تجدید نظر بانک‌های مرکزی جهان در مقابله با تورم

تجدید نظر بانک‌های مرکزی جهان در مقابله با تورم
فدرال رزرو آمریکا مانند سایر بانک‌های مرکزی نتوانست شاخص‌های تورم را برآورد کند و مجبور به تغییر رویکرد خود شده است.
کد خبر : ۱۵۸۷۶۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، فایننشال تایمز در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در حال تجدیدنظر در رویکرد خود نسبت به پیش‌بینی‌های اقتصادی پس از شکست‌های بسیارشان در آخرین نظرسنجی تورمی هستند، در حالی که مقامات خواستار صراحت بیشتر با بازار‌ها در مورد عدم قطعیت‌هایی هستند که با آن مواجه هستند.

به نوشته این روزنامه، بانک مرکزی اروپا، فدرال رزرو آمریکا، بانک انگلستان و سایر نهاد‌های رسمی پیش بینی نتوانستند تعیین کنند که چگونه می‌توانند راه را برای پایان تعطیلی همه گیر کرونا و شوک انرژی ناشی از جنگ در اوکراین، مسیر بدترین موج تورمی در یک نسل را هموار کنند.

این روزنامه خاطرنشان کرد که بانک‌های مرکزی پس از واکنش با افزایش چشمگیر نرخ‌های بهره، بیش از یک بار در حال تحلیل گسترده وضعیت هستند تا دلایل شکست خود در مهار تورم را آشکار کنند.

به نوبه خود، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، پیشتر به روزنامه انگلیسی گفته بود که بانک مرکزی باید از اشتباهات خود درس بگیرد و گفت آنچه باید آموخت این است که امکان پذیرفتن دستور العمل‌های سنتی وجود ندارد و خواستار افق تفکر گسترده‌تر شد.

در نتیجه، مقامات می‌گویند که یک نتیجه افزایش تمرکز بر سناریو‌های جایگزین برای تحولات اقتصادی آینده است تا نشان دهد چگونه ممکن است واکنش‌ها در زمینه مدیریت سیاست پولی باشد.

هیو بل، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلیس به روزنامه گفت که این ممکن است راه بهتری برای برقراری ارتباط با بازار‌ها نسبت به پیش بینی‌های صادر شده در قالب نمودار‌های سنتی باشد.

به نوبه خود، معاون رئیس بانک انگلستان، سارا بریدن، در سخنرانی خود در ۱۹ دسامبر - گفت که نگاه کردن به سناریو‌های مختلف یک ابزار سیاسی مفید برای مقابله با شوک‌های بی‌سابقه است.

بانک مرکزی اروپا اکنون سناریو‌های متفاوتی برای تورم تنظیم می‌کند. وطیف وسیعی از تحلیل‌ها را در موقعیت‌هایی مانند افزایش سریع یا کندتر دستمزد‌ها از حد انتظار یا سایر شوک‌ها ارائه می‌دهد.

با این حال، تلاش‌های اولیه بانک مرکزی اروپا برای توسعه این سناریو‌ها به نتایج متفاوتی منجر شد. حتی «سناریوی شدید» که در مارس ۲۰۲۲ منتشر کرد، که تأثیر کاهش شدید گاز روسیه به اروپا را الگوبرداری کرد، نرخ تورم در منطقه یورو را دست کم گرفت.

این بانک انتظار داشت متوسط تورم در سال ۲۰۲۲ به ۷.۱ درصد و در سال ۲۰۲۳ به ۲.۷ درصد برسد، اما در سال گذشته در بلوک اروپا ۸.۴ درصد افزایش یافت و انتظار می‌رود امسال ۵.۴ درصد افزایش یابد.

هیئت مدیره بانک انگلستان، بن برنانکی، رئیس سابق فدرال رزرو را مأمور بررسی برای آزمایش پیش‌بینی‌ها و ارتباطات بانک کرد و مقامات معتقدند استفاده بیشتر از تحلیل سناریو از جمله گزینه‌های مورد بررسی در بخشی از این بررسی خواهد بود که قرار است در سال ۲۰۲۴ گزارش شود.


چارلز گودارت، سیاست‌گذار سابق بانک مرکزی انگلیس، گفت که تمرکز بانک‌های مرکزی بر تحلیل سناریو بیش از پیش‌بینی‌های مرکزی مطلوب است.


تحلیلی که بانک مرکزی اروپا در اوایل سال جاری منتشر کرد، نشان داد که مفروضات نادرست در مورد قیمت انرژی، سه چهارم کل خطا‌های پیش‌بینی تورم در سال ۲۰۲۱ را تشکیل می‌دهند.


در رویکرد دیگری، بانک مرکزی اروپا صد‌ها تغییر سیاست‌های مالی مانند یارانه‌های متعدد دولت برای انرژی و مواد غذایی را از نزدیک دنبال می‌کند تا بتواند تاثیر رو به رشد آن‌ها بر تورم را کنترل کند. علاوه بر این، کارکنان آن از ابزار ردیابی دستمزدی که توسعه داده‌اند و نتایج نظرسنجی‌های مصرف‌کننده و تجاری برای تنظیم دقیق خروجی‌های مدل‌های خود استفاده می‌کنند.


اما لاگارد گفت که اگرچه این کار مفید خواهد بود، اما همه مشکلات را حل نخواهد کرد، زیرا معتقد است که افق وسیع تری لازم است، و افزود که بسیاری از اعضای شورای حاکم بانک مرکزی اروپا همچنان به پیش بینی‌های خود با شک نگاه می‌کنند.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر