افت شدید فرصت‌های شغلی در ایالات متحده آمریکا

افت شدید فرصت‌های شغلی در ایالات متحده آمریکا
بر اساس یک نظرسنجی، ۸.۷ میلیون فرصت شغلی در ماه اکتبر در آمریکا وجود داشت که این آمار نسبت به ماه سپتامبر به طور قابل توجهی کاهش داشته است.
کد خبر : ۱۵۸۰۸۵

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از نیویورک تایمز؛ بر اساس نظرسنجی فرصت‌های شغلی و گردش کار (Job Openings and Labor Turnover Survey)، در ماه اکتبر ۸.۷ میلیون فرصت شغلی در آمریکا وجود داشت که این تعداد نسبت به ۹.۳ میلیون فرصت شغلی موجود در ماه سپتامبر، به طور قابل توجهی کاهش یافته است. همچنین این کاهش برای اقتصاددانان غیرمنتظره بوده، چرا که پیش‌بینی آن‌ها وجود ۹.۳ میلیون فرصت شغلی بوده است.

 

در همین حین، نرخ اخراج کارکنان تغییر چندانی نداشته و همچنین نرخ ترک شغل که عموماً نشان دهنده اعتماد کارگران به امکان یافتن کار جدید بوده، ثابت باقی مانده است.

 

بازار کار به دقت توسط فدرال رزرو زیر نظر است، زیرا تحولات این بازار تناسب نزدیکی با سیاست‌های پولی و تعیین نرخ بهره دارد. تضعیف وضعیت بازار کار، اغلب اوقات موجب تقویت انتظاراتی مبنی بر عدم افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو خواهد شد. فدرال رزرو آمریکا در جهت اجرای سیاست انقباض پولی، نرخ‌های بهره نزدیک به صفر در مارس ۲۰۲۲ را طی اقدامی هجومی علیه تورم، در بازه‌ای بین ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد قرار داد.

 

از زمانی که فدرال رزرو سیاست افزایش نرخ‌ها را پیگیری کرد، بازار کار تاب‌آوری مناسبی را به نمایش گذاشت؛ ولی با تضعیف بازار کار، مخارج مصرفی خانوار نیز متاثر شده و کاهش یافت. بسیاری از شرکت‌ها به سرمایه‌گذاران خود اعلام کردند که در سه ماهه اخیر، هزینه‌های مرتبط با تولید را کاهش داده و مخارج مربوط به خدمات و مهارت اندوزی را افزایش داده‌اند. همچنین، شاخص تورمی که تحلیل‌های فدرال رزرو بر آن مبتنی بوده، حاکی از کاهش مخارج مصرفی خانوار است.

 

همزمان، سرمایه‌گذاران امیدوارند دوره افزایش نرخ‌ها توسط فدرال رزرو به پایان رسیده باشد. زیرا جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس کل فدرال رزرو، در سخنرانی اخیر خود اشاره داشت اگر متغیر‌های اقتصادی در جهت بهبودی حرکت کنند، دیگر نیازی به افزایش مجدد نرخ‌های بهره هدف نیست. در روز سه‌شنبه بازدهی اوراق خزانه‌داری ۱۰ ساله آمریکا، به پایین‌ترین حد خود از ماه سپتامبر رسیده و به نظر می‌رسد علت اصلی این پدیده، انتظار قوی فعالان بازار در مورد پیگیری سیاست انبساط پولی در سال آینده میلادی است.

 

با وجود اینکه روند شاخص‌های تورمی، پس از افزایش نرخ‌های سیاستی فدرال رزرو، نزولی بوده؛ اما این نهاد پولی هنوز موقف نشده تا تورم را به هدف ۲ درصدی برساند.

 

کاهش فرصت‌های شغلی، فدرال رزرو را از افزایش یا حفاظت از نرخ‌های بهره بالا برای مدت طولانی باز می‌دارد، چرا که چنین تمایلی اغلب به منزله شکل‌گیری رکود اقتصادی خواهد بود. جولیا پولاک (Julia Pollak)، اقتصاددان ارشد سایت کاریابی ZipRecruiter معتقد است: بروز شواهدی مبنی بر تضعیف قابل توجه بازار کار، حاکی از پایان دوران انقباض پولی فدرال رزرو است.

 

تعداد فرصت‌های شغلی در ماه مارس ۲۰۲۲ رکورد ۱۲ میلیونی را شکست؛ اما از آن پس به صورت مداوم نزولی بوده و اکنون طبق آخرین آمارها، به کمترین مقادیر دو سال اخیر در ۹ میلیون موقعیت شغلی رسیده است.


معیار اصلی تحلیل تورم توسط فدرال رزرو، معیاری با عنوان شاخص قیمت هزینه مصرفی (PCE) است. تورم شاخص مذکور نسبت به اکتبر سال قبل کاهش یافته و به سه درصد رسیده، اما تورم هسته همچنان پرقدرت بر نرخ ۳.۵ درصد استوار است.

 

گزارش بازار کار نوامبر در روز جمعه توسط وزارت کار ایالات متحده منتشر می‌شود. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند نرخ بیکاری حول ۴ درصد پایدار باشد و اشتغال ۱۸۰ هزار نفر افزایش یابد. این مطالعه یکی از آخرین گزارش‌های وضعیت بازار کار در سال میلادی جاری است که پیش از نشست سیاستی دوازدهم و سیزدهم دسامبر ارائه می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر