01 بهمن 1402 - 09:13

کاهش نرخ بیکاری در روستاها/ سهم ۳۱ درصدی صنعت در اشتغال روستانشینان

کاهش نرخ بیکاری در روستاها  سهم ۳۱ درصدی صنعت در اشتغال روستانشینان
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: در توسعه زیرساخت روستایی رتبه یک تا بیستم را در دنیا داریم.
کد خبر : ۱۵۹۵۶۱

به گزارش ایبنا، روستا‌ها به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد کلان و بسترساز رشد تولید کشور هستند، مطمعناً پیشرفت و توسعه یک ناحیه روستایی باید در چارچوب کلی سیاست‌های ملی طراحی گردد. چراکه این مسئله نشانگر پیوستگی توسعه روستایی و توسعه ملی است. عدم توجه به فضا‌های روستایی، بی توجهی به توان و امکانات تولیدی نواحی روستایی و نیروی انسانی پرتوان روستا از مشکلات اساسی در دستیابی به توسعه روستایی است. شناخت و تحلیل ویژگی‌های برنامه ریزی توسعه روستایی کشور و بررسی و تحلیل موانع و تنگنا‌های توسعه از منظر برنامه ریزی میتواند راه را برای توسعه یکپارچه روستا‌ها هموار سازد.

فقر و بیکاری از جمله مشکلات بزرگ و اساسی در روستا‌های ماست و این امر باعث تشدید مهاجرت‌های روستایی می‌شود و همچنین با توجه به اینکه جوان و نخبه گزین بودن از ویژگی‌های بارز مهاجرت‌های روستایی است؛ بنابراین برای رفع فقر و بیکاری در روستاها، توسعه روستایی یک ضرورت بنظر می‌رسد که در این راه می‌توان با متنوع کردن اقتصاد روستایی و همچنین با استفاده از کارآفرینی و ایجاد بنگاه‌های کوچک و متوسط، فرصت‌های جدید شغلی خصوصا برای فارغ التحصیلان، جوانان و زنان روستایی ایجادکرد. حفظ نیروی کار و جمعیت در روستا‌ها همراه با زمینه‌سازی موثر و مناسب برای خلق فرصت‌های شغلی به طور بدیهی منجر به افزایش فعالیت‌های تولیدی دارای ارزش افزوده در این مناطق می‌شود.

سید امیر حسین مدنی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه یکی از مسایل مهم برای کشور و همچنین یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری توسعه مناطق محروم به ویژه توسعه روستا بخصوص زیرساخت‌ها بوده گفت: در توسعه زیرساخت روستایی رتبه یک تا بیستم را در دنیا داریم، اما در کنار این رشد و توسعه شاهد کاهش جمعیت روستا‌ها بوده ایم که نشان دهنده این است که باید توجه شود که لزوما توسعه زیرساخت نشان دهنده توسعه نیست.

مدنی ادامه داد: ۲۷ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور توسط روستا‌ها تولید می‌شود، اما شکاف نزدیک ۶۰ درصدی درآمد روستایی با شهری وجود دارد که اتفاق خوبی نیست.

وی افزود: پژوهشی انجام شد در مورد مهاجرت روستا به شهر‌ها که مشخص شد ۵۴ درصد علل مهاجرت روستا به شهر‌ها مسائل اقتصادی است و در این دولت مقرر شد مهاجرت معکوس و جلوگیری از مهاجرت به عنوان هدف تعیین شود. مدنی گفت: آمار سرشماری سال ۹۵ نشان می‌دهد که تعداد ۶۲ هزار روستا و آبادی دارای سکونت در کشور داریم و روستا‌هایی که بالای ۲۰ خانوار ساکن دارند تعداد حدود ۳۰ هزار است در کنار ۴۰۰ هزار شهر.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد:حدود ۲۰ میلیون جمعیت روستایی داریم و برآوردی که سال ۱۴۰۲ داشتیم به بیش از ۱۹ میلیون رسیده است که کاهش جمعیت کمتر از ۱۵۰ هزار نفر بوده، اما در آمار بیشتر نشان داده می‌شود آنهم به خاطر برنامه‌ای بود که در دولت دهم پی ریزی و اجرا شده بود و آن شهرسازی روستا‌ها بود؛ همچنین در این پژوهش مشخص شد رشد جمعیت روستا‌ها گرچه در کل شیب منفی دارد، اما این موضوع در روستا‌ها در حال مثبت شدن است و نشان دهنده این است که در مورد اجرای برنامه جمعیتی جواب مثبت گرفته ایم.

وی گفت: اشتغال روستایی به سمت صنعت و خدمات می‌رود آماری که اکنون داریم ۲۹ درصد خدمات و ۳۱ درصد صنعت و بیش از ۴۰ درصد نیز کشاورزی در روستا‌ها شغل افراد را تشکیل می‌دهند و همچنین بنا بر آخرین آمار با افزایش اشتغال در مناطق روستایی، نرخ بیکاری ۵.۷ درصد است.

مدنی گفت: سهم ارزش افزوده روستا نسبت به کشور ۲۷.۵ با احتساب نفت و بدون نفت ۲۱ درصد حدودا بوده است.

 

منبع: تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر