03 فروردين 1403 - 10:14
یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

ظرفیت ویژه ۴۳ پروژه پیشران صنعتی برای تحقق شعار سال

ظرفیت ویژه ۴۳ پروژه پیشران صنعتی برای تحقق شعار سال
با اطلاع دقیق از مزیت‌ها و پیشران‌های اقتصادی کشور امکان تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» بسیار بالاست.
کد خبر : ۱۶۱۵۷۵

به گزارش ایبنا، رضا شریفی در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات لازم برای تحقق شعار (جهش تولید با مشارکت مردم) گفت: شعار‌هایی که مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند شعار‌های هوشمندانه‌ای است، اما متاسفانه بعضا مضمون و هدف اصلی این شعار‌ها به مرحله عمل و اجرای کامل نمی‌رسد و در نتیجه فضای عمومی از برکات آن بی‌بهره می‌مانند.

وی افزود: اگر یکی از این شعار‌ها در چند سال گذشته، حتی به اندازه ۸۰ درصد، واقعا عملیاتی می‌شد، بخش عظیمی از مشکلات در حوزه‌های تولیدی، صنعتی و اقتصادی کشور حل می‌شد.

 

امکان تحقق شعار سال با وجود ظرفیت عظیم نقدینگی/ مردم از سرمایه‌گذاری درست استقبال می‌کنند

 

شریفی در خصوص راهکار‌های تحقق شعار سال ۱۴۰۳ گفت: این شعار یک نکته ظریفی دارد که تاکید بر اصل ۴۴ قانون اساسی است. این اصل سال‌ها مغفول مانده و به شکل‌های مختلف توسط دولت‌ها به صورت سلیقه‌ای اجرا شده است. نتیجه چنین رویه‌ای شرکت‌های شبه دولتی و خصولتی هستند که سبب بروز مشکلاتی برای حوزه اقتصادی کشور شده‌اند.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد شعار امسال معطوف به هدایت نقدینگی در اختیار مردم به سمت گلوگاه‌های اصلی تولید است.

این نقدینگی سرگردان در بازه‌های زمانی مختلف سبب جهش‌های ناموزون در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌شود که زیان‌های جدی برای کشور به همراه داشته است.

اگر دولتمردان بتوانند با برنامه ریزی صحیح از ظرفیت منابع ریالی غیر متمرکز و سرگردان استفاده کنند و زمینه‌ای فراهم شود تا اقشار مختلف نقدینگی در اختیار خود را در نقاط پر مزیت برای اقتصاد ایران سرمایه‌گذاری کنند، قطعا از این سازوکار استقبال خواهند کرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه برخی آمار‌های غیررسمی از نقدینگی ۷۰۰۰ همتی در پایان سال ۱۴۰۲ خبر می‌دهد، گفت: بخشی از این عدد به شکل سپرده‌های بانکی و بخش دیگر به شکل دارایی‌های غیر مولد به حالت غیر هدفمند درآمده و نقشی در رشد تولید ندارد و همراه با موج‌های تورمی منجر به تشدید آسیب‌های اقتصادی شده است. اما در صورت هدایت درست این منابع می‌توان بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور علی الخصوص حوزه تولید صنعتی را مرتفع کرد.

 

ظرفیت مغفول زنجیره فولاد به عنوان یکی از گلوگاه‌های اصلی ارتقا تولید به کمک مشارکت مردمی

 

وی افزود، به طور مثال برای هر طرح فولاد اسفنجی با تولید یک میلیون تنی، ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه کفایت می‌کند. این سرمایه‌گذاری اشتغال ۵۰۰ نفری نیز ایجاد می‌کند.

با توجه به ظرفیت عظیم نقدینگی در کشور می‌توان در زنجیره فولاد که به طور ناموزون در کشور رشد کرده است تاثیرگذار بود. امروزه در ابتدای زنجیره فولاد شاهد ضعف هستیم و در میانه زنجیره مشکل نقدینگی وجود دارد. این موضوع تنها مربوط به حوزه فولاد نیست و در تمامی صنایعی که خام فروشی در آن وجود دارد صادق است.

وی ادامه داد: اگر برنامه‌ای به صورت واقعی و دارای ارزش افزوده وجود داشته باشد، آیا مردم در آن سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؟ قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

 

ضرورت تشکیل اتاق شیشه‌ای پروژه‌ها برای جلب اعتماد مردم

 

شریفی با بیان اینکه در حال حاضر دولت ۴۳ پروژه پیشران را تعریف کرده است و قول داده تا پایان دوره اول خود این پروژه‌ها را به اتمام برساند، گفت: پیشنهاد بنده این بود که یک اتاق شیشه‌ای برای اطلاع رسانی وضعیت این پروژه‌ها ایجاد کنیم تا به صورت لحظه‌ای از پیشرفت پروژه‌ها به مردم گزارش دهیم.

وی افزود: مردم باید پروژه‌ها و روند پیشرفت آن‌ها را ببینند تا بتوانند به آن اعتماد کنند. به طور مثال در پروژه‌های توسعه فلزات مانند فولاد اردبیل و نی‌ریز مردم باید بدانند که پروژه چه درصدی پیشرفت داشته است. این موضوع با همکاری رسانه‌ها و ارتباط مستقیم با مردم ممکن است؛ بنابراین تنها با قانع کردن مردم است که می‌توانیم سرمایه‌گذاری جلب کنیم. در غیر این صورت در این کار موفق نخواهیم بود.

 

منبع: تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر