انقباض اقتصاد اسرائیل، شِکِل را تضعیف کرد

انقباض اقتصاد اسرائیل، شِکِل را تضعیف کرد
شِکِل از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱.۵ درصد از ارزش خود را در برابر ارز‌های اصلی از دست داده است.
کد خبر : ۱۶۰۶۶۱

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، به دنبال انتشار داده‌های رسمی نگران کننده که نشان دهنده انقباض شدید اقتصاد این کشور در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ بود، شِکِل (واحد پول اسرائیل) در برابر ارز‌های اصلی کاهش یافت.


این ارز در برابر دلار و یورو ۰.۷ درصد کاهش یافت و به دلیل پیامد‌های جنگ در غزه، زیان خود را از ابتدای سال جاری به بیش از ۱.۵ درصد افزایش داد.


برآورد اولیه اداره مرکزی آمار اسرائیل نشان داد که اقتصاد در سه ماهه چهارم سال گذشته به طور سالانه ۱۹.۴ درصد کاهش یافته است که تحت تأثیر جنگ در نوار غزه قرار گرفته است.


در همین حال، یوسی فرایمن، مدیر عامل مدیریت ریسک، مالی و سرمایه گذاری پریکو، نگرانی خود را ابراز کرد و به روزنامه گلوبز متخصص در اقتصاد اسرائیل گفت که "نرخ مبادله شِکِل در برابر دلار در آینده نزدیک بی ثبات خواهد ماند. "


وی افزود: «بازار‌ها در انتظار تصمیمات نرخ بهره در اسرائیل و ایالات متحده هستند»، همچنین توضیح داد: برآورد‌ها در حال حاضر نشان می‌دهد که با توجه به آخرین داده‌های کلان اقتصادی به ویژه تقاضا در بازار کار، کاهشی در نرخ بهره در سه ماهه اول پیش بینی نمی‌شود. "


فرایمن هشدار داد که در پی کاهش رتبه اعتباری اسرائیل، وزارت دارایی ممکن است در جمع آوری منابع مالی لازم از بازار‌های خارجی با چالش‌هایی مواجه شود.


مودیز رتبه اعتباری اسرائیل را با چشم انداز منفی از A۱ به "A۲" کاهش داده بود که این اولین کاهش رتبه در تاریخ این کشور اشغالگر است.


این آژانس در آن زمان اعلام کرد که دلیل کاهش رتبه اعتباری اسرائیل جنگ در غزه و عواقب آن است، در حالی که پیش از جنگ غزه انتظار افزایش بار بدهی اسرائیل را داشت.


همچنین هشدار داد که خطرات تشدید درگیری با حزب الله همچنان وجود دارد و احتمال تأثیر منفی قابل توجهی بر اقتصاد اسرائیل را افزایش می‌دهد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
برچسب ها: اسرائیل دلار یورو
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر