بریتانیا نامطلوب‌ترین وضعیت توزیع ثروت را دارد/ حمایت‌های میلیاردی دولت از ثروتمندان

بریتانیا نامطلوب‌ترین وضعیت توزیع ثروت را دارد  حمایت‌های میلیاردی دولت از ثروتمندان
مطالعات حوزه نابرابری نشان داده که بریتانا پس از ایالات متحده، نامطلوب‌ترین وضعیت توزیع ثروت، درآمد و نابرابری قدرت را داراست.
کد خبر : ۱۵۷۹۳۰

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از راشاتودی؛ بر اساس آخرین تحقیقات موسسه خیریه Equality Trust، بریتانیا بیش از هر کشور دیگری که عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) است، برای تامین مالی نابرابر به نفع ثروتمندان هزینه می‌کند.

 

بر اساس گزارشی با عنوان «هزینه نابرابری»، کشور بریتانیا سالانه ۱۰۶.۲ میلیارد پوند (۱۳۳.۸ میلیارد دلار) را برای یارانه دادن به درآمد، ثروت و نابرابری قدرت در مقایسه با متوسط کشور OECD هزینه می‌کند. این گزارش نشان می‌دهد که در مقایسه با پنج کشور برتر از نظر برابری، بریتانیا معادل با ۱۲۸.۴ میلیارد پوند (۱۶۱.۸ میلیارد دلار) در سال خسارت را به اقتصاد، جوامع و افراد تحمیل می‌کند.

 

پریا صحنی نیکلاس (Priya Sahni-Nicholas)، مدیر اجرایی موسسه مذکور، گفت: نابرابری، محیط اقتصادی-اجتماعی بریتانیا را نسبت به همتایان برابرتر خود ناسالم و ناامن‌تر کرده است. وی در ادامه افزود: همچنین آسیب بزرگی به اقتصاد کشور انگلیس وارد می‌شود، زیرا شهروندان بریتانیا از زندگی سالم کاری کوتاه‌تری برخوردار بوده، نظام آموزشی ضعیف‌تری داشته، از آمار جرم و جنایت بیشتری رنج برده و به طور کلی شادی جوامع انسانی کمتر است.

 

بر اساس این مطالعه، یک درصد از ثروتمندترین شهروندان بریتانیایی، در گروه یک درصد بالایی افراد تحت حمایت اروپا هستند و نسبت به افراد ثروتمند در هر کشور بزرگ اروپایی، مالیات کمتری می‌پردازند. محققان خاطرنشان کردند که نابرابری فراتر از یک پدیده اقتصادی است، بلکه ابعاد فرهنگی دامن‌گیر آن موجب محرومیت افراد از تحرک اجتماعی است.

 

نیکلاس اضافه کرد: اگر فردی خارج از گروه یک درصدی متولد شود، تاثیر شگرفی بر مسیر زندگی آتی خود احساس خواهد کرد. بدین ترتیب عواملی همچون امید به زندگی، دورنمای تحصیلی و کاری، سلامت روان شهروندان تحت تاثیر این مسئله است. وی ادعا کرد که هزینه فوق ثروتمندان برای سایر شهروندان بسیار سنگین است.

 

لازم به ذکر است، کشور انگستان در دهه ۷۰ میلادی یکی از برابرترین کشور‌های ثروتمند جهان بود. کارشناسان خاطرنشان کردند که امروز بریتانیا پس از ایالات متحده، نامطلوب‌ترین وضعیت نابرابری را میان سایر کشور‌های ثروتمند دارد.

 

طبق این گزارش، اتکای بیش از حد به سیستم‌های مالی که امکان گردآوری سود‌های کلان و احتکار ثروت را فراهم می‌کنند، توانایی بریتانیا را برای توسعه زیرساخت‌ها محدود ساخته است. این پدیده موجب شکاف‌های گسترده نابرابری بین مناطق جغرافیایی شده و کشور انگلیس را در برابر شوک‌های اقتصادی و رکود آسیب‌پذیر کرده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر