06 بهمن 1402 - 11:30
در گفت‌وگو با ایبنا عنوان شد؛

کنترل نقدینگی و ناترازی بانک‌ها در گرو استقلال بانک مرکزی

کنترل نقدینگی و ناترازی بانک‌ها در گرو استقلال بانک مرکزی
عضو اتاق ایران گفت: بانک مرکزی باید بتواند با استقلال عمل لازم و بدون دغدغه و محدودیت به تدوین و اجرای برنامه‌های خود بپردازد.
کد خبر : ۱۵۸۲۵۱

امیر شهریاری، عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید استقلال کافی در سیاستگذاری پولی و ارزی داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل از عهده مسئولیت‌ها و امور محوله خود برآید به خبرنگار ایبنا گفت: موضوع افزایش اختیارات و استقلال بانک مرکزی به خوبی و به‌طور شفاف در قانون جدید وجود دارد که این موضوع باید در چارچوب قانون اجرایی و عملیاتی شود. فارغ از اینکه بانک مرکزی می‌تواند با استفاده از اختیارات کافی به کنترل و مدیریت هر چه بهتر بازار ارز بپردازد باید به مسایل دیگری همچون مدیریت ناترازی بانک‌ها، بحث کنترل استقراض و اضافه برداشت‌های دولت و همچنین رشد پایه پولی کشور نیز اشاره کرد که بی تردید با توجه به قانون جدید بانک مرکزی می‌توان به بهبود آن امیدوارتر بود.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه استقلال بانک مرکزی از دولت می‌تواند به اجرای بهتر سیاست‌های ضدتورمی منتهی شود، گفت: معتقدم بانک مرکزی در چارچوب قانون باید به حدی اختیارات اجرایی و سیاستگذاری داشته باشد که به صندوق استقراض دولت تبدیل نشود و بتواند سیاست‌ها و وظایف اصلی خود را به بهترین شکل اجرا کند.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در اکثر کشور‌های دنیا به‌طور مستقل و فارغ از سیستم‌های اقتصادی دولتی فعالیت دارند تصریح کرد: در هر کشوری زمانی می‌توان از تنظیم‌گری بازار و ارتقای سطح خدمات بانکی و ارزی حرف زد که بانک مرکزی یا نهاد مالی آن کشور بتواند با استقلال عمل لازم و بدون هیچ محدودیت و دغدغه‌ای به تدوین و اجرای برنامه‌های خود بپردازد. قطعا در کشور ما نیز باید چنین شرایطی برای بانک مرکزی به عنوان اصلی‌ترین نهاد مالی و ارزی مهیا شود تا هر چه بیشتر به تحقق اهداف اقتصادی نزدیک شویم.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به الگوی جدید نظارت بانک مرکزی و تاثیر آن بر مدیریت بازار پول و ارز و همچنین اصلاح نظام بانکی تاکید کرد: بی‌تردید هر چقدر بانک مرکزی بتواند در ایفای نقش خود در نظام پولی بانکی کشور مستقل عمل کند، می‌تواند گام‌های بیشتر و بزرگتری در راستای رفع ناترازی بانک‌ها و مدیریت و کنترل رشد نقدینگی بردارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر