05 فروردين 1403 - 13:18
عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با ایبنا:

دست بانک مرکزی برای حضور فعالانه در بازار ارز باز است/ فروش سکه و شمش طلا در مرکز مبادله هوشمندانه‌ بود

دست بانک مرکزی برای حضور فعالانه در بازار ارز باز است  فروش سکه و شمش طلا در مرکز مبادله هوشمندانه‌ بود
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی کاشان گفت: چشم انداز آینده مثبت است، چراکه دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز باز است.
کد خبر : ۱۶۱۴۲۰

مسعود ابریشمی، عضو کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران در خصوص نوسان نرخ ارز در روزهای پایانی سال قبل در گفتگو با خبرنگار ایبنا اظهار داشت: همانطور که پیش بینی می‌شد اواخر سال ۱۴۰۲ با توجه به پایان انتخابات مجلس و پیش‌فرض‌هایی که در انتظارات جامعه شکل گرفته بود، شاهد نوساناتی در بازار ارز بودیم که این نوسانات علاوه بر دلایل سیاسی و انتظاراتی، دلایل دیگری از جمله افزایش تقاضای پایان سال را نیز در برداشت. البته باید میزان واقعی تورم را نیز در نوسانات ارزی در نظر گرفت، چراکه این شاخص نیز بر قیمت ارز تاثیر دارد.

 

این فعال اقتصادی به افزایش تقاضای ارز در پایان سال نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر تقاضای ارز در روز‌های پایانی سال برای سفر‌های نوروزی، بسیاری از شرکت‌های بزرگ داخلی نیز هر ساله روند تسویه حساب خود با شرکت‌های خارجی را از اواخر سال آغاز می‌کنند که این موضوع نیز در نوسانات قیمت ارز بسیار تاثیرگذار است.



قیمت دلار با توجه به میزان تورم رشد چندانی نداشت

وی افزود: با توجه به تورم موجود و شرایط بسیار حساس سیاسی در سال گذشته، دولت و بانک مرکزی با ابزار‌های مختلف از افزایش بیش از حد قیمت دلار جلوگیری کردند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی کاشان، ادامه داد: اگر قیمت دلار بدون توجه به نرخ تورم به هر روش ممکن پایین نگه داشته شود، در واقع به ناچار فشار را بر اقتصاد بیشتر کرده‌ایم. طبیعتا این فشار علاوه بر بخش تولید و اقتصاد به ذخایر ارزی بانک مرکزی نیز وارد خواهد شد. بر این اساس میخکوب کردن نرخ ارز درست نیست و تعدیل آن به میزان حدود ۲۰درصد در سال گذشته منطقی به‌نظر می‌رسد.



حراج شمش و سکه طلا تصمیم هوشمندانه‌ای بود

ابریشمی به روند حراج و عرضه شمش و سکه طلا از سوی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: یکی از سیاست‌های خوب و هوشمندانه بانک مرکزی، عرضه طلا بصورت سکه و شمش طلا بود که این موضوع تاثیر بسزایی در بازار داشت. واردات طلا برای رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان ایده بسیار خوبی است که با باستفاده از طریق مرکز مبادله ایران، هم می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند و هم پول‌های سرگردان را به این بخش سوق دهد. ضمن اینکه این روند می‌تواند میزان ذخایر طلای کشور را نیز تا حد قابل توجهی ارتقا داده و تقویت کند.

 

می‌توان چشم انداز آینده را مثبت ارزیابی کرد

عضو کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران باتوجه به مولفه‌های اثرگذار بر نرخ ارز از جمله افزایش صادرات نفت، آزادسازی منابع ارزی و همچنین کاهش نرخ رشد نقدینگی، پایه‌پولی و تورم نسبت به سال‌های گذشته ادامه داد: با توجه به این مولفه‌ها باید چشم انداز آینده را مثبت ارزیابی کرد، چراکه نشان می‌دهد دست بانک مرکزی برای مدیریت و حضور فعال در بازار ارز باز است. البته ما هنوز درگیر پدیده منفی خروج ارز غیر رسمی از کشور هستیم. بطوریکه سالانه حدود ۹ میلیارد دلار با اهداف مختلف از کشور خارج می‌شود. بی تردید کنترل و مدیریت این روند منفی از سوی دولت و بانک مرکزی نیز می‌تواند تاثیر مثبتی در مدیریت ارزی داشته باشد.

نویسنده: علیرضا هنرمنش
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر