیوه نامه اجرایی و عملیاتی پیش بینی شده است.

 

این مسئول بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی با اشاره به مشکلات موسسه کاسپین یادآور شد: مجمع موسسه کاسپین توسط هیئت سرپرستی که منصوب بانک مرکزی هستند پیگیری می‌شود، مجمع موسسه کاسپین برگزار شده و در مرحله نهایی قرار دارد. مهمترین مسئله این موسسات به روز شدن مجامع و بررسی صورت‌های مالی است و آخرین مجمع آن در سال ۱۴۰۱ برگزار شده است و در آینده مشخص خواهد شد که موسسه کاسپین منحل و یا ادغام می‌شود.


وی اضافه کرد: بانک مرکزی بسته‌ای را برای بانک‌های ناتراز در دست دارد و همان طور که رئیس کل بانک مرکزی اشاره کردند رویکرد غالب احیا و باز سازی این بانک‌ها است.


صدقی گفت: با این که ما بانک‌های ناتراز داریم و در آن شکی نیست، اما رویکرد اصلی بانک مرکزی اصلاح بانک‌ها است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر