14 آذر 1402 - 09:38

پاداش صرفه‌جویی گاز به مشترکان خانگی/ اصلاح ۷۲ هزار موتورخانه

پاداش صرفه‌جویی گاز به مشترکان خانگی  اصلاح ۷۲ هزار موتورخانه
مشترکانی که از ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفند ۱۰ تا ۳۵ درصد مصرف خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش دهند، پاداش صرفه‌جویی دریافت می‌کنند.
کد خبر : ۱۵۸۰۲۱

به گزارش ایبنا، «بهرام نورانی» با بیان اینکه در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ بر اساس جزء یک بند (ر) و بند (ل) تبصره ۱۵ وزارت نفت موظف به اصلاح الگوی مصرف شد، اظهار داشت: در تاریخ ۲۱ خرداد مصوبه‌ای از سوی هیات وزیران صادر شد که بر پایه آن شهر‌ها بر اساس مناطق جغرافیایی به پنج اقلیم و مشترکان به ۱۲ پله تقسیم‌بندی شدند.

وی توضیح داد: براساس این ۱۲ پله، سه پله نخست؛ مشترکان کم‌مصرف، سه پله دوم؛ مشترکان با مصرف متوسط، چهار پله بعدی؛ مشترکان پُرمصرف و ۲ پله آخر (پله‌های یازدهم و دوازدهم)؛ مشترکان بسیار پرمصرف هستند که تعرفه گازب‌های آن‌ها پنج‌هزار تومان و ۶ هزار تومان (پله ۱۱، پنج هزار تومان و پله ۱۲، ۶ هزار تومان) است.

رئیس تعرفه‌ها و قرارداد‌های شرکت ملی گاز گفت: برای اینکه بتوانیم ناترازی گاز را تا اندازه‌ای جبران و از مصرف بی‌رویه نیز تا حدی جلوگیری کنیم تا در زمستان به مشترکانمان خدمات‌رسانی پایداری ارائه کنیم و هیچ نقطه‌ای از کشور دچار قطعی گاز نشود، مشوق‌هایی در زمینه مصرف بهینه گاز و بازدارنده‌هایی در زمینه مصرف بی‌رویه این حامل انرژی در نظر گرفته شده است.

 

پاداش صرفه‌جویی برای مشترکان خانگی

 

نورانی بیان‌داشت: در بحث مشوق‌ها این‌گونه در نظر گرفته شده که اگر مشترکان خانگی در فاصله زمانی ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفند، بتوانند ۱۰ تا ۳۵ درصد مصرف خود را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش دهند، مبلغی به عنوان پاداش صرفه‌جویی دریافت خواهند کرد.

وی افزود: این مبلغ پنج برابر هزینه فرآورش و انتقال و توزیع گاز است؛ یعنی نزدیک به یک‌هزار و ۲۰۰ تومان. این برای تشویق مشترکان خانگی است که اگر ۳۵ درصد صرفه‌جویی محقق شود، مصرف گاز تا پله ۹ رایگان خواهد بود و حتی مشترکان مبلغی را هم به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد. با ۱۰ درصد صرفه‌جویی هم تا پله چهارم، هزینه مصرف گاز کامل رایگان خواهد شد و پله‌های بعدی هم مبالغ بسیار کمتری پرداخت خواهند کرد.

 

مشوق برای مشترکان غیرخانگی

 

رئیس تعرفه‌ها و قرارداد‌های شرکت ملی گاز درباره مشوق در نظر گرفته شده برای مشترکان غیرخانگی که مصرف آن‌ها از پنج هزار متر مکعب بیشتر است، توضیح‌داد: اگر این مشترکان در طول دوره سرد، دست‌کم پنج روز متوالی مصارف خود را ۳۰ درصد در مقایسه با روز‌های قبل کاهش دهند (که البته زمان آن را شرکت ملی گاز اعلام خواهد کرد) مشمول بخشودگی ۱۰ درصد گازب‌های همان دوره می‌شوند؛ یعنی علاوه بر اینکه آن ۳۰ درصد باعث کاهش هزینه گاز آن‌ها شده است، شرکت ملی گاز ایران ۱۰ درصد بخشودگی به آن‌ها ارائه می‌دهد.

وی افزود: ماده ۴ این مصوبه می‌گوید که مشترکان دولتی هم باید نسبت به کاهش ۲۰ درصدی مصرف در مقایسه با سال قبل خود اقدام کنند. اگر این ۲۰ درصد محقق نشود، ۵۰ درصد به گازب‌های دوره آن‌ها افزوده خواهد شد؛ یعنی گازب‌های دوره آن‌ها با ۵۰ درصد افزایش صادر خواهد شد در واقع نوعی بازدارندگی در میزان مصرف است که مردم سعی کنند مصارف خود را به صورت بهینه انجام دهند.

نورانی از تشویق‌های در نظر گرفته‌شده برای مصرف بهینه گاز به عنوان «اقدامات قیمتی» نام برد و درباره «اقدامات غیرقیمتی» در این زمینه اظهار داشت: در بحث‌های غیرقیمتی هم اقداماتی انجام دادیم؛ از جمله اصلاح ۷۲ هزار موتورخانه در ساختمان‌های مسکونی و تجاری و اداری که این اصلاحات شامل تعویض عایق‌ها و تنظیم مشعل‌ها و رسوب‌گیر‌ها است و خود این موضوع باعث شده بود ۱۵ درصد در مصرف موتورخانه‌ها صرفه‌جویی حاصل شود.

وی در توضیح «فرهنگ‌سازی» به عنوان یکی دیگر از اقدامات شرکت ملی گاز ایران، گفت: در مدارس پویش‌هایی به راه انداخته‌ایم تا بتوانیم دانش‌آموزان را آموزش دهیم، همچنین تبلیغاتی در سطح شهر در بیلبورد‌های (آگهی‌نماهای) شهری انجام می‌شود که پویش‌های «یک اتاق گرم» و «دمای ۱۸ درجه» از جمله آن‌ها است.

 
استفاده از وسایل گرمایشی در فضای باز، خلاف قانون است

 

نورانی افزود: پایش‌هایی در بخش‌های دولتی داریم که دمای رفاه ۱۸ درجه را رعایت بکنند و به مشترکان پرمصرف (از پله ۸ به بالا) اطلاع‌رسانی کنند که در همین زمینه در سال ۱۴۰۱ افزون بر ۵۰ میلیون پیامک هشدار و اطلاع‌رسانی به این مشترکان ارسال کردیم که مصارف خود را کاهش دهند.

وی ادامه‌داد: بخش دیگری هم داریم که بخش کسب و کار و خدمات است که با توجه به اینکه قیمت گاز برای آن‌ها آن‌ها در سال جاری افزایش پیدا کرده و تا ۶۰۰ تومان هم رسیده است، باید سعی کنند از وسایل گرمایشی خود در فضا‌های باز استفاده نکنند؛ این مساله امسال ممنوع شده و خلاف قانون است و اگر همکاران ما این مساله را مشاهده کنند اخطار خواهند داد و در نهایت اگر رعایت نشود منجر به قطع گاز آنان خواهد شد.

این مسوول با بیان اینکه بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی، نهاد‌های انقلاب اسلامی و استانداری‌ها و نیرو‌های مسلح ابلاغ شده و آن‌ها را به رعایت دمای رفاه (۱۸ درجه) در همه فضا‌های اداری ملزم کرده است، افزود: همچنین به آن‌ها اعلام شده که باید یک ساعت پیش از آغاز وقت اداری، وسایل گرمایشی خود را روشن و یک ساعت قبل از پایان وقت اداری وسایل را خاموش کنند.

وی در ادامه بیان‌داشت: در روز‌های تعطیل باید وسایل گرمایشی خاموش باشد و اگر از وسایل گازسوز استفاده می‌کنند حتماً آن وسایل باید دارای برچسب A و B باشند. معاینه فنی موتورخانه‌ها و سرویس تعمیرات دوره‌ای سیستم‌های گازسوز نیز ضروری است و مؤوسسات دولتی به کاهش ۲۰ درصدی مصرف گاز در مقایسه با دوره مشابه سال ۱۴۰۱ ملزم هستند و اگر این موضوع محقق نشود با ۵۰ درصد افزایش صورتحساب خود مواجه خواهند شد.

رئیس تعرفه‌ها و قرارداد‌های شرکت ملی گاز تأکید کرد: اماکن دولتی و مشمولان قانون صنعت ایرانگردی و جهانگردی، مشترکان آموزشی و فرهنگی، دانشگاه‌ها، خیریه‌ها و اماکن ورزشی و ... حداکثر مجاز هستند ۸۰ درصد دوره مشابه پارسال گاز مصرف کنند و ساختمان‌های تجاری و ورزشی بعد از ساعت ۱۸، حتماً باید وسایل گرمایشی خود را خاموش کنند و در نهایت سازمان‌های حراست دستگاه‌ها بر حسن اجرای مفاد بخشنامه یادشده دستگاه‌ها موظف شده‌اند.

برچسب ها: مصرف گاز قبوض گاز
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر