بازگشایی میدان نفتی لیبی پس از تعلیق تحصن معترضان

بازگشایی میدان نفتی لیبی پس از تعلیق تحصن معترضان
معترضان لیبیایی دیروز یکشنبه اعلام کردند تحصن شان که دو هفته پیش در میدان نفتی شراره (جنوب غربی)، آغاز شده بود، به حالت تعلیق درآمد.
کد خبر : ۱۵۹۶۰۰

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از آناتول، این بر اساس توافقی است که آن‌ها با رئیس شرکت ملی نفت، فرحات بن قداره، و تعهد او برای اجرای خواسته‌های آن‌ها انجام دادند.

این موضوع در بیانیه ویدئویی ارائه شده توسط معترضان در مقابل میدان شراره که در ۳ ژانویه در اعتراض به وخامت اوضاع اقتصادی در مناطق خود بسته شده بود، ارائه شد که جزئیات آن توسط خبرنگار آناتول پیگیری شد.

به نوبه خود، شرکت نفت لیبی در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که حالت فورس ماژور در میدان شراره را رفع کرده و تولید را از سر می‌گیرد.

حالت «فورس ماژور» وضعیتی حقوقی است که طرفین قرارداد را از هرگونه تعهد ناشی از کوتاهی یکی از آن‌ها در انجام مفاد قرارداد منعقده به دلیل شرایط خارج از کنترل خود معاف می‌کند.

رمضان ابوجناح، معاون نخست وزیر دولت وحدت ملی، روز یکشنبه پس از اجرای خواسته‌های معترضان، بازگشایی میدان شراره را تایید کرد.

ابو جناح در بیانیه‌ای به کانال خصوصی الاحرار لیبی افزود که اکثر خواسته‌های معترضان برای میدان شراره توسط دولت وحدت ملی اجرا شد.

در ۳ ژانویه، معترضان پس از ورود به میدان شراره، آن را بستند و بر اساس بیانیه‌ای تصویری قبل از تعطیلی میدان، آن‌ها خواستار فعال شدن تصمیم تاسیس پالایشگاه جنوب، حفظ و نگهداری جاده‌های فرسوده، انتصاب مردم جنوب در شرکت‌های نفتی و رفع کمبود سوخت در جنوب شدند.

میزان تولید میدان شراره ۳۴۰ هزار بشکه در روز است که در صحرای مرزق (۸۰۰ کیلومتری جنوب پایتخت طرابلس) واقع شده است و در سال ۱۹۸۰ کشف شد.

در طول پنج سال گذشته، درگیری‌های شدید در لیبی باعث کاهش قابل توجه صادرات نفت و تاخیر در برنامه‌های توسعه با هدف افزایش تولید نفت از ۱.۲۱۴ میلیون بشکه در روز به ۲ میلیون بشکه شده است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر