18 دی 1402 - 09:46

پیش‌بینی ثبات نرخ ارز در فصل پایانی سال

پیش‌بینی ثبات نرخ ارز در فصل پایانی سال
تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: شوک‌های موقت اقتصادی بیش از آنکه ناشی از سیاست‌های داخلی باشد، به نحوی برون‌زا است.
کد خبر : ۱۵۹۱۱۱

به گزارش ایبنا، ‌احسان قمری با بیان این مطلب افزود: مهمترین شاخص اثرگذاری این رویداد‌ها مانند طوفان الاقصی و جنایت تروریستی کرمان بر اقتصاد کشور و نرخ ارز، به عنوان یک شاخص تاثیر‌گذار بر متغیر‌های اقتصادی تاثیر بر انتظارات بوده که این انتظارات موجب افزایش نرخ ارز، با توجه به انتظار افزایش نرخ تورم در آینده می‌شود.

وی اظهار داشت: همانطور که در ماه‌های گذشته شاهد بودیم، اگر ساختار‌ها اصلاح شود و سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی نیز با دقت و قدرت بیشتری ادامه یابد و همچنین هماهنگی میان سیاست‌های ارزی و تجاری وجود داشته باشد، شوک‌های اینچنینی نمی‌تواند اقتصاد و بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد و نوسانات آن فقط کوتاه‌مدت خواهد بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در این شرایط نوسانات نرخ ارز وقتی بدون دلیل اقتصادی باشد در میان‌مدت و بلندمدت به سمت تعادل حرکت کرده و از متغیر‌ها کمتر اثر می‌پذیرد.

وی اضافه کرد: در خصوص ثبات نرخ ارز، لازم است بیش از آنکه به صادرات نفتی توجه شود، صادرات کالا‌های غیر نفتی و خدمات مد نظر قرار گیرد و در مجموع باتوجه به شرایط کنونی و سیاست‌های اجرایی پیش‌بینی‌ها حاکی از ثبات نرخ ارز در فصل پایانی سال است.

 

منبع:  فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر