تاثیر جنگ غزه بر قیمت جهانی طلا چیست؟

تاثیر جنگ غزه بر قیمت جهانی طلا چیست؟
طلا در بالاترین سطح تاریخی خود قرار دارد و به ۲۱۳۰ دلار در قرارداد‌های آتی رسیده است.
کد خبر : ۱۵۸۰۴۸

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، قرارداد‌های نقطه‌ای طلا در معاملات دیروز دوشنبه بالاترین سطح تاریخی را به ثبت رساندند که بیش از سطح قبلی ثبت شده در آگوست ۲۰۲۰ بود. تحلیلگران بر این باورند که تشدید تجاوزات اسرائیل به نوار غزه و تنش‌های ناشی از آن در منطقه و جهان نقش مهمی در حمایت از فلز زرد ایفا کرده است.

در جلسه روز دوشنبه، قیمت قرارداد‌های نقدی به ۲۱۱۰ دلار در هر اونس رسید، در حالی که قیمت قرارداد‌های آتی به ۲۱۳۰ دلار رسید، در مقایسه با سطح تاریخی قبلی ۲۰۷۲ دلار که در آگوست ۲۰۲۰ ثبت شده بود.

افزایش قیمت طلا در سطح جهانی ناشی از چند عامل اصلی است که بارزترین آن‌ها تداوم تجاوزات اسرائیل علیه نوار غزه از دو ماه پیش و تنش‌هایی است که نه در سطح منطقه بلکه در سطح جهانی ایجاد کرده است. چراکه منطقه خاورمیانه به دلیل غنی بودن از نفت و گاز طبیعی و همچنین نظارت بر آبراه‌های مهم، از جمله کانال سوئز، باب المندب و تنگه هرمز، از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار است.

در مورد ورود گروه حوثی یمن به خط بحران و تهدید کشتی‌های اسرائیلی یا کسانی که با اسرائیل سروکار دارند، علاوه بر ترس از گسترش جنگ به منطقه‌ای، به ترس جهانی و تهدید ناوبری از طریق باب المندب دامن زد که پس از آن قیمت طلا افزایش یافت.

یکشنبه گذشته، گروه حوثی یمن اعلام کرد که دو کشتی اسرائیلی را در تنگه باب المندب با یک موشک نیروی دریایی و یک پهپاد هدف قرار داده است.

سپس آژانس دریانوردی بریتانیا نسبت به "انفجار احتمالی" در تنگه باب المندب از سمت یمن هشدار داد و از کشتی‌ها خواست "احتیاط کنند".


۱۹ نوامبر گذشته، حوثی‌ها از توقیف کشتی باری «کهکشان لیدر» متعلق به یک تاجر اسرائیلی در دریای سرخ و انتقال آن به سواحل یمن برای همبستگی با مقاومت فلسطین خبر دادند.

تنش بین اسرائیل و مقاومت در جنوب لبنان به رهبری حزب‌الله همچنان وجود دارد و روزی نیست که حملات متقابل در دو طرف مرز رخ ندهد.

ناآرامی معمولا سرمایه گذاران جدیدی را ایجاد می‌کند که سعی می‌کنند به طلا به عنوان یک پناهگاه امن روی آورند.

علاوه بر ترس اقتصاد جهانی از اثرات مرتبط با تنش‌های خاورمیانه، داده‌های دیگری نیز وجود دارد که فلز زرد را به سمت بالا سوق داد؛ که از جمله آن‌ها کاهش ارزش دلار و بازگشت بانک‌های مرکزی به تقاضای فزاینده طلا خواهد بود.

در ۱۱ ماه گذشته، متوسط قیمت هر اونس طلا به ۱۸۹۰ دلار رسید، در حالی که میانگین قیمت ۱۸۳۰ دلار در سال ۲۰۲۲ بود.

نویسنده: اصغر علی کرمی
برچسب ها: طلا اسرائیل دلار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر