02 بهمن 1402 - 20:10

تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای LC داخلی طرح «عید تا عید»

تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای LC داخلی طرح «عید تا عید»
رئیس اتاق اصناف ایران گفت: طرحی برای تحریک تقاضای شب عید، تحت عنوان «عید تا عید» به صورت LC داخلی طراحی شده است.
کد خبر : ۱۵۹۶۲۱

به گزارش ایبنا، مجتبی صفایی در ششمین اجلاس هشتیمن دوره هیئت نمایندگان اتاق اصناف ایران با معرفی سامانه یکپارچه آموزش اتاق اصناف ایران اظهار کرد: سامانه آموزش اتاق اصناف ایران با همکاری بسیج اصناف با عنوان «LMS» راه اندازی شده است. «LMS» به موجب قانون و برای کاهش هزینه‌های اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها ایجاد شده است و از به هم ریختگی هزینه‌های آموزشی جلوگیری می‌کند. «LMS» در سطح کل کشور خدمت‌رسانی خواهد کرد.

صفایی گفت: بنا بر دستور رئیس جمهور، بازرسی و نظارت بر بازار و واحد‌های صنفی خرده فروش و عمده فروش به سازمان حمایت و وزارت صمت واگذار شده است؛ بنابراین اتاق اصناف ایران بنابر وظایف ذاتی مبنی بر همکاری با دولت در بازرسی‌ها، امروز تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه امضا خواهد کرد. در پی این تفاهم‌نامه، مسئولیت اتاق‌های اصناف سنگین‌تر خواهد شد که امیدواریم با همکاری و اتحاد در انجام این ماموریت موفق باشیم. این تفاهمنامه کمک خواهد کرد تا موازی کاری دستگاه‌های ناظر به واحد‌های صنفی ساماندهی شود و رصد مردمی تقویت می‌شود.

وی افزود: در مقطع زمانی فعلی، بازرسی از اقلام پر مصرف در بازار شب عید اولویت دارد؛ بنابراین تمام اتحادیه‌های مرتبط و اتاق‌‎های اصناف در سراسر کشور به سازمان حمایت کمک خواهد کرد که مردم در تامین مایحتاج خود مشکلات کمتری داشته باشند.

موافق تفکیک وزارت صمت نیستیم

رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: در گذشته اتاق اصناف ایران موافق تفکیک وزارت صمت و احیای وزارت بازرگانی بود. اما امروز با همکاری‌هایی که از وزارت صمت می‌بینیم یکی از مخالفان جدی این تفکیک هستیم.

تعیین LC داخلی برای تحریک بازار شب عید

صفایی افزود: طرحی با عنوان عید تا عید برگزار خواهد شد که هم زمان با طرح نمایشگاهی به وسعت ایران است. با توجه به اینکه سیاست دولت افزایش کمیت و کیفیت نمایشگاه‌های عرضه مستقیم است، لذا ضمن برنامه ریزی برای افزایش تعداد نمایشگاه‌ها با محوریت واحد‌های صنفی، در نظر داریم امسال از ظرفیت مال‌ها و مجتمع‌های تجاری بزرگ برای فروش فوق العاده استفاده کنیم.

به گفته وی طرحی برای تحریک تقاضای شب عید، به صورت LC داخلی طراحی شده و بر اساس تفاهم‌نامه اتاق اصناف ایران و بانک تجارت بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای فاز اول تعیین شده است. به طوری که طی فراخوان دولت، بانک تجارت به عنوان بانک عامل انتخاب شد. به این ترتیب واحد صنفی علاوه بر فروش‌های نقدی می‌تواند از این طرح استفاده کند. به موجب این طرح، کارمندان دولت پس از اعتبارسنجی می‌توانند تا سقف ۲۰ میلیون تومان از واحد صنفی خرید کنند و تا ۴۵ روز بعد این رقم به حساب واحد صنفی واریز خواهد شد. البته اجرای این طرح، مستلزم نصب کارتخوان‌های مخصوص در واحد‌های صنفی است؛ بنابراین تمامی واحد‌های صنفی می‌توانند در جشنواره عید تا عید مشارکت کنند.

رئیس اتاق اصناف ایران در خصوص اصلاح قانون نظام صنفی نیز گفت: تصویب کلیات طرح اصلاح قانون نظام صنفی پس از تلاش‌های بسیار محقق شد. ایجاد وحدت در هیئت نمایندگان اتاق اصناف ایران رمز این موفقیت بود و موجب شد که کلیات این قانون به تصویب نمایندگان مجلس برسد.

وی درباره همکاری با وزارت اقتصاد نیز اظهار کرد: هر دولتی که به اصناف اعتماد کرد بهره وری آن بالاتر رفته است و هر دولتی که برون سپاری نکرد بهره وری کمتری داشته است. نگاه دولت باید از درآمد‌های نفتی به سمت افزایش درآمد‌های مالیاتی برود و در پیش بینی‌های بودجه نیز همین سیاست را می‌بینیم. اما با توجه به بودجه پیش‌بینی شده نگرانی‌هایی از سیاست‌های مالیاتی برای اصناف به وجود آمده است. اصناف می‌خواهند بدانند که افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت از محل شناسایی فرار‌های مالیاتی است و یا فشار مالیاتی بر پرداخت کنندگان، افزوده خواهد شد.

صفایی افزود: لایحه مالیاتی جدید بدون مشورت اتاق اصناف ایران نوشته شده است و این در حالی است که لازم است آن دسته از قوانین که مربوط به اصناف است با مشورت اتاق اصناف ایران نوشته شود. گاهی مشاهده می‌شود که یک قانون بر اساس مشورت با نماینده صنفی یک شهرستان تعیین می‌شود. اما اصناف فقط یک شهرستان نیستند و باید نظر اتاق اصناف ایران دریافت شود.

رئیس اتاق اصناف همچنین از وزیر اقتصاد خواست در تعیین معافیت‌ها به اصناف بیش از کارمندان دولت توجه کند. چراکه بنگاه‌های اقتصادی خود تامین کننده تمامی هزینه‌های کسب و کار و اشتغالزایی هستند.

صفایی با اشاره به موضوع دفاتر خدمات سلامت گفت: وزارت بهداشت، دفاتر خدمات سلامت را ایجاد کرده است و در اقدامی غیرقانونی برخی واحد‌های صنفی را ملزم به پرداخت هزینه‌های سنگین و استفاده از خدمات این دفاتر می‌کند. از این رو، درباره ممانعت از این فعل غیر قانونی، حمایت وزیر اقتصاد را می‌خواهیم.

رئیس اتاق اصناف ایران همچنین تاکید کرد: یک در هزار درآمد‌های مالیاتی اصناف باید به اتاق‌های اصناف برگردد، اما تا به حال انجام نشده است. اصناف همکار سازمان امور مالیاتی در باب وصول مالیات‌ها است و در مقابل هم انتظار داریم بر اساس قانون حمایت شویم.

 

منبع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر