۴ عاملی که می‌تواند مانع کاهش نرخ بهره در آمریکا در سال ۲۰۲۴ شود

۴ عاملی که می‌تواند مانع کاهش نرخ بهره در آمریکا در سال ۲۰۲۴ شود
داده‌های اخیر حاکی از ادامه فشار‌های تورمی در ایالات متحده است.
کد خبر : ۱۶۱۵۲۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، به طور گسترده انتظار می‌رود که سیاست گذاران فدرال رزرو آمریکا علی رغم فشار‌های تورمی اخیر، کاهش نرخ بهره را در سال جاری اجرا کنند.

هر دو سرمایه گذاران و اقتصاددانان با این پیش بینی موافق هستند، اگرچه عدم دقت تاریخی نشان دهنده احتیاط است.

در زیر تحلیلی از عوامل شناسایی شده توسط چهره‌های برجسته در امور مالی جهانی است که بلومبرگ با آن‌ها صحبت کرد و می‌تواند دستور کار کاهش نرخ بهره جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا را از مسیر خارج کند:

۱- تورم همچنان بالاست

داده‌های اخیر نشان دهنده ادامه فشار‌های تورمی در ایالات متحده، به ویژه در اعداد CPI اصلی است که برای دومین ماه متوالی از انتظارات پیشی گرفت.

این روند حاکی از آن است که تورم ممکن است آنطور که در ابتدا تصور می‌شد موقتی نباشد و نگرانی‌هایی را در مورد اثربخشی ابزار‌های سیاست پولی در کاهش فشار‌های قیمتی ایجاد کند.

محمد العریان، یکی از رهبران بازار‌های مالی، بر انعطاف‌پذیری قیمت‌های بخش خدمات در برابر هزینه‌های بالای وام‌گیری تاکید کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این مشاهدات بر چالشی که سیاستگذاران در تحریک فعالیت‌های اقتصادی و در عین حال مدیریت انتظارات تورمی با آن مواجه هستند، تاکید می‌کند.

۲- احتمال شتاب اقتصادی
طبق گزارش بلومبرگ، رشد شدید مشاغل و دستمزد‌ها می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های مصرف‌کننده در تابستان امسال شود و کاهش نرخ‌های فدرال رزرو را با چالش مواجه کند.

تورستن اسلوک، اقتصاددان ارشد در مدیریت آپولو، در این راستا بر شتاب اقتصادی پایدار و تأثیر بالقوه آن بر رفتار مصرف کننده تاکید کرد.


تحلیل تورستن اسلوک نشان می‌دهد که تغییر فدرال رزرو به سمت سیاست‌های تسهیل پولی ممکن است به طور ناخواسته منجر به افزایش رشد اقتصادی شود و فرآیند تصمیم‌گیری بانک مرکزی را پیچیده کند.


۳- فراوانی غیر منطقی

این آژانس خاطرنشان می‌کند که شور و نشاطی که در بازار‌ها مشاهده می‌شود، نگرانی‌ها را در مورد حباب دارایی‌ها افزایش می‌دهد. لارنس سامرز، وزیر خزانه داری سابق ایالات متحده، در جریان حضور در تلویزیون بلومبرگ نسبت به احتمال حباب بازار هشدار داد.

نظرات سامرز توجه را به عدم ارتباط بین ارزش گذاری بازار و اصول اساسی اقتصادی جلب می‌کند. همانطور که بلومبرگ اشاره کرد، با افزایش قیمت دارایی‌ها به سطوح بی سابقه، خطر اصلاح بازار همچنان بزرگ است و چالش‌هایی را برای سیاست گذاران پولی برای حفظ ثبات مالی ایجاد می‌کند.

۴- فرسایش استقلال بانک مرکزی آمریکا
بلومبرگ می‌گوید با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر آینده، فشار سیاسی بر بانک فدرال رزرو تشدید می‌شود.


اظهارات پرزیدنت جو بایدن در مورد کاهش احتمالی نرخ بهره و درخواست دموکرات‌ها در کنگره برای انجام این کار، بر تلاقی سیاست پولی و گفتمان سیاسی تأکید می‌کند.


لارنس سامرز در مصاحبه خود با بلومبرگ بر خطرات مداخله سیاسی در فرآیند تصمیم گیری در فدرال رزرو تاکید کرد و بر اهمیت حفظ استقلال بانک مرکزی تاکید کرد.

نظرات سامرز منعکس کننده نگرانی‌های گسترده‌تر در مورد فرسایش استقلال نهادی و پیامد‌های بالقوه برای اثربخشی سیاست پولی است.

هفته سرنوشت ساز

هفته آینده، فدرال رزرو آمریکا در حال آماده شدن برای صدور تصمیمات سیاست پولی و ارائه چشم انداز ریسک‌های تورمی است.


بلومبرگ خاطرنشان می‌کند که سهامداران بازار این تصمیمات را به دقت زیر نظر خواهند داشت تا سرنخ‌هایی در مورد اقدامات سیاستی آینده داشته باشند.

با ادامه نااطمینانی اقتصاد جهانی، بانک‌های مرکزی با فشار فزاینده‌ای برای ایجاد تعادل مناسب بین حمایت از رشد و مدیریت فشار‌های تورمی مواجه هستند.

در حالی که فدرال رزرو از عدم اطمینان اقتصادی و فشار‌های سیاسی عبور می‌کند، این عوامل بر پیچیدگی‌های پیرامون تصمیمات سیاست پولی در سال ۲۰۲۴ تأکید می‌کنند.

ایجاد تعادل بین اهداف ارتقای رشد اقتصادی، مدیریت تورم و حفظ ثبات مالی همچنان چالشی بزرگ برای بانکداران مرکزی در سراسر جهان است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر