01 فروردين 1403 - 13:32

جهش تولید با جذب نقدینگی خُرد مردمی در شرکت سهام عام پروژه

جهش تولید با جذب نقدینگی خُرد مردمی در شرکت سهام عام پروژه
مهم‌ترین بستر برای هدایت نقدینگی خُرد مردمی، بازار سرمایه مبتنی بر مدل شرکت سهام عام پروژه است.
کد خبر : ۱۶۱۵۴۰

به گزارش ایبنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند. ایشان در بخشی از پیامشان فرمودند: جمع‌بندی نظرات کارشناسان اقتصادی ما را به این نتیجه می‌رساند که کلید حل مشکلات اقتصادی کشور از جمله «تورم»، «اشتغال» و «ارزش پول ملی» مسئله «تولید» است و به‌همین دلیل در چند سال گذشته برموضوع تولید تکیه شده است؛ بر همین اساس در سال جدید نیز تکیه بر مسئله تولید است و انتظار داریم که در موضوع تولید یک جهش روی دهد. رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه جهش در تولید بدون حضور مردم در اقتصاد و عرصه تولید امکان‌پذیر نیست، بیان کردند: باید موانع حضور مردم در بخش تولید برطرف شود و ظرفیت‌های بزرگ مردمی فعال شوند. * اجرای ابرپروژه‌های اقتصادی با تکیه بر مشارکت مردم به عنوان سرمایه‌گذار و دولتدر این‌باره مهدی هاشم‌زاده، کارشناس اقتصاد انرژی ضمن اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه «در سال جدید نیز مسئله عمده کشور همچنان اقتصاد است»، گفت: به نظر من تأکید مقام معظم رهبری بر اولین و مهم‌ترین بستر برای هدایت نقدینگی خُرد مردمی، بازار سرمایه مبتنی بر مدل شرکت سهام عام پروژه است که تمرکز اصلی آن بر توسعه پروژه‌های زیرساختی کشور و ابرپروژه‌های اقتصادی کشور با تکیه بر مشارکت بین مردم به عنوان سرمایه‌گذار و دولت به عنوان ارائه دهنده پروژه است و از انواع امتیازات در دسترس دولت جهت افزایش جذابیت پروژه مذکور باید استفاده شود.


نقش ویژه سرمایه خُرد مردمی در برداشت از میادین مشترک نفت و گاز


وی ادامه داد: ابزاری نظیر معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای مندرج در بودجه، اعطای یارانه انرژی منوط به پروژه خاص، استفاده از انواع مجوز‌ها در افزایش بازگشت سرمایه، کمک‌های گمرکی، استفاده مولد از دارایی‌های دولت، امکان هدایت اعتبارات بانکی در جهت افزایش جریانات مثبت پروژه، استفاده از ضمانت دولتی به عنوان ابزار مهم تامین فناوری و تجهیزات وارداتی و باز کردن LC وارداتی مبتنی بر نظام تهاتر نفت با فناوری و ... دقیقا در همین راستا است. به گفته هاشم‌زاده، این رویکرد نوین در تامین مالی مبتنی بر شرکت سهام عام پروژه می‌تواند کمک بزرگی به توسعه اقتصادی کشور با سرمایه خرد مردمی داشته باشد و کلید توسعه آن مبتنی بر تعریف سهام ممتاز برای جذب سرمایه مردمی و افزایش جذابیت پروژه از طریق ابزار در دسترس دولت است. وی ادامه داد: موضوع دیگری که در این محور شعار سال می‌گنجد، بحث مربوط به مشارکت بخش غیردولتی اقتصاد در توسعه میادین مشترک کشور است که بستر اصلی مشارکت مردم از طریق خرید سهام پروژه مذکور در بازار سرمایه است به دلیل سازوکار تعبیه شده در برنامه هفتم توسعه و جنس پروژه‌های توسعه میادین نفت و گاز، با اصلاح رابطه مالی دولت با سرمایه‌گذار به راحتی جذابیت برای پروژه‌های برداشت از میادین نفت و گاز فراهم خواهد شد که در ماده ۱۵ برنامه هفتم توسعه تحت عنوان شکستن انحصار توسعه میادین کشور و تسهیل صدور مجوز جهت ورود بخش غیردولتی به حوزه برداشت از میادین مشترک نفت و گاز به آن پرداخته شده بود و ضرورت دارد از این پس، به «نقش ویژه سرمایه خُرد مردمی» در این حوزه پرداخت.


ضرورت توجه به اصلاحات حوزه مالیاتی به نفع مشارکت مردم در تولید


این کارشناس اقتصاد انرژی اظهار داشت: بخش مهم دیگر در زمینه جهش تولید، بحث هدایت اعتبارات بانکی به سمت بخش مولد اقتصاد و همچنین اصلاح سازوکار خلق پول و نقش بانک مرکزی به عنوان نهاد رگولاتور توسعه‌محور است که ضرورت دارد نهاد‌های دست‌اندرکار به این موضوع بیشتر بپردازند. به گفته وی باید به نحوه اعطا اعتبارات به بخش لوکوموتیو اقتصاد یعنی ساخت مسکن و کشاورزی، امکان توسعه مفهوم مبتنی بر افزایش قدرت خرید مردم با نظام اعتباری و خرید کالای ایرانی در جهت جهش تولید و خروج از رکود نیز توجه بیشتری داشت. هاشم‌زاده گفت: همچنین اصلاحات حوزه مالیاتی به نفع مشارکت مردم در تولید و همچنین لزوم پرهیز از رفتار‌های مخاطره‌آمیز در جهت کاهش تقاضای جامعه و در نتیجه تضعیف تولید مانند افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، از دیگر محور‌هایی است که می‌توان در موضوع «جهش تولید با مشارکت مردم» به آن پرداخت.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر