تحلیل الجزیره از آینده قیمت طلا؛

طلا پس از طوفان الاقصی بیش از ۱۱ درصد جهش داشت

طلا پس از طوفان الاقصی بیش از ۱۱ درصد جهش داشت
قیمت طلا احتمالا در سال ۲۰۲۴ با تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی افزایش خواهد یافت.
کد خبر : ۱۵۸۵۳۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، قیمت طلا از زمان تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه در پس زمینه عملیات طوفان الاقصی و به دنبال آن جنگ اسرائیل در نوار غزه که همزمان با افزایش انتظارات از پایان چرخه انقباض پولی در ایالات متحده بود، ۱۱.۳۶ درصد افزایش یافت.

 

قیمت این فلز گرانبها از ابتدای سال با ۱۰.۹۶ درصد افزایش به ۲۰۴۳.۹۵ دلار در معاملات نقدی، پس از تسویه معاملات، افزایش یافته است.

 

رائد حمید الخضر، تحلیلگر ارشد بازار در گروه Equity، به الجزیره نت گفت که عوامل فعلی که بیشترین تأثیر را بر قیمت طلا دارد تنش‌های ژئوپلیتیکی و آمادگی بازار‌های جهانی برای تغییر سیاست پولی فدرال رزرو آمریکا در سال ۲۰۲۴ است.

 

او می‌افزاید که افزایش ریسک گریزی به دلیل درگیری در خاورمیانه به افزایش تقاضا برای طلا کمک کرد، زیرا این اولین پناهگاه امنی است که سرمایه گذاران در مواقع بحران به آن روی می‌آورند.

 

با انتظارات کاهش ارزش دلار، و حمایت از فلزاتی که در آن‌ها نامگذاری شده است، این کارشناس انتظار دارد که فلز زرد در سه ماهه اول سال آینده از ۲۱۰۰ دلار در هر اونس فراتر رود.

 

کاهش بازده اوراق، هزینه فرصت مالکیت شمش را کاهش می‌دهد که بازدهی ایجاد نمی‌کند، اما راهی برای محافظت در برابر ریسک‌ها و دستیابی به سود سریع از طریق سفته بازی است که عاملی برای افزایش قیمت طلا است.

 

شایان ذکر است که بر اساس داده‌های اداره آمار کار، شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده، یکی از معیار‌های اصلی تورم، در ماه نوامبر از ۳.۲ درصد در اکتبر به ۳.۱ درصد کاهش یافت.

 

هفته گذشته، فدرال رزرو آمریکا (بانک مرکزی ایالات متحده) در آخرین نشست سیاست پولی خود در سال جاری، نرخ بهره را در محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد بدون تغییر نگه داشت.

 

بازده اوراق ۳ ساله خزانه داری آمریکا در زمان تهیه این گزارش به پایین‌ترین سطح خود در بیش از ۶ ماه گذشته به ۴.۱۲۸ درصد رسید و بازده اوراق ۷ ساله نیز به پایین‌ترین سطح از ژوئیه گذشته یعنی ۳.۹۳۱ درصد کاهش یافت. بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله نیز به ۳.۹ درصد رسید که پایین‌ترین سطح از اواخر جولای است.

 

الخضر ادامه داد: با تداوم تنش‌ها و ترس‌ها و آماده شدن بازار‌ها برای تغییر سیاست پولی بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۴، علاوه بر ترس از رکود اقتصادی جهانی که در افق در پیش است، ممکن است شاهد بازگشت طلا به بازار‌های قدیمی باشیم؛ و ممکن است شاهد رکورد‌های جدیدی در سال ۲۰۲۴ باشیم.

 

به گفته الخضر، در صورتی که شرایط اقتصاد آمریکا بهبود یابد و بانک سیاست سختگیرانه پولی و افزایش نرخ بهره را اتخاذ کند، رابطه طلا و دلار عمدتاً معکوس است. این امر ممکن است از دلار حمایت کند و باعث دور شدن سرمایه گذاران از دارایی‌های بی بازده مانند طلا شود، با بهبود شرایط اقتصادی در کشور، بازده اوراق افزایش می‌یابد و همچنین نشان دهنده احتمال افزایش تورم است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر