19 فروردين 1403 - 18:02

زیان‌ سنگین اقتصادی رژیم صهیونیستی در نیم سال گذشته/ پرهزینه‌ترین جنگ در تاریخ اسرائیل رقم خورده است

زیان‌ سنگین اقتصادی رژیم صهیونیستی در نیم سال گذشته  پرهزینه‌ترین جنگ در تاریخ اسرائیل رقم خورده است
امروز یکشنبه، جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه ششمین ماه خود را به پایان رساند.
کد خبر : ۱۶۱۹۸۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از آناتول، بر اساس داده‌های بانک رژیم صهیونیستی، در حالی که جنبه اقتصادی جنگ همچنان تاریک است، هم برای فلسطینی‌ها و هم تا حد زیادی برای اسرائیلی‌ها، که با هزینه‌ها و زیان‌های نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار مواجه شدند.

آخرین گزارش بانک رژیم صهیونیستی که در ماه مارس گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد که هزینه جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه به حدود ۲۴۵ میلیارد شِکِل (۶۷ میلیارد دلار) خواهد رسید که این جنگ جاری را به بالاترین هزینه در تاریخ جنگ‌های رژیم صهیونیستی تبدیل می‌کند.

بر اساس گزارشی که یکشنبه گذشته توسط آژانس رتبه‌بندی اعتباری فیچ منتشر شد، این اعداد شامل خسارات ناشی از تنش‌ها در شمال رژیم صهیونیستی با حزب‌الله لبنان نمی‌شود که انتظار می‌رود هر گونه تشدید تنش منجر به دو برابر شدن این رقم شود.

از جمله خساراتی که رژیم صهیونیستی متحمل می‌شود، مواردی است که با فراخوان مستمر سربازان ذخیره مرتبط است، این خسارات واقعی است که دولت متحمل می‌شود و سایر خسارات ناشی از اقتصاد است که بخشی از نیروی کار خود را از دست داده است.

بر اساس گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت، در اوج فراخوان سربازان ذخیره برای دوره بین نوامبر و ژانویه، هزینه فراخوانی آن‌ها به حدود ۶۰۰ میلیون شِکِل در روز بالغ می‌شد که هر سرباز ذخیره تا پایان سال ۲۰۱۸ جذب می‌شد. این در حالیست که در سال ۲۰۲۴ مبلغی معادل ۳۰۰ شِکِل (۸۰ دلار) در روز را وعده داده بود.


هفته گذشته، وب‌سایت اسرائیلی i۲۴ گزارشی منتشر کرد که در آن خسارت وارده به اموال در جوامع اسرائیلی در نزدیکی مرز غزه بالغ بر ۱۵ تا ۲۰ میلیارد شِکِل (۴.۱ تا ۵.۵ میلیارد دلار) است.

در همین حال، بر اساس گزارش i۲۴، این میزان در جوامع شمالی رژیم صهیونیستی در بحبوحه تنش‌ها با حزب‌الله لبنان در حال افزایش است، اما گمان می‌رود به ۵ تا ۷ میلیارد شِکِل (۱.۵ تا ۱.۹ میلیارد دلار) رسیده است.

در بازار کار، جنگ باعث شد که اقتصاد رژیم صهیونیستی بیش از ۱۷۸۰۰۰ کارگر فلسطینی را از دست بدهد که بیشتر آن‌ها در بخش‌های حیاتی مانند ساخت و ساز، گردشگری، کشاورزی و خدمات کار می‌کنند.

ژانویه گذشته، انجمن پیمانکاران و سازندگان در رژیم صهیونیستی گفت که بخش ساخت و ساز از کمبود ۱۴۰۰۰۰ کارگر در بحبوحه کندی روند جذب کارگران خارجی غیر فلسطینی رنج می‌برد، که این واقعیت تا به امروز تغییر نکرده است.


انجمن پیمانکاران و سازندگان اعلام کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد کارگاه‌های ساختمانی کشور به دلیل کمبود شدید نیرو تعطیل است و کارگاه‌های فعال با ۳۰ درصد ظرفیت خود در حال فعالیت هستند.

بررسی اخیر اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی نشان داد که ۴۱ درصد از سایت‌های ساخت و ساز در تل آویو و مناطق مرکزی و ۵۸ درصد از سایت‌ها در منطقه اورشلیم از زمان آغاز جنگ بسته شده اند.


در فوریه گذشته، آژانس رتبه‌بندی اعتباری Moody's اعلام کرد که رتبه‌بندی صادرکنندگان ارز خارجی و داخلی رژیم صهیونیستی را از A۱ به A۲ کاهش داده است. همچنین در بحبوحه چشم‌انداز منفی، رتبه‌بندی ارشد امنیتی ارز خارجی و داخلی رژیم صهیونیستی را از A۱ به A۲ کاهش داد.

گفتنی است که نتیجه انسانی این جنگ تا به امروز بیش از ۳۳۰۰۰ شهید، بیش از ۸۰۰۰۰ مجروح و نزدیک به دو میلیون آواره بوده است که تقریباً ۹۲ درصد از جمعیت نوار غزه را تشکیل می‌دهد.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر