25 دی 1402 - 14:00

نوسان نرخ ارز دلیل اقتصادی ندارد/ افزایش قیمت‌ دلار موقتی‌ است

نوسان نرخ ارز دلیل اقتصادی ندارد  افزایش قیمت‌ دلار موقتی‌ است
یک اقتصاددان گفت : ریسک‌های سیاسی بر نرخ ارز اثرگذار هستند اما مسئله یمن در خارج از مرز‌های کشور بوده و با ما ارتباط مستقیم ندارد.
کد خبر : ۱۵۹۳۷۸
به گزارش ایبنا ، مسعود توکلی تحلیلگر مسائل ارزی ، اظهار کرد: گاهی یک کشور وارد جنگ با سایر کشورها می‌شود، در این شرایط نرخ برابری ارز آن کشور در مقایسه با نرخ برابری ارز سایر کشورها دچار تلاطم می‌شود و در نتیجه ارزش پول ملی آن کاهش پیدا می‌کند و نرخ طلا نیز افزایشی می‌شود، اما هم‌اکنون ایران با هیچ کشوری وارد جنگ نشده؛ بنابراین دلیلی برای افزایش قیمت دلار وجود ندارد.

 

وی اضافه کرد: سودجویان در زمستان سال گذشته نیز با تهییج انتظارات تورمی به‌دلیل اخبار سیاسی منفی، مهرماه امسال به بهانه جنگ غزه و دو هفته قبل به بهانه حادثه تروریستی کرمان، نرخ ارز بازار غیررسمی را افزایش دادند اما دیدیم که با تسلط بازارساز و فروکش کردن هیجانات، نرخ‌ها به‌سرعت به سطوح قبلی خود بازگشتند.

 

توکلی با اشاره به این موضوع که نرخ ارز به متغیرهای کلان اقتصادی کشور خودمان و یا متغیرهای اقتصادی کشور مبدا یعنی آمریکا وابسته است، بیان کرد: در ایران تغییری در پارامترهای اقتصادی رخ نداده بلکه هر چه جلوتر می‌رویم و با تکیه بر آمار اقتصادی و نظریه کارشناسان به این نتیجه می‌رسیم که نرخ رشد نقدینگی با شدت بیشتری کاهش پیدا می‌کند یعنی جهت تغییر متغیرهای اقتصادی مثبت است.

 

وی افزود: در فدرال رزرو هیچ اتفاق و سیاست خاصی ابلاغ نشده تا نرخ برابری دلار را تحت الشعاع قرار دهد؛ بنابراین موضوع کشور یمن و درگیری‌های سیاسی نمی‌تواند دلیل منطقی برای ایجاد تلاطم در بازار ارز باشد.

 

کارشناس مسائل ارزی در پایان تاکید کرد: تعدادی از دلالان قصد دارند با ایجاد نوسان از مردمی که دانش اقتصادی ندارند سواستفاده کنند؛ بنابراین افزایش نرخ دلار دلیل اقتصادی ندارد و موقتی است.

 

منبع : ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر