از سوی بانک مرکزی انجام شد؛

ابلاغ اجرای پروژه تدوین نقشه راه فناوری تنظیم‌گری به شرکت ملی انفورماتیک

ابلاغ اجرای پروژه تدوین نقشه راه فناوری تنظیم‌گری به شرکت ملی انفورماتیک
بانک مرکزی اجرای پروژه تدوین نقشه راه فناوری تنظیم‌گری (رگ‌تک/ سوپ‌تک) را به شرکت ملی انفورماتیک ابلاغ کرد.
کد خبر : ۱۵۹۳۶۵

به گزارش ایبنا ، مهران محرمیان؛ معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی در راستای اجرای سند ره‌نگاشت فناوری مالی و با هدف تحقق نظارت و تطبیق هوشمند، اجرای پروژه تدوین نقشه راه فناوری تنظیم‌گری (رگ‌تک/ سوپ‌تک) در صنعت بانکداری را برای اجرا به شرکت ملی انفورماتیک ابلاغ کرد.

 

این پروژه با هدف بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فناوری تنظیم‌گری در صنعت بانکداری و توسعه زیست‌بوم فناوری تنظیم‌گری و فناوری نظارتی با ایفای نقش موثر بانک مرکزی تعریف و اجرا خواهد شد.

 

احصا بازیگران و نیازمندی‌های ذینفعان، شناخت وضع موجود (As-Is) زیست‌بوم رگ‌تک، ترسیم وضع مطلوب (To-Be) زیست‌بوم و سپس انجام تحلیل شکاف، تدوین نقشه راه و تهیه پیش‌نویس چارچوب مقرراتی مورد نیاز از جمله گام‌های اساسی در اجرای این پروژه است.

 

یادآور می شود، رگ‌تک به مجموعه‌ای از فناوری‌ها اطلاق می‌شود که برآورده‌سازی نیازمندی‌های تنظیم‌گری را به شیوه‌ای موثرتر و کارآمدتر از توانمندی‌های موجود، تسهیل می‌نمایند و مخاطبان عمده آن نهادهای مالی تحت نظارت بانک مرکزی هستند.

 

از طرف دیگر سوپ‌تک شامل آن دسته از فناوری‌ها می‌شود که انجام وظایف و ماموریت‌های نظارتی را برای نهاد ناظر و رگولاتور، ساده‌تر و هوشمندترمی‌سازد. احراز هویت مشتریان، انطباق با مقررات، پایش تراکنش‌ها، مدیریت ریسک و گزارش‌گیری تنظیم‌گری از جمله پنج کاربرد اصلی رگ‌تک در دنیا به شمار می‌روند که برخی از این کاربردها در چند سال اخیر در کشور ظهور قابل توجهی داشته است.

 

شایان ذکر است این پروژه از جمله پروژه‌های راهبردی و کلیدی بانک مرکزی جهت تحقق نظارت هوشمند به شمار می‌رود که پیش از این توسط شرکت ملی انفورماتیک به بانک مرکزی پیشنهاد شده بود و پس از اخذ تاییدیه‌های لازم از سوی بانک مرکزی جهت اجرا به شرکت ملی انفورماتیک ابلاغ شد.

 

همچنین در تدوین نقشه راه رگ‌تک صنعت بانکداری کشور، نظر خبرگان، بازیگران و ذی‌نفعان این زیست‌بوم اخذ و در طراحی وضع مطلوب زیست‌بوم رگ‌تک، لحاظ خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر