12 بهمن 1402 - 11:56
عضو هیات رئیسه اتاق ایران و عراق:

گواهی سپرده خاص باید زودتر عرضه می‌شد/ از استقبال مردم تا کنترل التهابات بازار ارز

گواهی سپرده خاص باید زودتر عرضه می‌شد  از استقبال مردم تا کنترل التهابات بازار ارز
گواهی سپرده خاص، تصمیم هوشمندانه‌ای است که اگر از اوایل سال منتشر و عرضه شده بود، بسیاری از نوسانات و مشکلات کنونی وجود نداشت.
کد خبر : ۱۵۹۹۶۱

به گزارش ایبنا؛ سیاستگذار پولی در جدیدترین تصمیم خود با هدف تأمین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی و همچنین کاهش انتظارات تورمی در بازار‌های دارایی، دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود علی‌الحساب بانکی ۳۰ درصد سالانه (پرداخت سود ماهانه) را به شبکه بانکی ابلاغ کرده است.

بر اساس دستورالعمل انتشار گواهی سپرده خاص که به شبکه بانکی ابلاغ شده و عرضه آن از روز چهارشنبه ۱۱ بهمن‌ماه به مدت ۷ روز کاری شروع شده، بانک‌ها می‌توانند برای تأمین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی بالا اقدام به انتشار این اوراق نموده و در پایان دوره مشارکت، سود قطعی نیز علاوه بر سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی به خریداران این گواهی سپرده در شعب بانک‌ها پرداخت می‌شود.

محسن چمن آرا، عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با خبرنگار ایبنا؛ در واکنش به انتشار گواهی سپرده خاص از سوی بانک مرکزی و تاثیر آن بر تامین مالی طرح‌های تولیدی کشور و کنترل التهاب بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه نرخ سود علی الحساب بانکی گواهی سپرده خاص ۳۰ درصد سالانه (پرداخت سود ماهانه) است، می‌توان به تاثیرات مثبت آن بسیار امیدوار بود، اما خیلی بهتر بود چنین طرحی از ابتدای سال تدوین و اجرایی می‌شد. مطمئنا اگر گواهی سپرده از ماه‌ها قبل در دستور کار شبکه بانکی قرار می‌گرفت، تاثیر نوسانات کنونی و مشکلات تامین مالی بخش تولید نیز بسیار کمتر می‌شد.

وی ادامه داد: اعتمادسازی شبکه بانکی، لازمه به ثمر نشستن طرح‌هایی مثل انتشار گواهی سپرده و استقبال مردم و سرمایه گذاران است. بی تردید اگر مردم ببینند روند سرمایه گذاری بصورت گواهی سپرده می‌تواند اقدام مالی امن و مطمئنی باشد و سود مطلوب و به موقعی را نصیب شان کند، شک نکنید از آن استقبال خواهند کرد. بدین ترتیب سرمایه‌های مردم نیز وارد بازار غیر رسمی ارز و طلا نمی‌شود و متعاقب آن التهاب بازار تا حد زیادی کنترل و مدیریت خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: امیدوارم انتشار گواهی سپرده به طور واقعی باعث مشارکت مردمی در تامین مالی طرح‌های تولیدی کشور و کاهش مشکلات و معضلات اقتصادی شود.

این فعال اقتصادی افزود: با توجه به محدودیت‌ها و مشکلات کنونی کشور در عرصه تولید، انتظار می‌رود چنین طرح‌هایی بتواند بحران‌های کنونی را کاهش داده و بخشی از مشکلات و معضلات بخش تولید را بکاهد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر