ترکیه: ناامنی حیفا توجیه اقتصادی کریدور ترانزیتی هند-اروپا را زیر سوال برد

ترکیه: ناامنی حیفا توجیه اقتصادی کریدور ترانزیتی هند-اروپا را زیر سوال برد
جنگ غزه، امنیت کریدور آمریکایی هند به اروپا را که بر اساس طرح آن قرار است از بندر حیفا در سرزمین‌های اشغالی بگذرد، زیر سوال برد.
کد خبر : ۱۵۸۲۳۵

به گزارش ایبنا، «عمر بولات»، وزیر خارجه ترکیه در گفتگو با الجزیره تاکید کرد که فاجعه انسانی در غزه هر روز درد تازه‌ای را در برابر چشمان جهانیان ایجاد می‌کند و قطعا اتفاقاتی که در منطقه می‌افتد ابعاد اقتصادی هم دارد.

بولات گفت: همان طور که اقتصاد جهانی و منطقه‌ای تحت تأثیر رویداد‌هایی مانند همه‌گیری کرونا جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین و جنگ روسیه و اوکراین در سال‌های اخیر بود، اکنون تحت تأثیر درگیری اسرائیل و فلسطین قرار گرفته است.

جنگ گسترده شود، قیمت نفت بالاتر می‌رود

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان‌های بین‌المللی، اگر درگیری به اسرائیل و فلسطین محدود شود، تأثیر آن بر قیمت نفت بسیار کم خواهد بود. اما در صورت توسعه و تبدیل آن به جنگ منطقه‌ای با مشارکت کشور‌های تولیدکننده نفت مانند ایران، قیمت هر بشکه ممکن است از سطح فعلی ۷۶.۵ دلار بالاتر برود و این قطعاً تأثیرات منفی بر اقتصاد جهانی و منطقه خواهد داشت. در حالی که اقتصاد جهانی یک دوره تورمی را پشت سر می‌گذارد و در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جنگ چیز‌های زیادی را متحول خواهد کرد، گفت: آری، به عنوان مثال، کریدور‌های حمل و نقل نمونه آن است. همانطور که می‌دانید؛ یکی از نتایج اجلاس گروه ۲۰ که در ماه‌های اخیر در هند برگزار شد، اعلام کریدور اقتصادی جدید و امضای یادداشت تفاهم برای ایجاد شبکه ریلی و بندری بود که هند را به خاورمیانه و آفریقا و خاورمیانه را به اروپا متصل می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه گفت: اگرچه اسرائیل یکی از کشور‌های امضاکننده یادداشت تفاهم در چارچوب این پروژه نیست، اما از آنجایی که بندر حیفا یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های این کریدور است، با توجه به درگیری‌های جاری بین اسرائیل و فلسطین؛ ایمنی این کریدور اقتصادی به موضوع بحث تبدیل شده است. به نحوی که جاده توسعه که از بندر بصره در عراق آغاز می‌شود و از شمال تا اواکوی در مرز ترکیه و سپس از طریق ترکیه به اروپا می‌رسد، جایگزین خوبی است.

(کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) یک پروژه بلندپروازانه زیرساختی عظیم است که قرار است هند را مستقیماً با خاورمیانه (امارات عربی متحده عربی، عربستان سعودی، اردن و سرزمین‌های اشغالی (اسرائیل)) و ۱۰ کشور در اروپا (قبرس، یونان، آلبانی، مونته نگرو، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، مجارستان، اتریش، جمهوری چک و آلمان) از طریق کابل‌های داده پرسرعت زیر دریا، راه آهن، زیرساخت انرژی و خطوط کشتیرانی مرتبط کند.

این پروژه از دو کریدور تشکیل شده است: کریدور شرقی که هند را به کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس متصل می‌کند و کریدور شمالی که کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات را از طریق اردن و اسرائیل به اروپا متصل می‌کند.

هدف از طرح این کریدور که شامل ساخت خطوط راه آهن و خطوط لوله برای انتقال انرژی و کابل برای انتقال داده است، تبدیل منطقه خاورمیانه به عنوان منطقه نفوذ آمریکا در بحبوحه تلاش‌های چین برای تثبیت نفوذ خود در این منطقه بوده است. از سوی دیگر یکی از اهداف بعدی این پروژه که یک پروژه آمریکایی خوانده می‌شود، ادغام رژیم صهیونیستی در منطقه عربی و تقویت موقعیت هند در مقابل چین بود.)

بولات درباره تاثیر جنگ بر تجارت جهانی نیز گفت: صندوق بین‌المللی پول نظر خود را اعلام کرده و گفته است که تاثیر درگیری‌های اسرائیل و فلسطین بر اقتصاد منطقه‌ای و جهانی، در شرایطی که رشد کُند است و نرخ‌های بهره افزایش می‌یابد و هزینه پرداخت بدهی‌ها به دلیل کووید ۱۹ و جنگ در حال افزایش است و من هم همین دیدگاه را دارم.



حجم مبادلات تجاری جهان اسلام با اسرائیل کاهش خواهد داشت

وزیر خارجه ترکیه در پیش بینی روابط تجاری بین رژیم صهیونیستی و کشور‌های منطقه پس از جنگ جاری گفت: جهان اسلام که تلاش می‌کند از مردم فلسطین حمایت کند، سعی دارد منابع مالی اسرائیل برای جنگ را قطع کند، از جمله اینکه محصولات اسرائیلی را تحریم می‌کند.

وی افزود: ما انتظار داریم که با تداوم چنین اقدامات جمعی حجم مبادلات تجاری اسرائیل با کشور‌های منطقه اسلامی - از نظر صادرات و واردات - در میان مدت و بلندمدت کاهش نسبی خواهد داشت. اما پس از پایان جنگ، من معتقدم که اگر بتوان به راه حل برای مساله فلسطین دست یافت، صلح، رفاه و توسعه به منطقه بازخواهد گشت.

وزیر خارجه ترکیه در عین حال در پاسخ به اینکه آیا وزارتخانه متبوع وی تصمیمی برای اعمال تحریم‌ها علیه اسرائیل یا شرکت‌های حامی آن گرفته است، اذعان داشت: ترکیه با اسرائیل مراودات تجاری دارد و از جمله با شرکت‌های جهانی و در عین حال کشتی‌هایی حامل کالا‌ها در مسیر رسیدن به اسرائیل به بنادر ما می‌رسند.

وی بدون اشاره به اینکه کشورش تصمیمی برای قطع روابط تجاری با رژیم اشغالگر صهیونیستی داشته باشد، افزود: کشور ما تحریم‌هایی را که در چارچوب سازمان ملل متحد است به رسمیت می‌شناسد. در این زمینه، ما در تلاش هستیم تا به تمامی تصمیماتی که در سازمان ملل علیه اسرائیل در خصوص حملات تروریستی اسرائیل اتخاذ می‌شود، پایبند باشیم.

بولات گفت: ترکیه حمایت کامل خود را از آرمان عادلانه فلسطین اعلام می‌کند. این حمایت فراتر از سیاست است و همچنان ادامه دارد و هرگز برای ترکیه امکان ندارد که فلسطین را تنها بگذارد و از این به بعد هم چنین نخواهد شد.

وزیر خارجه ترکیه افزود: کلمات دیگر برای توصیف آنچه از هفتم اکتبر در سرزمین‌های فلسطینی رخ داده کافی نیست. برادران و خواهران فلسطینی ما هر روز با ظلم بی سابقه‌ای در تاریخ مواجه می‌شوند.

وی تاکید کرد: من این قتل عام را که مشخصاً غیرنظامیان، زنان و کودکان بی گناه را هدف قرار می‌دهد، به شدت محکوم می‌کنم و برای برادران فلسطینی خود که در این حملات جان خود را از دست دادند، طلب رحمت و برای مجروحان آرزوی بهبودی عاجل دارم.

بولات درباره تورم در ترکیه و کاهش ارزش لیر ترکیه هم گفت: اثرات اقدامات بانک مرکزی ترکیه برای تضمین ثبات قیمت‌ها و ثبات مالی ظاهر شده است، زیرا شاهد کاهش تقاضای داخلی برای ارز‌های خارجی و کاهش نرخ افزایش تورم هستیم. در مبارزه با افزایش قیمت‌ها در دوره آتی، هدف ما کاهش تورم به ۳۳ درصد در سال ۲۰۲۴ است.

 

منبع:فارس

برچسب ها: ترکیه اروپا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر