08 ارديبهشت 1403 - 09:56
گزارش صندوق بین‌المللی پول؛

ذخایر ارزی در دسترس ایران به ۳۰ میلیارد دلار افزایش یافت

ذخایر ارزی در دسترس ایران به ۳۰ میلیارد دلار افزایش یافت
صندوق بین‌المللی پول با پیش‌بینی رشد ۱۰ شاخص اقتصادی ایران در سال‌جاری از افزایش ذخایر ارزی در دسترس به ۳۰ میلیارد دلار خبر داد.
کد خبر : ۱۶۲۶۲۰

به گزارش ایبنا، صندوق بین‌المللی پول با پیش‌بینی رشد ۱۰ شاخص کلان اقتصاد ایران در سال‌جاری از افزایش ذخایر ارزی در دسترس ایران به ۳۰ میلیارد دلار و کاهش بدهی دولت ایران به کمتر از متوسط ۲۰ ساله خبر داد.

 

اقتصاد ایران در سال گذشته به روایت جدیدترین آمار منتشر شده توسط صندوق بین‌المللی پول، سال پررونقی را پشت سر گذاشت. رشد اقتصادی ایران در این سال به ۴.۷ درصد رسید و ارزش تولید ناخالص داخلی با بیش از ۵۰ میلیارد دلار افزایش به ۴۰۳ میلیارد دلار رسید. نرخ تورم هم به ۴۱.۵ درصد کاهش یافت. صندوق بین‌المللی پول در گزارش منطقه‌ای خاورمیانه و آسیای مرکزی که به تازگی منتشر شده همچنین انتظار دارد روند رشد و توسعه اقتصاد ایران در سال‌جاری ادامه پیدا کند. بر اساس پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی حداقل ۱۰ شاخص کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۴ روند رو به رشدی را طی خواهند کرد.

 

افزایش ۶۱ میلیارد دلاری حجم اقتصاد

 

ارزش تولید ناخالص داخلی ایران ۶۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت و به ۴۶۴ میلیارد دلار خواهد رسید. رشد اقتصادی به ۳.۳ درصد خواهد رسید که هرچند کمتر از سال قبل است، اما از رشد متوسط ۲۰ ساله طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ که ۳ درصد گزارش شده بیشتر خواهد بود.

 

رشد ۱۵ درصدی اقتصاد نفتی ایران

 

اقتصاد غیرنفتی ایران در سال ۲۰۲۳ رشد ۳.۸ درصدی داشته و پیش‌بینی شده است در سال‌جاری نیز رشد ۳.۳ درصدی را تجربه کند.

 

بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته رشد قابل توجه ۱۵ درصدی را به ثبت رساند. طی سه سال فعالیت دولت سیزدهم رشد بخش نفتی اقتصاد ایران دو رقمی بوده است. این بخش در سال ۲۰۲۱ رشد ۱۰.۱ درصدی، در سال ۲۰۲۲ رشد ۱۰ درصدی و در سال ۲۰۲۳ رشد ۱۵ درصدی داشته است. پیش‌بینی شده است در سال ۲۰۲۴ نیز رشد این بخش به ۲.۹ درصد برسد.

 

تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۳.۱ میلیون بشکه در روز رسید. پیش‌بینی شده است در سال ۲۰۲۴ نیز تولید نفت ایران ۱۰۰ هزار بشکه افزایش یابد و به ۳.۲ میلیون بشکه در روز برسد.

 

تولید گاز ایران از معادل ۴.۸ میلیون بشکه در روز نفت طی سال ۲۰۲۲ به معادل ۵.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ رسید و بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول این رقم در سال ۲۰۲۴ با افزایش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای به معادل ۵.۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

 

بر اساس این گزارش ایران ۱.۴ میلیون بشکه در روز طی سال ۲۰۲۳ نفت صادر کرده که ۵۰۰ هزار بشکه نسبت به سال قبل افزایش داشته و انتظار می‌رود در سال‌جاری نیز ۱۰۰ هزار بشکه به صادرات نفت ایران افزوده شده و به ۱.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

 

ایران در سال ۲۰۲۳ معادل ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت، صادرات گاز داشته که انتظار می‌رود به همین میزان در سال ۲۰۲۴ صادرات گاز داشته باشد.

 

کاهش تورم در ۵ سال متوالی

 

نرخ تورم در کشور طی سه سال گذشته نزولی بوده است و به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول انتظار می‌رود این روند حداقل طی دو سال آینده ادامه پیدا کند. نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۳ به ۴۱.۵ درصد کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴ به ۳۷.۵ درصد و در سال ۲۰۲۵ به ۳۲.۵ درصد برسد.

 

نرخ رشد نقدینگی در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۳۴.۷ درصد بوده و انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۳۲.۹ درصد کاهش یابد. متوسط رشد نقدینگی طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۶.۵ درصد محاسبه شده است.

 

بدهی دولت ایران به کمتر از متوسط ۲۰ ساله رسید

 

کل بدهی ناخالص دولت ایران در سال ۲۰۲۳ با کاهش قابل توجه نسبت به سال قبل از آن به معادل ۲۸.۳ درصد رسیده است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است بدهی ناخالص دولت ایران در سال ۲۰۲۴ به معادل ۲۵.۵ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یابد که کمتر از متوسط ۲۰ ساله است. متوسط بدهی ناخالص دولت ایران طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ معادل ۲۵.۹ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است.

 

صادرات ایران در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۱۲ میلیارد دلاری نسبت به سال قبل از آن به ۱۱۹ میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی شده است در سال ۲۰۲۴ نیز این رقم با افزایش ۶ میلیارد دلاری به ۱۲۵ میلیارد دلار برسد.

 

واردات کشور در سال گذشته از ۹۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۲ میلیارد دلار در این سال رسیده و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ به ۱۰۹ میلیارد دلار افزایش یابد. صندوق بین‌المللی پول تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۲۴ را مثبت ۱۶.۷ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده است. در سال ۲۰۲۳ نیز تراز حساب‌های جاری ایران مثبت ۱۷.۸ میلیارد دلار برآورد شده بود.

 

عبور ذخایر ارزی در دسترس ایران از ۳۰ میلیارد دلار

 

ذخایر ارزی در دسترس ایران بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول در سال گذشته ۲۵.۱ میلیارد دلار بوده است. این رقم برای سال قبل از آن ۱۹.۷ میلیارد دلار اعلام شده بود. بر اساس پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی ذخایر ارزی در دسترس ایران طی سال‌جاری با افزایش حدود ۶ میلیارد دلاری نسبت به سال قبل به ۳۱.۳ میلیارد دلار خواهد رسید. بر اساس این گزارش ذخایر ارزی ایران بسیار بیشتر از این ارقام و بالای ۱۰۰ میلیارد دلار است که بنا به ادعای صندوق بین‌المللی پول به دلیل تحریم‌ها در دسترس ایران قرار ندارند.

 

منبع: روزنامه ایران

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر