تحلیلگران جی پی مورگان:

اسرائیل وادار به افزایش ۴ برابری فروش اوراق قرضه دولتی شد

اسرائیل وادار به افزایش ۴ برابری فروش اوراق قرضه دولتی شد
انتظار می‌رود اسرائیل انتشار اوراق خزانه خود را به ۸۳ میلیارد شِکِل افزایش دهد.
کد خبر : ۱۵۹۶۸۰

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، تحلیلگران استراتژیک جی پی مورگان می‌گویند که اسرائیل شاهد بیشترین افزایش ۴ برابری در انتشار اوراق قرضه خزانه داری خواهد بود که در سال ۲۰۲۳ به ۸۳ میلیارد شِکِل (۲۲.۱۱ میلیارد دلار) رسیده که این مساله به دلیل پیامد‌های جنگ آن در نوار غزه است که به مدت ۱۰۸ روز ادامه دارد.

این بانک در یادداشتی که دیروز، سه شنبه منتشر کرد، گفت که برآورد‌های خود را بر اساس بودجه اصلاح شده هفته گذشته اسرائیل استوار کرده است.


اسرائیل هزینه‌های بودجه سال ۲۰۲۴ خود را ۵۵ میلیارد شِکِل (۱۴.۷ میلیارد دلار) با توجه به جنگی که به راه انداخته است، افزایش داد.

اسرائیل انتظار دارد کسری بودجه برای سال جاری ۶.۶ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد.

به گفته دولت اسرائیل، جنگ غزه که از ۷ اکتبر آغاز شد، پس از زیان‌های پیش بینی شده ۱.۴ درصدی در سال گذشته، به کاهش ۱.۱ درصدی رشد اقتصادی در سال جاری منجر خواهد شد.

تأثیر مالی جنگ حدود ۱۵۰ میلیارد شِکِل (۴۰.۲۵ میلیارد دلار) در دوره ۲۰۲۳-۲۰۲۴ با فرض پایان جنگ در سه ماهه اول سال برآورد شده است.
تحلیلگران جی پی مورگان در یادداشتی می‌گویند: ما معتقدیم که سرمایه گذاران محلی مانند صندوق‌های بازنشستگی و بانک‌های تجاری فضای کافی برای جذب خالص انتشار بالا دارند.

این بانک در رابطه با واقعیت اوراق قرضه در اروپا، خاورمیانه و به طور کلی آفریقا گفت که انتظار می‌رود انتشار اوراق قرضه دولتی محلی در سال ۲۰۲۴ به دلیل عرضه زیاد در اسرائیل و ترکیه در بحبوحه افزایش کسری بودجه به ۱۱۸ میلیارد دلار افزایش یابد.

این بانک گفت که انتشار خالص اوراق قرضه داخلی ممکن است از ۸۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ در این سه منطقه حدود ۴۰ درصد افزایش یابد.

انتظار می‌رود عرضه اوراق قرضه ترکیه در سال ۲۰۲۴ دو بار افزایش یابد و به ۱۴۵۳ میلیارد لیره (۴۷.۹۹ میلیارد دلار) برسد. عرضه از ۷۳۲ میلیارد لیر (۲۴.۱۸ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است، زیرا هزینه‌های مرتبط با زلزله و انتخابات شهرداری‌ها بودجه کشور را تحت فشار نگه داشته است.

جی پی مورگان خاطرنشان کرد که ترکیه اخیراً به سمت افزایش نرخ بهره رفته است که باعث افزایش علاقه سرمایه گذاران خارجی به اوراق قرضه دولتی محلی این کشور شده است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر