مالیات بر مجموع درآمد راهکار مقابله با فرار‌ مالیاتی‌ اصناف پردرآمد

مالیات بر مجموع درآمد راهکار مقابله با فرار‌ مالیاتی‌ اصناف پردرآمد
استاد دانشگاه اهواز گفت: دولت نباید از ایجاد شفافیت مالی عقب‌نشینی کند و مالیات بر مجموع درآمد را در دستور کار قرار دهد.
کد خبر : ۱۵۹۱۴۳

به گزارش ایبنا، یکی از ملزومات شکوفایی اقتصادی هر کشور در اختیار داشتن یک نظام مالیاتی کارآمد است به طوری که مالیات‌ستانی عادلانه باشد و درآمد‌های مالیاتی در راستای بهبود اداره کشور به کار گرفته شود، دستیابی به چنین نظام منضبط و کارآمدی برنامه‌ریزی‌های دقیق و نظارت‌های قوی را می‌طلبد.

تلاش‌هایی در راستای ضابطه‌مندسازی مالیات‌گیری در کشور به اجرا گذاشته شده است، راه اندازی سامانه مودیان مهم‌ترین اقداماتی است که در این ارتباط انجام شد.

فاز اول این سامانه تیر ۱۴۰۱ به اجرا گذاشته شد، فاز دوم از ابتدای ماه جاری به اجرا گذاشته شده است و باید همه مشاغل به آن بپیوندند، همان طور که پیش‌بینی می‌شد، شاهد مقاومت برخی اصناف به ویژه طلافروشان در مقابل پیوستن به این سامانه هستیم.

مقابله با این مقاومت از جمله وظایف دولت است تا بتواند از طریق شفاف‌سازی درآمد این صنف به افزایش مالیات‌گیری عادلانه در کشور کمک کند؛ شفاف‌شدن عملکرد صنف طلافروشان به نفع مردم است، زیرا با پیوستن آن‌ها به سامانه مودیان، فاکتور الکترونیک صادر می‌شود و مردم در جریان میزان سود، مالیات بر ارزش افزوده، درآمد و دیگر اطلاعات مالی قرار می‌گیرند.

‌مرتضی افقه، عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز با اشاره به اجرای فاز دوم سامانه مودیان از ابتدای دی و ضرورت پیوستن همه مشاغل و کسب و کار‌ها به این سامانه، تصریح کرد: اگر بتوانیم در چارچوب این سامانه به شفاف‌سازی درآمد افراد بپردازیم و به ویژه بر مودیانی که درآمد‌های بالایی دارند و در عین حال از پرداخت مالیات طفره می‌روند، متمرکز شویم، اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی، بار مالیات‌دهی بر دوش اقشار کم درآمد، دستمزدبگیران و کارمندان است، باید با استفاده از سامانه‌های هوشمند به سمت مالیات‌ستانی مبتنی بر اطلاعات حرکت کنیم.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اهواز بیان کرد: اینکه تا چه اندازه بتوانیم از فرار مالیاتی مودیان جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم افراد پردرآمد سامانه را دور بزنند به توان دولت و برورکراسی حاکم بستگی دارد.

افقه در خصوص غیرشفاف بودن عملکرد طلافروشان و اینکه در شرایط فعلی میزان سود، اجرت و مالیاتی که پرداخت می‌کنند مشخص نیست، گفت: با پیوستن طلافروشان به سامانه و صدو فاکتور الکترونیک در واقع عملکرد آن‌ها شفاف می‌شود، اگر دولت بتواند وضعیت افرادی را که فرار مالیاتی دارند، روشن کند و بر اساس اطلاعات درآمدی آن‌ها اقدام به اخذ مالیات کند، اقدام رو به جلو و مثبتی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: مقاومتی که الان از سوی برخی اصناف در مقابل پیوستن به سامانه شاهد هستیم، طبیعی است، کسانی که تا الان توانسته‌اند با استفاده از خلاء‌های قانونی به فرار مالیاتی بپردارند، با هر اقدامی که درآمدهایشان را شفاف کند و جلوی فرار مالیاتی آن‌ها را بگیرد مقاومت می‌کنند. دولت به هیچ وجه نباید از ایجاد شفافیت مالی عقب نشینی کند و مالیات بر مجموع درآمد را در دستور کار قرار دهد.

وی ادامه داد: نباید از اقدامات فرهنگی و اعتمادسازی غفلت شود، مردم باید این اطمینان را پیدا کنند که کسب درآمد‌های مالیاتی توسط دولت به نفع مردم است و در راستای رفاه آن‌ها هزینه می‌شود در این شرایط است که مودیان همراهی لازم را با دولت برای پرداخت مالیات خواهند داشت.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اهواز اضافه کرد: باید بستری فراهم کنیم که همگان متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند، مهیا بودن امکان فرار مالیاتی برای عده‌ای، نوعی بی اعتمادی در میان مردم به وجود می‌آورد و انگیزه پرداخت مالیات را از بین می‌برد.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر