سال چالش‌های اقتصادی برای رژیم صهیونیستی

سال چالش‌های اقتصادی برای رژیم صهیونیستی
بسیاری از چالش‌های اقتصادی در سال ۲۰۲۴ پیش روی اسرائیل خواهد بود.
کد خبر : ۱۶۰۰۲۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، وب‌سایت اسرائیلی i24news گزارش داد که اقتصاد اسرائیل در پایان سال ۲۰۲۳ به یک تقاطع حساس رسید که البته بانک این رژیم باید قبل از هر تصمیمی عمیقاً فکر می‌کرد.

این وب سایت خاطرنشان کرد که آغاز سال ۲۰۲۴ "سوالات زیادی در مورد وضعیت قوی‌ترین اقتصاد‌های جهان" به همراه دارد. توجه بیشتر قدرت‌های اقتصادی به ادامه تورم و افزایش نرخ بهره فعلی معطوف شده است.


بحث‌ها در مورد تأثیر هزینه‌های جنگ بر اقتصاد اسرائیل ادامه یافته است و برخی می‌گویند این کشور در مسیر فاجعه قرار دارد. این موضوع سوالی را مطرح می‌کند که آیا بانک اسرائیل باید با کاهش نرخ بهره برای تسهیل شرایط اقدام کند، اما واقعیت پیچیده‌تر از آن است که به نظر می‌رسد.

امروز، دو عامل اصلی در مقابل بانک رژیم صهیونیستی ایستاده اند تا از کاهش نرخ بهره جلوگیری کنند، اولین عامل اقتصاد آمریکاست که در حال حاضر شاهد وضعیت متمایزی است. نرخ بهره فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا) بین ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد است و تصمیم گرفته شده است که نرخ بهره حداقل تا ماه مارس بدون تغییر باقی بماند. با این حال، رئیس فعلی بانک فدرال رزرو، تاکید کرد که با توجه به داده‌های اقتصادی قوی و نرخ پایین بیکاری، بعید است نرخ بهره را در ماه مارس کاهش دهد، چراکه به افزایش مجدد تورم، بنابراین سرمایه گذاران باید صبور باشند و به نظارت بر تحولات ادامه دهند.

با عدم کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، بانک اسراییل (که قبلاً نرخ بهره را ۲۵ واحد کاهش داده است) قبل از هر اقدام اضافی در این زمینه، در موقعیت حساسی قرار خواهد گرفت. کاهش نرخ بهره توسط بانک اسرائیل ممکن است منجر به کاهش بازده اوراق قرضه دولتی شود که می‌تواند بر اقتصاد اسرائیل و ارزش شِکِل تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، کاهش دوباره نرخ‌های بهره می‌تواند منجر به خروج حجم زیادی از پول از کشور شود، زیرا اوراق قرضه سایر کشور‌ها ممکن است جذاب‌تر شوند، که می‌تواند بانک اسرائیل را در مقایسه با سایر ارز‌ها در بازار ارز به طور قابل توجهی ضعیف کند.

دومین عاملی که بانک اسرائیل را از کاهش نرخ بهره ترسان می‌کند این است که «ارقام فعلی اقتصاد اسرائیل نگرانی‌هایی را در مورد تورم شدید ایجاد می‌کند، که یک روند تورمی است که از کنترل خارج می‌شود و در افزایش سریع قیمت کالا‌ها و خدمات ظاهر می‌شود. ابرتورم یک خطر واقعی تلقی می‌شود که منجر به از دست دادن ارزش پول می‌شود، همانطور که در دوره بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۵ یعنی زمانی که نرخ تورم به بیش از ۹۰۰ درصد رسید، در اسرائیل اتفاق افتاد. کاهش سریع نرخ بهره ممکن است منجر به افزایش تورم و افزایش آن به سطوح شدید، که این یکی از بزرگترین نگرانی‌های بانک‌های مرکزی است.

در پایان این مقاله، وب سایت اسرائیلی i24news پیش بینی کرد که "موضوع کاهش نرخ بهره یکی از موضوعات مورد بحث و منتشر شده در سال جاری خواهد بود. " همه سعی خواهند کرد حدس بزنند که آیا بانک اسرائیل نرخ بهره را کاهش می‌دهد یا آن را به همان شکلی که هست نگه می‌دارد. معادله فعلی برای بانک اسراییل بسیار پیچیده است و هر اقدامی نیاز به تفکر عمیق دارد. بنابراین، ممکن است بسیاری از چیز‌ها قبل از اینکه شاهد حرکت روشن و قاطع بانک اسرائیل در مورد سیاست بهره باشیم، تغییر کند.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر