03 دی 1402 - 16:48

اجرای سیاست تثبیت اقتصادی، شبکه‌های دلالی را تضعیف کرد

اجرای سیاست تثبیت اقتصادی، شبکه‌های دلالی را تضعیف کرد
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اجرای سیاست تثبیت اقتصادی، شبکه‌های دلالی را تضعیف کرد.
کد خبر : ۱۵۸۵۹۱

به گزارش ایبنا، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه شبکه‌هایی در داخل کشور در صدد بر هم زدن نظم اقتصادی به وجود آمده توسط دولت و بانک مرکزی هستند، گفت: اجرای سیاست تثبیت اقتصادی، شبکه‌های دلالی را تضعیف کرد.

عزت‌الله اکبری تالارپشتی،  گفت: مدیریت بانک مرکزی گام‌های خوبی برای اثرگذاری سیاست تثبیت بر آرامش بازار ارز برداشته که از آن جمله می‌توان به سفر‌های بین‌المللی و ارتباط با دیگر کشور‌ها و دیپلماسی اقتصادی اشاره کرد. علاوه بر این، کنترل تورم و رفع ناترازی‌ها هم با نظم خاصی پیش می‌رود که واقعاً جای تقدیر دارد، اما به لحاظ مسئولیتم در کمیسیون صنایع و معادن، این نکته را مورد تاکید قرار می‌دهم که وقتی بی‌نظمی‌ها کنترل می‌شود، لازم است تا رسیدگی بیشتری به بخش صنعت و معدن و تولید نیز انجام گیرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: البته دکتر فرزین بر این نکته تاکید کرده است که طبق نیاز وزارت صمت، تخصیص ارز انجام می‌شود و توانایی بانک مرکزی در اختصاص موفق ارز، نتیجه اقدامات بانک مرکزی از جمله رفع ناترازی‌های بانک‌ها است، با این حال برخی از فعالان اقتصادی مشکلاتی را درباره تخصیص ارز و ترخیص کالا از گمرکات دارند که توقع می‌رود برای حل این مشکل، راهکار عاجلی در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر عده‌ای در فضای مجازی به مملکت خود تهاجم می‌کنند، بدون شک این افراد وصل به دشمن هستند. بی‌نظمی‌هایی وجود داشته و این دولت در حال نظم‌بخشی به آن است، اما جریاناتی که ریشه درگذشته دارد، نباید تبدیل به بهانه‌ای برای هجمه به اصل موضوع شود. مجلس هم با ایجاد نظم و انضباط مالی موافقت دارد و به بانک مرکزی در این زمینه یاری می‌رساند. بر همین اساس، درست نیست که در این مسیر کار‌های اصلی رها و زمان برای کسب اطلاعات و اینکه در داخل فضای مجازی چه می‌گذرد، هدر برود.

این نماینده مجلس بیان کرد: البته برای دستیابی بهتر و موثرتر به این امر پیشنهاد‌هایی هم مطرح است که شخصاً برای راحت‌تر شدن طی این مسیر، ایجاد خط اعتبار برای صندوق توسعه ملی را توصیه می‌کنم تا از این طریق منابع صندوق نیز حفظ شود. بانک‌ها بر اساس خط اعتباری ایجاد شده و با پشتوانه آن، منابع ارزی یا ریالی را به عنوان تسهیلات در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌دهند. اینکه منابع از صندوق برداشته و هزینه شود، اقدامی سنتی و قدیمی است. هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد، پول را بردارد و به افراد مختلف اختصاص دهد که با این شیوه نه تن‌ها مشکلی حل نخواهد شد، بلکه سبب به وجود آمدن دردسر‌هایی مانند مسئله اخیر فساد چای می‌شود که در نتیجه یک حرکت بی‌خردانه گروهی تمام زحمات زیر سوال می‌برد. تسهیلات باید با شرط و شروط و بر اساس ویژگی‌های مشخصی اختصاص یابد.

تالارپشتی اظهار کرد: بانک مرکزی همانطور که تاکید شد، باید برای حفظ این ثبات فعلی اقتصادی تمام تلاش خود را به کار بندد، زیرا از دست‌دادن آن آسیب‌های پُرهزینه‌ای را وارد خواهد کرد. به طورکلی نظم به وجود آمده مورد تایید است و نگاه به این سیاست بانک مرکزی، بسیار مثبت تلقی می‌شود، اما آثار آن باید در تمام سطوح اقتصادی، به خصوص در بخش تولید که محور و موتور اقتصاد کشور به‌حساب می‌آید، خود را نمایان سازد.

وی اضافه کرد: در کنار آن باید وقتی بانک مرکزی گام مثبتی برای صنعت بر می‌دارد، نظارت جدی هم وجود داشته باشد. به این شکل که از گیرندگان ارز درباره چگونگی هزینه‌کرد آن به طور مداوم سوال شود تا اقدامات کنترلی بانک مرکزی بی‌اثر نشود. چنانچه بانک مرکزی راهی غیر از این دنبال کند، برخی فضا را غبارآلود خواهند کرد و فضای نااطمینانی را به وجود می‌آورند. تردیدی وجود ندارد که نفوذی‌ها و جاسوس‌های اقتصادی تلاش‌شان بر این اصل استوار است تا نرخ‌ها را تحت مدیریت خود در آورند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان تاکید کرد: این گروه به دنبال آن هستند تا نظمی که بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌ها به وجود آورده‌اند، مانند همین تثبیت نرخ ارز و... و فضای مثبت روانی که در بازار حاکم شده است را به طورکلی بی‌تاثیر نشان دهند. اگر تصور کنیم سیاستی که دولت دنبال می‌کند و در صدد اجرای صحیح آن برآمده، در داخل کشور دشمن ندارد و بخش عمده این دشمنی خارج از کشور است، بسیار ساده‌لوحانه خواهد بود. باید بدون توجه به این رفتار‌ها که ناشی از بغض و کینه است، کار درست را انجام داد.

 

منبع: تازه‌های اقتصاد

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر