بحران در بازار‌های رژیم صهیونیستی در نتیجه پاسخ یمنی‌ها

بحران در بازار‌های رژیم صهیونیستی در نتیجه پاسخ یمنی‌ها
رسانه‌های عبری زبان تایید کردند، پاسخ یمن علیه کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی موجب گرانی کالا دربازار‌های رژیم صهیونیستی شده است.
کد خبر : ۱۵۸۳۳۴

به گزارش ایبنا، به دلیل تشدید حملات در دریای سرخ علیه کشتی‌های رژیم صهیونیستی و سایر کشتی‌های خارجی که به سمت این رژیم حرکت می‌کنند، کمبود و تأخیر در ارسال کالا‌ها از جنوب سرزمین‌های اشغالی برای صهیونیست‌ها در حال افزایش است.

داده‌های بنادر رژیم صهیونیستی حاکی از تأخیر بین دو تا سه هفته‌ای رسیدن کشتی‌های حامل کالا به سرزمین‌های اشغالی و فشار بر بازار‌های مواد غذایی و تجهیزات برقی و الکترونیکی است که به دنبال حوادث امنیتی در دریای سرخ تحت تاثیر قرار گرفته و موجب شده رژیم صهیونیستی برای تامین این کالا‌های خود دست به دامن اروپا شود با وجود اینکه برای آن هزینه‌بر است.

روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» دیروز جمعه نوشت، از زمانی که یمنی‌ها اعلام کردند هر کشتی عازم رژیم صهیونیستی را هدف می‌گیرند، حوادث امنیتی در دریای سرخ شدت گرفته است، چیزی که موجب به هم ریختن روند تجارت اسرائیل شده و بازار‌های داخلی و خارجی آن را تهدید می‌کند.

این روزنامه با اشاره به چندین مورد حادثه امنیتی برای کشتی‌های تجاری در دریای سرخ طی روز‌های پنجشنبه و جمعه گذشته آورده است: واردکنندگان مواد غذایی پیش از این به مقامات اسرائیل از کمبود محموله‌های ورودی به اسرائیل به دلیل هدف قرار گرفتن کشتی‌ها و تاخیر در رسیدن آن‌ها به دلیل تغییر مسیر اطلاع داده و گفته‌اند که این کمبود و تاخیر به زنجیره تامین محصولات غذایی و کالا‌های الکترونیک و برق نیز سرایت کرده است.

به گفته این روزنامه، خرده فروشان در اسرائیل عمدتاً از این می‌ترسند که واردکنندگان از این وضعیت حوادث امنیتی در دریای سرخ برای افزایش قیمت‌ها سوء استفاده کنند.

لرون کاتز، معاون توسعه کسب و کار در یک شرکت محصولات الکتریکی در سرزمین‌های اشغالی، گفت: هر محصولی که از طریق دریا وارد می‌شود، با تأخیر در رسیدن مواجه است و از همین رو در هفته‌های آینده کمبود عمده‌ای در کالا‌ها وجود خواهد داشت.

وی افزود: هر شرکت یا فردی که موجودی کافی کالا در انبارهایش نداشته باشد با مشکل مواجه خواهد شد. ما قبلاً پیامی از همه وارد‌کنندگان دریافت کرده‌ایم مبنی بر اینکه تحویل کالا‌ها حدود یک ماه و نیم به تاخیر افتاده است.

دست به دامن اروپا می‌شویم

این صهیونیست گفت: کمبود کالا‌های زیادی در اسرائیل وجود دارد. ما کم کم این را احساس کرده‌ایم، بنابراین تلاش می‌کنیم کالا‌ها را از جا‌های جدید بیاوریم، حمل و نقل از چین کمتر و همکاری با ترکیه به طور کامل متوقف شده و از همین رو به طور ناگهانی اروپا مقصد تامین کالای اسرائیل شده است.

بر اساس داده‌های بانک جهانی، واردات رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۰۷.۲ میلیارد دلار بوده است. داده‌های رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که کشور‌های آسیایی به ویژه چین، کره جنوبی، ژاپن، ویتنام و فیلیپین در تراز معاملات تجاری با رژیم اشغالگر اهمیت زیادی دارند.

بر اساس گزارش اخیر روزنامه اقتصادی اسرائیلی «گلوبز»، اطلاعات رسمی رژیم صهیونیستی حاکی است، چین پس از آمریکا دومین شریک تجاری این رژیم اشغالگر است و در سال ۲۰۲۲ حجم مبادلات تجاری بین دو طرف به حدود ۲۴.۴۵ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل ۱۱.۶ درصد افزایش داشته است و اسرائیل در اوایل سال جاری در مذاکرات خود برای انعقاد توافقنامه تجارت آزاد با پکن پیشرفت کرده بود.

امیر مودین، مدیر عامل یک فروشگاه زنجیره‌ای در اسرائیل گفت: حدود سه هفته به زمان حمل بار از چین اضافه شده است، علاوه بر اینکه هزینه‌های حمل و نقل و بیمه برای کالا‌ها بیشتر شده است در حالی که ما محصولات گران قیمت مانند جاروبرقی و بلندگو از آنجا وارد می‌کنیم.

مسئولین شرکت Logisticar که با ساز و کار لجستیک و انبارداری در سرزمین‌های اشغالی سروکار دارد، اشاره کردند که به تعدادی از خرده‌فروشان پیشرو در زمینه لوازم الکتریکی اطلاع داده‌اند که تاخیر ۱۸ روزه در دریافت کالا‌های الکتریکی از چین خواهند داشت.

بحران عرضه کالا‌ها در سرزمین‌های اشغالی تنها به کالا‌های الکتریکی و الکترونیکی محدود نشده بلکه به ساده‌ترین کالا‌های غذایی نیز رسیده است. آنیتا گلدا، یک تاجر در بستنی فروشی‌های زنجیره‌ای در اسرائیل از مشکل واردات انواع شکر و نهاده‌های تولید گفت و افزود: این نهاده‌ها از چین می‌آید و اکنون کمبود آن‌ها وجود دارد و امیدواریم قیمت آن‌ها افزایش پیدا نکند.

مسئولین رژیم اشغالگر، اما تلاش می‌کنند تا به بازرگانانشان اطمینان داده و از پیامد‌های بحران حوادث امنیتی برای کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی بکاهند.

به گزارش یدیعوت آحارونوت، یک مقام بندری رژیم صهیونیستی گفت که واردکنندگانی که قیمت‌ها را افزایش می‌دهند، فقط از این رویداد سوء استفاده می‌کنند. وی افزود: هیچ محصولی از چین وجود ندارد که محصول جایگزینی از غرب نداشته باشد.

به نوشته این روزنامه، محصولاتی که از اروپا به اسرائیل می‌آیند، با قیمت‌های بالا توسط وارد کنندگان در اسرائیل همراه است، در مقایسه با مشابه آن در کشور‌هایی مانند چین که کالا‌های ارزان‌تری دارند و از نظر کیفیت با بسیاری از کالا‌های اروپایی برابری می‌کنند و شاید در برخی موارد حتی بهتر از آن‌ها هستند.

ارزش مبادلات تجاری بین رژیم صهیونیستی و اروپا در سال گذشته به بیش از ۵۲ میلیارد دلار رسیده است و بر اساس گزارش مرکز اروپایی مطالعات ضد تروریسم (ECCI)، تل آویو ۳۴.۳ میلیارد دلار واردات و حدود ۱۸ میلیارد دلار صادرات داشته است.

مبادلات تجاری بین آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا و رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ حدود ۸.۹۴ میلیارد دلار، انگلیس ۸.۷۵ میلیارد دلار، فرانسه بیش از چهار میلیارد دلار و هلند حدود ۲.۴۴ میلیارد دلار بوده است.

طی دو روز گذشته چندین مورد حادثه امنیتی علیه کشتی‌های عازم دریای سرخ و در ورودی تنگه باب المندب رخ داده است.

نیرو‌های مسلح یمن اخیرا تاکید کرده بود که نه تنها کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی بلکه هر کشتی عازم کالا برای سرزمین‌های اشغالی در صورت اهمیت ندادن به اخطار‌ها هدف قرار خواهند گرفت.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر